Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!
Skriv ny kommentar:
#81 filmz-BrotherJack 17 år siden
Desuden synes jeg også Thom Yorks "Analyse" der kører til rulleteksterne understøtter mit synspunkt. Det ophæver hele illusionen om en historisk film i en anden tid, og viser at det netop er en stor illusion lavet af en moderne instruktør - en moderne tryllekunstner :-)
#82 filmz-rupert giles 17 år siden
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
#83 blahblah 17 år siden
Det er uden tvivl ikke meningen at man først skal fatte hvad der foregår til sidst. Man skal forstå det når man regner det ud, det er ikke en tryllekunst.
I en tryllekunst er det meningen man ikke ved hvordan tryllekunstneren gør det, man skal ikke kunne regne det ud. Mange har måske en ide om det, nogle kan måske regne det ud, men det er ikke meningen.
I The Prestige giver Nolan os selv værktøjerne til at regne ud hvad der sker, om man så regner det ud midt i filmen eller til sidst er selvfølgelig forskelligt fra person til person, men det ændre ikke ved at han til sidst viser os hvordan han har gjort.
#84 filmkorn.dk 17 år siden
Fra et interview med Nolan:
Does that mean learning the tricks of The Prestige will disappoint his audience? “I think that depends very much on how you view it,” answered Nolan. “And people watch films very differently. Some people very much enjoy the reveals at the end of the film. Other people prefer one over the other, or understand one more than the other. There's no unifying response, which was always the intention. This kind of film, I think, is fun to make.”
#85 filmz-PerKrogh 17 år siden
#86 filmz-BrotherJack 17 år siden
Jamen, det er sjovt at du ikke hopper med på min vogn, for jeg hopper på din. Elsker filmen, og vil gerne narres for evigt :-)
#87 filmkorn.dk 17 år siden
#88 blahblah 17 år siden
#89 filmz-bullettooth 17 år siden
#90 filmkorn.dk 17 år siden