Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#101 filmz-jonasgr 17 år siden

Hmm, spoilernes kamp ?
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#102 dyg 17 år siden

Haha, jeg bliver nødt til snart at få den set, er da ulideligt med alle de spoilers :)
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#103 filmz-Vilma 17 år siden

Kan kan jeg varmt anbefale!
Gravatar

#104 filmz-Angel Eyes 17 år siden

Ha! got you :) Nu troede du lige der var flere hemmeligheder, som blev afsløret i denne tråd!
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#105 filmz-pandora 17 år siden

Troll ;)
"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#106 filmz-jonasgr 17 år siden

#104, #105 Jeg havde nu opfattet, at det nok var en "fælde" :)
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#107 elwood 17 år siden

Lige set filmen, fantastisk oplevelse, vil slet ikke begynde på teorier og gisninger om tingene i filmen.

Det var bedste film indtil nu i det nye år jeg har set.

Fantastisk Cast og Instruktør, og kan du så blive færdig med Batman: The Darknight 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#108 filmz-blaze 17 år siden

Jeg har et godt bud!!! Eller rettere sagt en god teori :-)

Borden har fået lavet en klon af sig selv hvorfor skulle hans nøgleord ellers være Tesla? MEN Tesla har ikke vidst at hans maskine virker da klonen fremkommer udenfor. Borden har "udnyttet" dette.

Scenen til sidst fortæller Borden Angier at de skiftes til at komme ud. Og Angier's store længsel har altid været at være manden som "afslutter" og ikke bare manden i boksen, hvilket han bliver ved med at være, for hver gang han laver nummeret er det "ham" som ryger ned i tanken og klonen fremkommer det andet sted på scenen. Så Angier får aldrig fornøjelsen af at opleve bifaldet fra publikummet, hvor Borden derimod oplever det ved at de skifter med klonen....

Denne teori kan også holde hvis Borden og Borden er tvillinger (men så ville det ikke give mening at hans nøgleord er Tesler)

Bordens "store nummer" kan også være at han får aldrig udført det, det synes jeg også at man får antydet da Angier river papiret i stykker til sidst og som Cutter siger mange gange i filmen "are you wacthing closely enough? .. Misledelse er det størreste nummer i filmen..

Men igen det jo en teori og sådan forstår jeg det :-)
Gravatar

#109 blahblah 17 år siden

Det er stadigvæk forkert. Borden kan på INGEN måde have været en klon eller haft en klon.
Grunden til kodeordet er Tesla er fordi Borden så Angier til Teslas fremvisning. Igennem hele filmen (og bogen) forsøger de at sabotere hinanden, at sende Angier ud på en jagt efter hemmeligheden bag Den Transporterede Mand, er bare endnu en sabortering fra Bordens side.

Eller, det tror han, det viser sig jo så at Angier rent faktisk kan bruge Tesla til noget.

Men det gier INGEN mening at Bordne har en klon. Af mange grunde, her er de mest åbenlyse:

1.Borden og Angier hader hinanden. De saboterer hinanden. Hvorfor i alverden skulle Borden sende Angier ud på en rejse hvor han kan finde ud af hvordan Borden laver sit bedste og mest berømmede trick?

2.Borden SELV og hans tvilling kan ikke finde ud af hvordan Angier lavet sit eget trick.
Hvis han selv havde brugt maskinen hos Tesla, ville han jo kunne regne det ud på et sekund.

3.Borden siger HELT i starten af filmen at han har et trick som kun han kan udføre.
Han/De er den eneste tryllekunstner med en tvilling, og viljen til at leve et dobbeltliv.
Ligesom kineseren der lader som om han er krøbling hele sit liv, så ofre Bordentvillingerne sig for kunsten.

Og filmen strækker sig over flere år. Skulle Tesla have haft en maskine der kunne kopiere ting i 5-10 år eller sådan noget, uden at have opdaget det?
Det holder ikke.

Borden har en tvilling. Angier laver kopier.
Gravatar

#110 filmz-Angel Eyes 17 år siden

#109: Helt enig - god argumentation, i øvrigt ;) Jeg kan heller ikke se hvordan det ellers skulle kunne hænge sammen...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz

Skriv ny kommentar: