Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!
Skriv ny kommentar:
#151 filmz-Bruce 14 år siden
#152 filmz-ab 14 år siden
#153 filmz-ab 14 år siden
#154 filmz-Bruce 14 år siden
Jeg taler om professionalisme. At være den førende indenfor sit felt. Det gennemsyrer Angiers liv og hans valg. Bedst for enhver pris. Han dør ikke for noget religiøst, men for at blive husket for eftertiden. Tryllekunstneren hvis nummer aldrig kunne forklares. Han var ikke bange for at gøre sine hænder beskidte. Og denne gang ikke på andre, men sig selv.
#155 filmz-Bruce 14 år siden
#156 filmz-ab 14 år siden
Men det er jo en slags selvopofrelse, du taler om. Jeg tror ikke på Angier var villig til det, men Borden var, da Borden og Fellon var ét, og den ene skulle dø (fugle-tricket).
#157 filmz-Bruce 14 år siden
Hvorfor den megen snak indbyrdes om "get your hands dirty", hvis ikke det var en pointe? Det var tydeligt, at Angier efter konens død var mest besat. Borden resignerer på et tidspunkt, da han også har kone og elskerinde at tænke på, men Angier vil ikke lade fortiden hvile og presser sig hele tiden til den yderste ekstrem, fordi han ikke vil tro på, at Bordens trick er noget så simpelt som en dobbeltgænger.
#158 filmz-ab 14 år siden
"Get your hands dirty" er sådan set ligmed, at grænsen er overskredet. Angier er villig til at dræbe, og han dræber sine kloner. Det er den pris det har kostet ham, ellers giver det ingen mening at lave maskinen overhovedet. Dobbeltgænger-tricket gik jo galt med Rooth, både fordi Rooth afpressede ham til sidst, men også fordi Angier ikke oplevede klapsalver og måtte se eller ikke se tingene fra kælderen. Derfor gik man til noget mere ekstremt.
#159 filmz-Bruce 14 år siden
Hvis Angier skal overleve, så er man nødt til, som du, at slække på den forudgående historie om de mange trængsler ved maskinens tilblivelse.
Ja Borden har en bror og de kan lave et dobbeltgænger trick som Angier. Angier tror det er mere end som så, så han jagter det perfekte trick, som er virkeligt. Men han må "indgå en pagt med djævelen" (der fik du det religiøse islæt!) for at opnå den ultimative triumf.
Men det er din opfattelse, at maskinen er "ude af sync" og det forklarer uoverensstemmelserne? Ingen forklaring på, hvordan den kan manipuleres pludselig på denne vis og blive multifunktionel?
... ellers giver det ingen mening at lave maskinen overhovedet
Angier beder om en maskine med en funktion. Tesla har aldrig bygget en sådan før. Tesla kan ikke garantere for dens funktion, når han afprøver den. Han ender op med at kunne justere lidt på den, men intet tyder på, at han manipulerer med mere end én parameter, en entitet. At tro, han også begynder at flytte på entiteten i maskinen og flytte den anden udenfor "indeni" ... det er pænt spekulativt :)
#160 filmz-ab 14 år siden
Nu tror jeg altså også på, at maskinen virker. Jeg skrev jo bare, at jeg har hørt flere argumentere for, den ikke gør. Jeg er uenig, men jeg har altså ikke en facitliste, over sådan en film som prestige.
Filmen giver jo slet ikke indtrykket af, at den rigtige Angier blot er erstattet med en masser kopier der 100% er Angier i form og indhold. Og den ultimative triumf var jo netop at lave ægte magi, og det gør maskinen jo. Og den triumf gjorde, at han overskred grænsen mellem godt og ondt (som går igen i Nolans film). Angier var for stolt til blot at ofre sig selv og gå i døden, i håb om kopierne tager over hans job. Jeg kan sagtens godt se, at maskinens funktion (om den flytter originalen eller ej) kan tvivles lidt på.
Du siger:
Ved første trick, originalen bliver i boksen (ikke forflyttet), og dræber klonen udenfor boksen. I imellemtiden finder han ud af: Hov, jeg gider ikke dræber kloner, jeg vil ofre mig selv. Og dette sker i det efterfølgende trick? Originalen drukner, kopien lever videre. Men han kan jo ikke vide, om kopien 100% er Angier, også af personlighed, for at dette trick kan gå i arv så at sige.