Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!
Skriv ny kommentar:
#111 akerman 17 år siden
#112 Hustler 17 år siden
Jeg kan se de fleste herinde tripper over filmen, og det er også fair nok, men jeg er ikke helt med på samme vogn omend det stadig er en beundringsværdig film på mange måder og facetter. Plottet var ganske enkelt ikke godt nok til, for mit vedkommende, at give den en topkarakter. Jeg ligger mig mellem karaktererne 7-8 ud af 10.
Dog, skal den helt sikkert have et 'genkig', og mon ikke der er noget der falder lidt mere på plads. Denne film har jo skabt en del diskussion om af hvad der egentlig foregik...Jeg kan ellers godt lide film med 'åbne' slutninger der ikke er indlysende for tilskueren, men denne var dog lige lidt for irriterende. Gider ikke gå ned i filmens detaljer, da det vist bliver debatteret godt igennem herinde allerede :-)
God fornøjelse med at se filmen.
#113 filmz-Bruce 17 år siden
Der er en gnidningsfri fremdrift mellem fortid og fremtid, fortællingerne af episoderne i Borden og Angiers liv.
Personligt holdt historien og interessen ikke mindst, for mig filmen ud, trods det, at "nummeret og det løse" blev regnet ud lidt før.
En herlig periodefilm, igen med den allestedsnærværende og aldrig skuffende Michael Caine i en solid birolle. Den mand burde snart få hovedroller igen, gerne som en karakter a la Alec Guiness "Smiley".
Bedste "native" Oscar film indtil videre.
Film: 8.3/10
#114 Lowkey 17 år siden
Jeg kan ærlig talt ikke huske om det er Borden der sender Angier i retning af Tesla i bogen, men jeg skal se om jeg kan overskue at slå det op.
Her er i hvert fald lidt fra bogen om Bordens anstrengelser for at skjule at de er tvillinger.
Fra Angiers dagbog - 3. september 1902. Uddrag fra samtale med Arthur Koenig, en ung journalist fra Evening Star.
"[...]
'I come to apologize in the matter of Mr Borden, your rival. I confess that all my elaborate theories about him were in error, while your thory, blunt and simple, was correct.'
'I don't follow you,' I said.
'When I came to see you before, you will recall I held some hifalutin theory of Mr. Borden performing a greater magic than any that existed before.'
'I remember,' I said. 'You wisely convinced med of it. I was grateful to you --'
'You, however, had a plainer explanation. Borden is not one man but two, you said. Twins, you said. Identical twin brothers, each taking the place of the other as required.'
'But you proved--'
'You were right, sir! Mr Borden's act is indeed based on twins. Alfred Borden is a name conflated from two: Albert and Frederick, twin brothers, who perform together as one.'
'That's not true!' I said.
'But it was your own theory.'
'In lieu of any other,' I explained. 'You swiftly disabused me. You had evidence--'
'Much of which turned out to have been circumstantial, the rest of which had been falsified. I was a young reporter, not the fully practised in my profession. I have since learnt to check facts, to double-check them, then to check them once more.'
'But I went into the matter myself,' I said. 'I examined the hospital records of his birth, the register of the school he attended--'
'Falsified long since, Mr Angier.' He looked at me questioningly, as if to be sure he was addressing me correctly. I nodded, and he went on, 'The Bordens have built their lives around sustaining this illusion. Nothing about them can be trusted.'
'I investigated most carefully,' I insisted. 'I knew there were two brothers whit those names, but one is two years older than the other!'
'Both coincidentally born in May, as I recall. It does not take much forgery to change a birth record from 8th May 1856 to 18th May 1868.'
'There were a photograph of the two brothers, taken together!'
'Yes, and one so easy to find! It must have been left as a red herring for such as you and I to stumble across. As we duly did,'
'But the two brothers were clearly unalike. I saw the portrait myself!'
'And so did I. Indeed, I have a copy of it in my office. The distinction between their facial characteristics is remarkable. But surely you of all people understand the deceptive use of stage make-up.'
I was thunderstruck at the news, and stared at the floor, unable to think coherently."
Senere, i december 1903, får Angier fat i Bordens notesbog:
"Yesterday I was able at last to read some of Borden's notebook. As Koenig had predicted I found it an engrossing read.
I have been showing extracts to Julia, who finds it equally interesting. She reacts more against his self-satisfied tone than I do, and urges me not to burn up any of my precious energy by getting angry with him again.
Anger, in fact, is not being kindled within me, although the way he distorts some of the events of which I have a knowledge is both pitiable and irritating. What is most fascinating to me is that at last I have proof that Alfred Borden was the product of a conspiracy between twins. Nowhere do they admit it, but the notebook is clearly the work of two hands.
They address each other in first person singular. I found this confusing at first, as perhaps was intended, but when I pointed it out to Julia she observed that the notebook was apparently not intended to be read by anyone else.
It suggests that they call each other 'me' by habit, and this in turn implies they have done it for most of their lives. Reading between the lines of the notebook, as I must, I realize that every event or happening in their lives has been subsumed into one collective experience. It is as if they spent their lives from childhood preparing for the illusion where one would secretly take the place of the other. It fooled me, and fooled most of the audiences who saw them in performance, but surely in the end it is Borden who is the fool?
Two lives made into one means a halving of the lives. While one lives in the world, the other hides in a nether world, literally non-existant, a lurking spirit, a doppelgänger, a prestige."
I øvrigt er jeg enig i at man ikke nødvendigvis skal sammenligne bog og film - det bliver man kun for irriteret af og det er hverken pænt overfor forfatter eller instruktør.
#115 filmz-tobias w 17 år siden
Det er manuskriptet.
Men det er selvfølgelig klart at Nolan med vilje har konstrueret filmen så den ligger op til megen eftertanke, hvilket er fedt!
#116 mr gaijin 17 år siden
#117 HonoDelLoce 17 år siden
#118 MadMartigan 17 år siden
Hvordan kan det være, at den ene tvilling, vælger at ofre sit liv, ved at blive hængt. Kan bedre forstå den ene ofre sig selv, hvis det er en klon
#119 mr gaijin 17 år siden
#120 HonoDelLoce 17 år siden
Selvfølgelig kan de da alle være look-alikes.. But come on - tror alligevel næppe han vil dræbe så mange andre mennesker..