Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#131 filmz-ab 14 år siden

Bruce (127) skrev:
Originalen har ikke til hensigt at slå klonen ihjel, men sig selv

den køber jeg altså ikke - i såfald ville han jo ikke vide det alligevel, og han er ret bevidst hele vejen igennem, at han er originalen og det får vi indtrykket af, selvom han er pisse bange for hver gang han skal på scenen og kan risikere at havne i boksen.

You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#132 filmz-Bruce 14 år siden

Jamen så bestem dig for, hvilken version du køber. A) eller B) ?

Dine udsagn modsiger mulighederne.

#131 En klon er en klon og en klon kender ikke forskel på original og klon i øjeblikket klonen skabes. De to er samme entitet, indtil de står hver deres sted. Derfor kan Angier være nok så bevidst, men faktum er, at det er han ikke.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#133 Riqon 14 år siden

Utroligt længe siden jeg så denne film...men så vidt jeg husker, så forstod jeg det altid sådan, at den gamle kopi døde, og den nye kopi fik lov at leve videre. Ikke at det gør den store forskel, for i sidste ende er den version af ham, der er tilbage, alligevel i besiddelse af alle minderne, undtagen naturligvis hvordan det føles at drukne.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#134 filmz-Bruce 14 år siden

Riqon (133) skrev:
Ikke at det gør den store forskel, for i sidste ende er den version af ham, der er tilbage, alligevel i besiddelse af alle minderne, undtagen naturligvis hvordan det føles at drukne.

Jep.

Riqon (133) skrev:
...men så vidt jeg husker, så forstod jeg det altid sådan, at den gamle kopi døde, og den nye kopi fik lov at leve videre.

Hvem er den gamle gamle og nye kopi? :)
Gravatar

#135 filmz-ab 14 år siden

Bruce:

Tror ikke jeg er med. Første gang tricket udføres, ses her:

Angier bliver forflyttet, men det er svært at se på denne klip, som f eks når han udfører det på den rigtige scene, hvor kopier drukner.
Gravatar

#136 Riqon 14 år siden

Ideen om at maskinen "flytter" ham og laver en kopi af ham dér hvor originalen stod, det kan da ikke udelukkes, men det virker på en eller anden mystisk måde mere simpelt (og derfor troværdigt), at den bare laver en kopi og placerer den udenfor boksen... Når du stiller dig ind i boksen, så kan du være sikker på, du vil drukne. ;)
Gravatar

#137 filmz-Bruce 14 år siden

Jamen jeg var blot interesseret i, hvilken version du hælder til. Om

A) Vedkommende i boksen bliver i boksen og kopien kommer et sted udenfor

eller

B) Vedkommende i boksen flyttes ud af boksen og kopien kommer ind i boksen

Det er de to muligheder.

Når du siger Angier bliver forflyttet, må det være B) du vælger. I såfald dør originalen Angier i første sekvens, hvor han flyttes udenfor boksen og bliver skudt af klonen. Derefter er det hver aften kopierne der drukner i boksen under scenen og den første kopi som har overlevet indtil sidst.

Havde du valgt A, så var originalen Angier først død på premiere aftenen og derefter hver efterfølgende aften, så dør forrige aftens klon. Det er den version jeg vælger. For det stemmer bedst overens med personligheden Angier, som er en fange af sin kunst og vil være den bedste. Derfor gør det ham ikke nogen forskel, om han eller klonen dør. Det er hans valg, at han vil være den bedste.

Den version synes jeg giver mest mening iht. filmens sværmen omkring, hvor langt man er villig til at gå for det man brænder for. Version A) er langt mindre interessant
Gravatar

#138 filmz-ab 14 år siden

Bruce (125) skrev:
A) Kopierer maskinen originalen, sætter kopien der hvor originalen var og flytter originalen væk, eller

Bruce (137) skrev:
B) Vedkommende i boksen flyttes ud af boksen og kopien kommer ind i boksen

samme konklusion :-) Disse holder jeg med :-)
Gravatar

#139 filmz-ab 14 år siden

Bruce (137) skrev:
I såfald dør originalen Angier i første sekvens, hvor han flyttes udenfor boksen og bliver skudt af klonen

nej??
Gravatar

#140 Riqon 14 år siden

Enige om at manden i boksen skyder manden udenfor boksen?

Skriv ny kommentar: