Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#141 Hr. Nielsen 12 år siden

SIR Ridley Scott (138) skrev:
Jeg er misundelig!
Du kan tage ferie i Lalandia i Rødby (så kan vi tage i badeland sammen og flash'e vores vaskebræt:), de har efter sigende et godt 3D system;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#142 elwood 12 år siden

Btw. hvad gik hele ide'en med Harmonikaen ud på ? Jeg nåede ikke lige og fange hvem det var der sku ha ejet den, og det jeg husker af det, så var det heller ikke et navn jeg lige kunne huske.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#143 mbelholm 12 år siden

Jeg tror bare at det skal forestille og være et personligt instrument, som i bund og grund er "vigtig viden - ligegyldig info", også har man valgt og lave det sådan, så den bare er en smule mystisk
Gravatar

#144 Therien 12 år siden

Michael Andersen (139) skrev:
#137 Jep. Skal jeg skrive dig op til næste uddrivelse? :P

Det bliver du vist nød til! :) Jeg har fra flere steder hørt at Klovborg skulle være turen værd, så nu tager jeg den sgu!
Gravatar

#145 Richard Burton 12 år siden

elwood (142) skrev:
Btw. hvad gik hele ide'en med Harmonikaen ud på ? Jeg nåede ikke lige og fange hvem det var der sku ha ejet den, og det jeg husker af det, så var det heller ikke et navn jeg lige kunne huske.

Stephen Stills, fra Crosby Stills Nash and Young:

http://da.wikipedia.org/wiki/Stephen_Stills

Som har skrevet sangen "Love the one you're with".
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#146 Moog 12 år siden

Lige til diskussionen om de forskellige versioner af 3d, så jeg filmen i Aarhus i går i Cinemaxx som jo bruger Real D teknologien. Her synes jeg virkelig at billedet stod skarpt og havde en fin sort. Kan der være meget stor forskel på kalibreringen?

#145 SHHHH kan du så få skrevet den anmeldelse, jeg ved du, om nogen, elsker Alien filmen mere end mig og glæder mig til at høre om du fik en lige så god oplevelse som jeg gjorde, specielt set de to film ifht. hinanden.

Jeg var virkelig glad for historien, som gave nogle meget tilfredsstillende svar og endnu vigtigere, stillede nye spørgsmål.

Var specielt glad for da de endelig får muligheden for at snakke med "The engineers", at han så ikke en gang vil værdige dem med et svar, dejligt!

De klassiske Far "søn" og "søskende" forhold med et nyt tvist, hvem elsker far mest?

Religion mod videnskab, hvad sker der efter døden, fik næsten kuldegysninger da Wayland siger: "There is nothing" hvortil David svarer "I know"

Hvad overbeviste "the engineers" om at vi skulle udslettes? Var vi får fejlbarlige? Havde vi for meget potentiale? hvad?

Og mere! :)

Gravatar

#147 Babo84 12 år siden

Michael Andersen (135) skrev:
#134 "How far would you go to get your answers?" ;)

Jeg tror wupti-pede kender svaret :)
Gravatar

#148 Babo84 12 år siden

SIR Ridley Scott (138) skrev:
Selv den mindste flække i Jylland, har en biograf, som giver Imperial røv

hehe! Vi har godt nok også Dolby 3D digital cinema i Thisted, så vi er jo stolte, selvom de godt nok burde flytte biffen et andet sted og gør et par ting udadtil, for det er godt nok en ucharmerende biograf :)
Gravatar

#149 metabolid 12 år siden

Så den i aftes i Park Bio, Østerbro (i Dolby 3D - bedste nuværende 3D tech, ja Bruce (SIR Ridley Scott) - det slår de andre 3D teknologier på flere afgørende punkter, så også tak til Klovborg Bio med det samme system, you rock!).

Prometheus holder langt hen af vejen og var godt underholdt. Der er en del anmeldere der må have været (bag)stive, på stoffer eller regnet med (håbet på) at se Alien 1979 igen. Eller også har de ganske enkelt ikke fattet en skid af hvad der foregår.

Rodet til tider ja, men slet ikke nok til at ødelægge helheden og regner da også med et extended cut senere, for er ret sikker på theatrical release har stået model til en form for to-timers cut-line (20th century fox).

Vil på ingen måde anmelde den her, blot opfordre scifi fans i alle aldre til at gå i biografen og opleve den i Ridley Scott's mesterlige anvendelse af denne særegne teknik. Tak iøvrigt til James Cameron for at udvikle hele teknologi showet til Avatar 3D, der for alvor fik Ridley igang igen!

Glæder mig til at læse Bruce's anmeldelse, der vistnok, er lige på trapperne. Den vil jeg ikke gå glip af da den bliver omfattende og inklusive en udførlig (nærmest videnskablig) afhandling af den samme film set i gængse 3D formater tilgængelige herhjemme (DK).
Gravatar

#150 Richard Burton 12 år siden

#146 jeg håber at have den klar imorgen på et tidspunkt. Jeg er faldet over noget i filmen som giver mere stof til eftertanke. Faktisk tror jeg ikke religionsteorien kan afskrives endnu. :)

Nå 10 minutter til Prometheus take 3 :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!

Skriv ny kommentar: