Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#121 lyspunkt 17 år siden

Det er tydeligt at Borden ikke ved at det ikke er rart at blive druknet. Cutter siger først at det som at komme hjem, og Borden ser alt andet end glad ud, da han får at vide at det ikke er sandt. Så derfor er det altså klonen der bliver dræbt hver aften. Men det gør også, at det er en klon af en klon af en klon osv der kommer frem. Så det skal være en allerhelvedes god kopimaskine Tesla har bygget for, at der ikke efterhånden sker lidt fejl.

Men det er en god film. Jeg havde nok sat forventningerne for højt og filmen twister så mange gange at jeg blev lidt irriteret. Den skal dog ses igen, så jeg får det hele med
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Gravatar

#122 filmz-hejboel 17 år siden

# Tvilling / Klon konflikten
Jeg ved ikke om det kun er på DVD'en at det sker, men, til sidst da Fallon/Borden myrder Angier, kommer dialogen
Angier: "A brother?"
Fallon/Borden: "A Twin!"

Gravatar

#123 filmz-gofferoffer 17 år siden

Nej, for i filmen er det Angier selv, der spekulerer: "A brother? A twin?" Borden forholder sig tavs.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#124 filmz-ab 14 år siden

Are you watching closely? Her fire års tid efter premieren, kan denne film stadig plage mit sind (på den gode måde). Hvad er virkelighed og hvad er tricket? Virker/virker ikke maskinen? Begik Sarah virkelig selvmord? Er det Rooth man ser til sidst, eller flere kopier af Angier? Efter min overbevisning (og dermed den endelige konklusion) må maskinen virke, for denne rivalisering mellem to mænd skal give mening. Fugle-tricket er måske den afgørende detalje her, som også er allegori på en slags forsoning/ny begyndelse (også døden) for Borden og datteren, men dette er selvfølgelig ikke uden omkostninger. Nolan er mere drilsk end nogensinde før, men for pokker hvor er denne film dog en genistreg, både i form og indhold. Filmfotografen Wally Pfister udretter (med Nolan) mirakler.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#125 filmz-Bruce 14 år siden

Rettet:

Han, Angier, lader pistolen ligge ved siden af maskinen, da han prøver den første gang. Derefter skyder Angier i maskinen, "den anden klon".

A) Kopierer maskinen originalen, sætter kopien der hvor originalen var og flytter originalen væk, eller

B) bliver originalen stående og kopien kommer et andet sted?

Hvis A) Originalen bliver skudt af kopien. Kopi nummer ét overlever alle efterfølgende tryllenumre og alle andre dør.

B) Kopien bliver skudt af originalen ved første prøve. Originalen dør efterfølgende og alle efterfølgende kloner, dør i rækkefølge under scenen.

Bottomline. Originalen er uanset hvad, død og Angier er en klon!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#126 filmz-ab 14 år siden

"Would I be the man in the box or the prestige". Originalen dør jo først til sidst, som jeg ser det, altså da Borden skyder ham. Resten er kopier, i kraf af han laver tricket flere gange.

må være A.
Gravatar

#127 filmz-Bruce 14 år siden

Og hvordan vil du lige forklare det, hvis der skal være logik mht. maskinens funktion? :) Den fungerer på én måde.

Hvis du starter med situation 1, originalen Angier stiller sig ind i boksen. Du skal så vælge, hvad der sker med original og klon. Og så skal den samme hændelse ske på samme vis fremover, når der stiller sig én ind i boksen.

Hvis originalen Angier ikke dør i situation 1 i boksen, hvor vedkommende skyder "den anden" udenfor boksen, så dør han efterfølgende ved første tryllenummer, med mindre han falder ned under scenen hver gang, og derefter venter med at dræbe klonen til klonen er kommet bag om scenen.

Men vent ... klonen er en eksakt kopi af originalen fra øjeblikket kloningen finder sted, inklusive minder og tanker og vil derfor kende originalens planer. Derfor er dette ikke en option. Originalen har ikke til hensigt at slå klonen ihjel, men sig selv.

Min version:
Originalen bliver stående, overlever første gang. Men lader sig så dø for sin kunst ved efterfølgende tryllenumre, vel vidende, at klonen alligevel er en eksakt kopi og derfor en del af ham selv. Den ultimative ofrelse for kunsten!!!

Jeg kan kun se, at originalen kan dø til sidst, hvis man godt kan lide plothuller :)
Gravatar

#128 filmz-ab 14 år siden

hovsa, fik postet indlægget to gange.
Gravatar

#129 filmz-ab 14 år siden

1. Kopier drukner jo i de bokse med vand i, hvor man har hyret blinde folk til at holde øre åbne.

2. Angiers beregninger er med til at forflytte ham et andet sted, så han kan modtage sit prestige/klapsalve, noget som gik galt med Rooth.

3. Jeg ved ikke hvor meget asakt kopien er. Jo, ret meget i formen, altså udseendet, men næppe af indhold? Rooth lignede jo Angier, men var af en anden personlighed.

Bruce (127) skrev:
inklusive minder og tanker og vil derfor kende originalens planer

det siges der intet om i filmen, så jeg forholder mig ret kritisk.

Bruce (127) skrev:
Originalen bliver stående, overlever første gang. Men lader sig så dø for sin kunst ved efterfølgende tryllenumre, vel vidende, at klonen alligevel er en eksakt kopi og derfor en del af ham selv. Den ultimative ofrelse for kunsten!!!

den ultimative ofrelse for Borden var, at leve et dobbeltliv, som gik i ét - Angiers var at få beskidte hænder, som filmen jo bekræfter og siger flere gange.
Gravatar

#130 filmz-Bruce 14 år siden

Når du siger "kopier drukner i vand", så må du jo mene, at Angier, originalen bliver skudt første gang han stiller sig ind i boksen, eftersom han befinder sig udenfor boksen, hvis kopierne skal ende inde i boksen og derfor falde ned under og drukne i vand.

Så er det altså en klon af Angier og ikke Angier selv, som ender med at få klapsalverne.

Skriv ny kommentar: