Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!
Skriv ny kommentar:
#121 lyspunkt 17 år siden
Men det er en god film. Jeg havde nok sat forventningerne for højt og filmen twister så mange gange at jeg blev lidt irriteret. Den skal dog ses igen, så jeg får det hele med
#122 filmz-hejboel 17 år siden
Jeg ved ikke om det kun er på DVD'en at det sker, men, til sidst da Fallon/Borden myrder Angier, kommer dialogen
Angier: "A brother?"
Fallon/Borden: "A Twin!"
#123 filmz-gofferoffer 17 år siden
#124 filmz-ab 14 år siden
#125 filmz-Bruce 14 år siden
A) Kopierer maskinen originalen, sætter kopien der hvor originalen var og flytter originalen væk, eller
B) bliver originalen stående og kopien kommer et andet sted?
Hvis A) Originalen bliver skudt af kopien. Kopi nummer ét overlever alle efterfølgende tryllenumre og alle andre dør.
B) Kopien bliver skudt af originalen ved første prøve. Originalen dør efterfølgende og alle efterfølgende kloner, dør i rækkefølge under scenen.
Bottomline. Originalen er uanset hvad, død og Angier er en klon!
#126 filmz-ab 14 år siden
må være A.
#127 filmz-Bruce 14 år siden
Hvis originalen Angier ikke dør i situation 1 i boksen, hvor vedkommende skyder "den anden" udenfor boksen, så dør han efterfølgende ved første tryllenummer, med mindre han falder ned under scenen hver gang, og derefter venter med at dræbe klonen til klonen er kommet bag om scenen.
Men vent ... klonen er en eksakt kopi af originalen fra øjeblikket kloningen finder sted, inklusive minder og tanker og vil derfor kende originalens planer. Derfor er dette ikke en option. Originalen har ikke til hensigt at slå klonen ihjel, men sig selv.
Min version:
Originalen bliver stående, overlever første gang. Men lader sig så dø for sin kunst ved efterfølgende tryllenumre, vel vidende, at klonen alligevel er en eksakt kopi og derfor en del af ham selv. Den ultimative ofrelse for kunsten!!!
Jeg kan kun se, at originalen kan dø til sidst, hvis man godt kan lide plothuller :)
#128 filmz-ab 14 år siden
#129 filmz-ab 14 år siden
2. Angiers beregninger er med til at forflytte ham et andet sted, så han kan modtage sit prestige/klapsalve, noget som gik galt med Rooth.
3. Jeg ved ikke hvor meget asakt kopien er. Jo, ret meget i formen, altså udseendet, men næppe af indhold? Rooth lignede jo Angier, men var af en anden personlighed.
det siges der intet om i filmen, så jeg forholder mig ret kritisk.
den ultimative ofrelse for Borden var, at leve et dobbeltliv, som gik i ét - Angiers var at få beskidte hænder, som filmen jo bekræfter og siger flere gange.
#130 filmz-Bruce 14 år siden
Så er det altså en klon af Angier og ikke Angier selv, som ender med at få klapsalverne.