Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!
Skriv ny kommentar:
#131 filmz-ab 14 år siden
den køber jeg altså ikke - i såfald ville han jo ikke vide det alligevel, og han er ret bevidst hele vejen igennem, at han er originalen og det får vi indtrykket af, selvom han er pisse bange for hver gang han skal på scenen og kan risikere at havne i boksen.
#132 filmz-Bruce 14 år siden
Dine udsagn modsiger mulighederne.
#133 Riqon 14 år siden
#134 filmz-Bruce 14 år siden
Jep.
Hvem er den gamle gamle og nye kopi? :)
#135 filmz-ab 14 år siden
Tror ikke jeg er med. Første gang tricket udføres, ses her:
Angier bliver forflyttet, men det er svært at se på denne klip, som f eks når han udfører det på den rigtige scene, hvor kopier drukner.
#136 Riqon 14 år siden
#137 filmz-Bruce 14 år siden
A) Vedkommende i boksen bliver i boksen og kopien kommer et sted udenfor
eller
B) Vedkommende i boksen flyttes ud af boksen og kopien kommer ind i boksen
Det er de to muligheder.
Når du siger Angier bliver forflyttet, må det være B) du vælger. I såfald dør originalen Angier i første sekvens, hvor han flyttes udenfor boksen og bliver skudt af klonen. Derefter er det hver aften kopierne der drukner i boksen under scenen og den første kopi som har overlevet indtil sidst.
Havde du valgt A, så var originalen Angier først død på premiere aftenen og derefter hver efterfølgende aften, så dør forrige aftens klon. Det er den version jeg vælger. For det stemmer bedst overens med personligheden Angier, som er en fange af sin kunst og vil være den bedste. Derfor gør det ham ikke nogen forskel, om han eller klonen dør. Det er hans valg, at han vil være den bedste.
Den version synes jeg giver mest mening iht. filmens sværmen omkring, hvor langt man er villig til at gå for det man brænder for. Version A) er langt mindre interessant
#138 filmz-ab 14 år siden
samme konklusion :-) Disse holder jeg med :-)
#139 filmz-ab 14 år siden
nej??
#140 Riqon 14 år siden