Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#101 steadi07 12 år siden
Jeg havde glædet mig til at se en film sat i Alien-universet, men som alligevel kunne give en selvstændig interessant historie. Og fra mit hjørne mislykkedes det gevaldigt med historien.
Som allerede nævnt tidligere, så var der en del "dumme" handlinger og kontinuitets-fejl, som jeg fik lagt mærke til.
Indtil Ridley startede på actiondelen af filmen, så var jeg faktisk godt underholdt. Det føltes som om, at der stadig var mulighed for at besvare de fleste af filmens spørgsmål på en fornuftig måde.. I stedet virkede filmen for mig som om, at manuskriptforfatterne til slut tog en meget lang weekend lige inden manuskriptet skulle afleveres. Meget rodet film.
Skuespillet var godt, omend jeg lidt skuffet over, at Idris Elba ikke blev brugt mere. Han er en fremragende skuespiller.
3/6 stjerner herfra. Er ellers stor fan af Ridley Scott, hvor "Black Hawk Down", "Kingdom of Heaven - DC" og "Body of Lies" alle ligger ret højt på min liste.
#102 Richard Burton 12 år siden
#103 filmzkim 12 år siden
#104 filmzkim 12 år siden
#105 Richard Burton 12 år siden
Det regnede jeg nu heller ikke med :)
#106 tiany 12 år siden
Visuelt er det en fantastisk film... Scott gør ikke brug af overdreven CGI og gør i stedet brug af ægte natur og gode kulisser, hvilket gør oplevelsen mere fuldendt for mig, i forhold til f.eks. Avatar's CGI verden. Det er rart at se en rigtig flot sci-fi film, hvor man kan se at nogle af de mange penge er givet godt ud.
Samtidig føler jeg at det var den første 3D film jeg har set hvor jeg ikke var irriteret over det "mørke" filter, som filmene automatisk får.
Men hvad angår historien, så var den rimelig "Meeehhh".
Der var simpelthen for mange ubesvarede spørgsmål undervejs, vi sad bagefter og kunne nævne en håndfuld af ting som vi aldrig fik svar på undervejs. Fint nok at man vil overlade lidt tolkning til publikum, men i nogle tilfælde virkede det som om der bare blev smidt et nyt plot element ind hvor det ikke var nødvendigt, for så aldrig at få det afsluttet.
Hovedcastet gjorde det godt, men resten var simpelthen for anonyme og flade, men de havde selvfølgelig heller ikke det vilde at arbejde med.
Jeg vil ikke betegne mig selv som decideret skuffet, men den levede dog ikke helt op til forventningerne. Men det kan fint være at den vokser på en over tid.
P.S. Ærgeligt at den bliver promoveret som en ny Alien - mange af dem som var i biografen samtidig med os, troede de skulle se en ny Alien film og var som resultat deraf meget skuffede.
#107 elwood 12 år siden
Hehe jeg forstille mig Michael har fået lave et quote fra Bruce som han hænger op i Klovborg, som lyder noget i stil med.
Før var jeg en sur og gammel brokkemand, der afskyede 3D, men efter og ha været i Klovborg og set "lyset" eller måske tværtimod, er jeg omvendt... men jeg er stadig sur og gammel brokkehoved
8-)
Men ja Klovborg ikke nok med den fantastiske biograf, synes jeg også man skal fremhæve deres udsmykning, dengang back in the days da jeg så Bolt deroppe, så man jo også de fine ting som film kamerar og plakater, fra klassiske film, og ja vi fik skam også en rundvisning, og var oppe på taget.
Jeg har skam også planer om og skulle derned en anden gang har et par andre venner som skal ha set biografen også.
Om ikke andet tror jeg måske Hobitten skal ses i klovborg, det ville være en oplagt mulighed.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#108 armadillo 12 år siden
- Det er bare så dumt i starten, at den mand der kortlægger hele hulen, og tydeligvis har et device på håndleddet der guider dem rundt, at han farer vild?!?
- Uanset hvordan folk bliver inficeret i filmen, så er det bare så dumt at tage hjelmen af 10min efter man er landet på en helt ukendt verden. Der knækkede filmen også lidt for mig. Selvom deres målinger viser at der er ren luft, så er de jo senere i filmen meget bange for at der netop er en luftbåren bakterie :(
- For mig var den mest nervepirrende scene helt klart "kejsersnittet", men jeg savnede helt sikkert horror i filmen, som jeg max. vil kalde en scifi-"thriller".
- Og ja, Guy Pearce virker næsten indsat i filmen efterfølgende, rettere end noget som er gennemtænkt fra starten - til trods for den enkelte lyssky scene med David. Synd!
- Therons karakter er super ensidet og lader slet ikke hendes talent udfolde sig (Monster). Og jeg er enig med andre om, at der er alt for mange personer vi skal tage stilling til, eller som blot er kedelige statister.
- Rapace og Fassbender er helt klart filmens søjler hvad skuespillet angår, og selvom jeg til tider kan have det anstrengt med Rapace, så gør hun det godt og tilføjer filmen den rette "Alien-heltinde" :)
Jeg lander på 4/6 umiddelbart og håber på at flere gensyn kan booste den karakter. Jeg vil SÅ gerne holde mere af den! :)
#109 Therien 12 år siden
#110 Richard Burton 12 år siden
Er på jobbet nu og skal se Prometheus lige efter i XPand formatet. Jeg har ikke tid til at gå nærmere ind på detaljer nu. Jeg har en lang anmeldelse af filmen foran mig, som forhåbentlig foreligger på et tidspunkt imorgen aften, hvor jeg nok skal spoile så meget jeg kan, i et dertil indrettet kapitel og hvor jeg skal forsøge at give en opsummering, hvor disse aha oplevelser også indgår.