Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!
Skriv ny kommentar:
#91 chuck 17 år siden
Det her er så fed en film. Puslespillet vi prøver at lægge er ikke helt nemt. Jeg glæder mig til at se den igen, og jeg tror ikke jeg kan vente på DVD'en, så jeg må i biografens mørke igen og blive fortryllet.
#92 filmz-pandora 17 år siden
Hvis han har klonet Borden én gang, så burde han have styr på det.
Min egen forklaring på, hvorfor Tesla er kodeordet, kan du se i #40 - men "Abracadabra" nagger mig lidt..måske skal man bare se det som, at selv føler, at hans tvilling og ham ER ét, og derfor lever ham videre? De har jo være 50% af hinanden, eller hvordan man siger, i årevis.
Og som det er nævnt før, så er det en stor del af pointen, at Borden ser den gamle kineser og beundrer ham for hans konstante opretholden af illusionen om sin krøblingestatus - han ofrer hele sit liv for sit trick. Det peger på, at Borden selv er villig til at lægge hele sit liv an på at leve dobbeltlivet med tvillingen for kunstens skyld.
Og Fallon ankommer jo først et stykke inde i filmen - før det har de nok levet i hver sin by, men begge vidst, at en dag ville de mødes og lave dette nummer.
Borden siger jo i starten "verden er ikke klar til mit store trick endnu" (eller sådan noget) - hvilket tyder på, at de har planlagt det længe, men venter til det rette tidspunkt med at starte dobbeltlivet.
Det er rigtigt sjovt, det her puslespil :D
#93 Corgan 17 år siden
Jeg er lidt splittet. Jeg tror også mest på at Borden har fået lavet en kopi af sig selv. Hvad der taler for den teori:
1 - hans hemmelighed er Tesla.
2 - Borden er med til demonstationen af Teslas maskine... og kender derfor til Tesla.
3 - Tesla siger at han har bygget en maskine til Borden. Angier vil have Tesla til at bygge en maskine magen til Bordens.
Tesla og sin assistent siger at maskinen ikke altid fungere som den skal. Måske kender de ikke maskinens funktion... altså at den kan dublikere. De ved jo blot at maskinen de byggede til Borden, har gjort det muligt for Borden at lave sit tryllenummer. Eller... måske kender de til maskinens funktion, men da der ikke fremkommer en klon når de tester maskinen (klonen fremkommer ude bag huset, og ikke lige foran dem, som de sikkert forventer), formoder de at maskinen ikke fungere korrekt.
Borden har muligvis kun brugt maskinen én gang. Han er ikke så hængerrig og morderisk som Angier idet han har ikke dræbt Angiers kone med vilje, han sandsynligvis ikke har kunne dræbe sin klon og han prøver desperat at få Angier ud af vandtanken til sidst.
Hvad der taler imod Borden-klon:
1 - Borden og Fallon virker meget følelsesmæssigt berørte da de siger farvel til hinanden. Det virker ikke som om de ser hinanden som værende en kopi af hinanden.
2 - Borden har gennemskuet kineseren. Han ved han lever et dobbeltliv... allerede som ung tryllekunstner ved Borden det. (Det er selvfølgelig ikke nogen indikation af at han selv lever et dobbeltliv på det tidspunkt. Han nævner blot at der ligger meget arbejde i at skabe den illusion.)
3 - Borden ved ikke hvordan Angier laver sit store nummer. Hvordan Angier kan bevæge sig 100 meter på 3 sekunder. Men måske kan han blot ikke forestille sig at Angier er villig til at dræbe sig selv hver aften.
Jeg er lidt splittet... men som sagt hælder jeg mest til klon-teorien. Der er for meget der peger i den retning.
#94 HonoDelLoce 17 år siden
#95 Corgan 17 år siden
#94:
Det er muligt at det er Angier der siger til Tesla at han vil have en maskine magen til den Tesla har bygget til Borden... men jeg er helt sikker på at det bliver nævnt. Tesla ved jo også hvilken maskine Angier vil have. Han stiller jo ikke spørgsmål til hvilken maskine Angier vil have bygget og hvilken funktion den skal have.
#96 chuck 17 år siden
#97 blahblah 17 år siden
Det er IKKE en klon. Borden siger i starten at han har et trick som han er den eneste der kan lave.
Det er den transporterede mand. Han er den eneste der har en hemmelig tvilling. Der er ingen andre tryllekunstnere der har en tvilling, og slet ingen der har holdt ham hemmelig.
Vi ser at han beundre kinseren for at lade som om han var handicappet hele sit liv for at lave tricket. Lige som Borden og Borden2 lever et dobbeltliv og derfor ofre en normal tilværelse.
Tesla, som jo er en virkelig person, havde slet ikke fået sit gennembrud i starten af filmen. Og der er en del år imellem begyndelsen af filmen, og at Angier får fingrene i den maskine. Giver ingen mening hvis Tesla skulle have haft maskinen allerede i starten.
Borden og Borden er i tvivl om hvordan Angier laver sit trick. Når nu han SELV sendte Angier til tesla ville han jo ikke være et sekund i tvivl. Lige meget hvor meget han var opslugt af sit eget trick, så holder det ikke at han ikke ville kunne regne det ud, hvis han selv havde været hos Tesla og få lavet maskinen.
Manden (eller mændene) er jo ikke idiot.
Tesla er Bordens kodeord fordi han har været interesseret i manden. Han VED at Angier er interesseret i ham. Og siden de begge to har kørt på hinanden over flere år, så sender Borden Angier ud på en vild jagt efter hvordan Borden har lavet den transportede mand. En vild jagt i den helt forkerte retning (troede han).
De konkurrerer, og det giver ingen mening at Borden ville give Angier svaret på sin tryllekunst.
Som han selv siger, lige så snart du fortæller hemmeligheden på et trick, mister du din magt.
96
Som jeg sagde før er Tesla en person der har eksisteret. Hvis du kender de der runde kugler hvor strømmen inden i laver små tråde ud til ens finger hvis man rører ved glasset, så er det Tesla der er manden bag dem. Måske ikke lige på at bruge det på den måde, men han er manden bag det fænomen.
Han kan gå igennem strømmen fordi, det ikke er den maskine der kopiere, men en anden maskine der bare imponerer og laver flot lys.
#98 Lowkey 17 år siden
Jeg vil forresten endnu en gang anbefale bogen, selvom jeg faktisk synes at filmen havde en bedre slutning. Til gengæld er Angiers skæbne langt mere rå.
#99 filmz-pandora 17 år siden
Nu kommer der nok en indvending om at "bare fordi at bogen siger, betyder det jo ikke at filmen gør det samme..", og normalt ville jeg være enig. Men: Selvom filmatiseringer jo altid skal ses som værker i deres egen ret, så mener jeg her at der er tale om en pointe af stor betydning for historiens plot, som der ikke er nogle entydige argumenter for, at filmen skulle have valgt at lave om på, i den måde filmen fortælles på.
Hvis det ellers er den samme handling i film/bog more or less, så vil jeg mene, at det må tages for gode varer, hvis bogen giver denne forklaring. Også fordi jeg synes den giver mest mening i forhold til filmen. ;)
Medmindre det også er et trick fra Bordens/bogens side. Jeg har ikke læst den, og ved ikke, hvordan det er formuleret.
#100 blahblah 17 år siden