Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#111 Jb-film 12 år siden
Det må være noget af en oplevelse til Klovborg bio, for at blive omvendt til 3D! :-)
#112 elwood 12 år siden
Klovborg er en slags Mekka 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#113 Jb-film 12 år siden
- teknisk scorer den vist pæne karakterer - men indholdsmæssigt er den lidt delt.
Filmen har vist sat sig lidt mellem to stole. - Den skal både være tro mod de gamle Alien-film - især den første. Samtidig også være noget nyt.
Det er lidt en overvejelse, om jeg skal haste til biografen for at se den.
Eller vente til den muligvis kommer i en forlænget version på Blu-ray. - Om den så også er med 3D.
#114 Jb-film 12 år siden
Det lyder jo til, at man kan blive filmisk frelst, via en tur til Klovborg bio :-)
Men ah ... jeg ved det ikke.
At hengive sig helt til 3D?
Jeg bekymrer mig lidt for mine øjne.
#115 elwood 12 år siden
3D eller ej, det satme en hyggelig biograf, hvor ejeren af den ligefrem stod og udleverede vores briller til filmen, det er en biograf som virkelig brænder for filmmediet.
#116 BN 12 år siden
Jeg tror, jeg satser på de førstnævntes vurdering - så kan jeg altid senere bøje mig i skam overfor sidstnævnte. ;-)
#117 Therien 12 år siden
Det vil jeg se frem til :) På cinefil?
#118 Richard Burton 12 år siden
Yes. Vi er ved at være klar igen :)
Så vidt jeg forstod på mine kollegaer JannikAnd og Muldgraver, kan du føje disse med på positivlisten ;) [/quote]
#119 elwood 12 år siden
Æv jeg var ellers lige ved og vænne mig til Tumble weeds'ne 8-)
#120 Twister 12 år siden
jeg fandt faktisk startscenen med fassbender ret lam. det var som at se en cirkusabe.