Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#161 Batsy 12 år siden

mbelholm (132) skrev:
Jeg har et spørgsmål som jeg har gået og tænkt over.

- I filmen hvor de to tosser bliver efterladt inde i grotten ved det kæmpe hoved, bliver den ene angrebet af en underlig slange, og den anden bliver tilsmurt af syre.

Ham med syre bliver forvandlet til en zombie ligne monster - hvor imod ham med slangen dør, og der sker ingenting ?..
- Eller gøre der ?

For senere i filmen hvor den underlige blæksprutte kommer ud af Noomi Rapace's mave, får fat i den Space Jocker, og får placeret et æg i dens mave, og ud kommer en Alien.

Burde der ikke også komme noget ud af den fyr's mave som bliver angrebet af den slange ??

For det undre mig enormt meget, at det lige præcist er den Space Jocker som er den eneste som bliver angrebet fysisk af en alien, hvor imod alle de andre bliver smittet af noget som ligner syre eller bakterier, også sker der ingenting med ham gutten som bliver angrebet af den slange.

- Og en anden ting
Tror i at Michael Fassbender, fortæller Noomi Rapace at han var skyld i at hendes kæreste blev smittet, og derved at hun også selv blev smittet, eller tro i at han tier og ikke fortæller noget?.

Til svar på hvordan ham Biologen døde, slangerne var hvertfald bestemt de små orme som af en eller anden grund, levede under jorden som kom i kontakt med syren. Så der fik vi nogle klamme lange ala faceworms typer, som har samme egenskab som Facehuggers har. Da de så fandt ham, så kom der noget ud, man noget knap nok at se det, men så vidt jeg husker så løb det ned i det sorte virus stads, og vi så ikke mere til det? Ja det synes jeg var et vi ikke fik svar på, lidt skuffende egentlig :/
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#162 elwood 12 år siden

Somehow I doubt that very much, en mand som dig vil sikre at folk læser dit rant og udsagn i lang tid 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#163 Richard Burton 12 år siden

#162 Nej, dette bliver en limited edition, udgivet i en hul udgave af bibelen, som spiller We Shall Gather at the River, når den åbner. Det vil sikkert skræmme en masse væk. Uanset mit rant, så er det blot en ydmyg og uanseelig modgift til så meget andet rant herinde :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#164 McPeter 12 år siden

metabolid (149) skrev:
ja Bruce (SIR Ridley Scott)

Ah, det giver meget mere mening at det er samme person. Jeg bruger ikke helt så meget tid herinde som tidligere, så det havde jeg slet ikke fattet, selvom jeg må indrømme at de stærke argumenter ellers kom i samme strøm. ;-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#165 Richard Burton 12 år siden

McPeter (164) skrev:
Ah, det giver meget mere mening at det er samme person. Jeg bruger ikke helt så meget tid herinde som tidligere, så det havde jeg slet ikke fattet, selvom jeg må indrømme at de stærke argumenter ellers kom i samme strøm. ;-)

Det giver ingen mening! Injurier af værste slags! Humbug!!!
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#166 Therien 12 år siden

Batsy (161) skrev:
lidt skuffende egentlig :/

Indeed..

Personligt er jeg vild med scenen hvor David (og to andre?) vil lægge Shaw i cryo sleep.. Det vil hun ikke være med til og "slipper væk" .. Hun fortager kejsersnittet og får pillet den her latterlige gummi blæksprutte ud, (som hun bare lader blive hængende, så eksempelvis David kan gå ind og kigge på den - hvilket han aldrig gør) og går tilbage til de andre indsmurt i blod og sved... Alle tager det helt pænt, sådan: "Nåh øv, det ville hun ikke.. Lad os komme videre med dagen la lal al ala.."

Syntes godt nok der var meget crap ala ovenstående..
Gravatar

#167 Korben Dallas 12 år siden

Interessant film. Tankevækkende, men med en plot-linie som er for traditionel.
Et fantastisk billedværk.

Hvorfor sminker man skuespillere til gamle mænd (senior Weyland)??? Det distraherer mig og ligner lort.
Man kan fodre svin med gamle/ældre klasse-skuespillere! Hvad er problemet??
Gravatar

#168 m!kkel 12 år siden

Ericmase (154) skrev:
Spottede lige The Insider i denne video: http://www.kino.dk/kinotv/2012/06/kino-tv-gallapre...

Omg. Jeg har lyst til at rive hovedet af mig selv med den vært der ..
Gravatar

#169 Ericmase 12 år siden

m!kkel (168) skrev:
Omg. Jeg har lyst til at rive hovedet af mig selv med den vært der ..

Du mener vel den kvindelige vært ikk?
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#170 The Insider 12 år siden

#166, enig, og det var derfra, at filmen "knækkede" lidt for mig.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: