Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!
Skriv ny kommentar:
#71 blahblah 17 år siden
Alle film kan jo forstås på en masse niveauer når folk insisterer på at famle i blinde efter mening der ikke eksisterer.
På samme måde som du smider totalt unødvendige ord ind i dine posts :D
Ud over det burde du lige stramme lidt op på det indlæg, det er lidt rodet at læse :D
90% af alle film passer på berettamodellen, så det er ikke noget negativt.
Folk himlede bare op over at filmen passer på den beskrivelse vi får af en tryllekunst. Jeg siger bare at det ikke er spor unikt for the prestige.
#72 dolphinfriendly 17 år siden
At strukturen ér så strengent, kunne netop tyde på at der er en implicit diskurs bag der udnytter formen. Publikum vildledes, i kraft af deres forventningshorisont til filmen og bemærker derfor ikke hvordan "tricket" udføres.
#73 blahblah 17 år siden
#74 filmkorn.dk 17 år siden
#75 blahblah 17 år siden
Du tager fejl, det ikke meningen at twisted skal virke som i The Usual Suspects.
I Usual Suspects er det umuligt at regne twisted ud, man kan gætte det, men ikke regne det ud.
The Prestige bygget op sådan at man stort set helt sikkert vil regne ud hvad der foregår før det bliver afsløret i filmen. Det bygger her mere på karakternes rejse og hvordan og hvornår de opdager hvad der sker.
Det er måden vi får det hele fortalt på der er vigtigt i The Prestige, hvor The Usual Suspects er en lang distraktion for hvem Keyser Soze er.
#76 filmz-kain- 17 år siden
Jeg vil gerne fremhæve Christian Bale, da han imo leverede en fuldstændig fremragende præstation, som helt klart kan hædres med en oscar.
5½/6
#77 filmkorn.dk 17 år siden
#78 filmz-BrotherJack 17 år siden
Jeg er fuldstændig enig hvad angår udganspunktet for filmen. Jeg ser det helt klart som en fejl at betegne filmen som fuld af twists (da det er muligt at regne dem ud på forhånd). De "huller" filmen kan have, er bevidst lagt i filmen fra Nolans side, for at forvirre publikum: "vi vil narres", og pointen er måske at filmen i sig selv slet ikke viser løsningen på noget tidspunkt, eller det mere oplagte, at filmen distraherer os får os til at fokusere på det forkerte hele tiden. De mange "overraskelser" og vendepunkter, er der måske for at fjerne vores øjne fra det der egentlig betyder noget: hvordan tricket udføres!
Vi elsker illusionen, og derfor leger vi med, men modsat tryllenummeret er filmen pure illusion, og måske handler filmen i bund og grund om hvorfor vi sidder og ser den? Er det i virkeligheden ikke bare tomme kalorier fortalt på en fed måde? Sådan har jeg altid haft det med Nolan, og derfor synes jeg denne film er fantastisk, da den er så bevidst om hvad den gør ved sit publikum, og stiller spørgsmålstegn ved hvorfor den overhovedet eksisterer.
#79 blahblah 17 år siden
Det har jeg jo allerede skrevet i min tidligere post :D
Forklarescenen til sidst skal jo med. Hvis producenterne ikke har krævet det, så har Nolan selv smidt det ind så ALLE kunne være med.
Ikke fordi folk er dumme, men der er sikkert en del der gerne vil have en helt 100% forklaring til sidst.
Men i modsætning til en film som Usual Suspects, hvor man ikke kan regne twisted ud før HELT til sidst, så giver The Prestige masser af clues hele vejen igennem.
#80 filmz-BrotherJack 17 år siden
Sikkert, jeg tror jeg missede et par posts i denne lange diskussion :-)
Men min pointe var også at det du betegner som twistet, ikke er twistet, men blot en distraktion. Jeg mener heller ikke at det er en forklarescene til sidst, men endnu engang en scene udelukkende for at distrahere - alle kan absolut ikke være med.
Jeg tror man har misforstået filmen hvis man mener man har fanget alle pointerne pga. filmens sidste scene (eller når man løser handlingsforløbet hen ad vejen). Den sidste scene fortæller netop mig, at det hele er et stort tryllenummer, som vi absolut ikke skal greje ud (derfor denne lange diskussion om hvem der var hvor, hvorfor og hvornår) - i stedet skal vi narres, fordi det er det vi VIL som publikum :-)
Filmen kunne jo blive ved i en evighed (synes jeg i hvert fald der bliver gjort opmærksom på i sidste indstilling), det handlede bare om hvor længe Nolan ville holde "tricket" kørende.