Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#171 El vez 12 år siden

Michael Andersen (133) skrev:

Who's next? :)

MA, kan du arrangere en visning i 2. uge af Juli? ;D
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#172 m!kkel 12 år siden

Ericmase (169) skrev:
Du mener vel den kvindelige vært ikk?

Der er vel ikke andre værter i det klip der bliver linket til? ;)
Gravatar

#173 elwood 12 år siden

Der menes nok at det du skriver kan læses som om at du vil rive dit eget hoved af på grund af værten, ikke at du siger at du vil rive hendes hoved af 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#174 m!kkel 12 år siden

elwood (173) skrev:
Der menes nok at det du skriver kan læses som om at du vil rive dit eget hoved af på grund af værten, ikke at du siger at du vil rive hendes hoved af 8-)

Aaah på den måde !
Gravatar

#175 Highland Park 12 år siden

Lord Beef Jerky (153) skrev:
Hvad synes Kruse og Highland Park om filmen? Det er dem, jeg oftest er enig med.
Jeg har ikke set den endnu - og i lige måde; jeg er spændt på at høre, hvad du synes om den. :)

#168: Skal der virkelig ikke mere til?
Musikken og bemærkningen om "Aliens 1" var umiddelbart det eneste, der fik mig til at krumme tæer.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#176 El vez 12 år siden

Jeg er enig med Johan i at temaet hurtigt bliver trættende. Mht. handlingen er jeg meget glad for de ret åbne fortolkningsmuligheder filmen lægger for dagen.

Er jeg den eneste der er frustreret over, at filmen foregår på LV223 og at der ikke er nogen forbindelse til LV426?

Er LV426 også et "laboratorie" eller bør man antage at en traditionel alien som vi kender dem fra de gamle film også er tilstede i én af de sorte vaser og sidenhen angriber en engineer i rummet, som så styrter ned på LV426?
Gravatar

#177 misuma 12 år siden

Et interview med Scott hvor han bl.a. bliver spurgt om filmens teknologi kontra den vi oplever i Alien. Selvom jeg personligt synes han fyrer politiker-snak af:

http://bloody-disgusting.com/news/3146052/intervie...
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#178 Ericmase 12 år siden

Jeg tror allerede på at "Prometheus" kan blive nomineret for bedste visuelle effekter, lydredigering og lydmixing til det næste Oscar-show! You agree with me Filmzere??
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#179 Batsy 12 år siden

Ericmase (178) skrev:
Jeg tror allerede på at "Prometheus" kan blive nomineret for bedste visuelle effekter, lydredigering og lydmixing til det næste Oscar-show! You agree with me Filmzere??

Jep!
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#180 El vez 12 år siden

Tak for linket misuma, det forklarede en del :)

Mht. teknologien ser jeg ikke noget problem med, at filmen har flere moderne elementer i forhold til de gamle alien film. Det er ganske enkelt et uundgåeligt når man fortsætter en science fiction film efter 33 år. Med mange ting, er vi allerede i 2012 længere fremme end i Alien, hvor de jo brugte 14" CRT skærme osv. Eftersom filmene foregår i "den virkelige verden" vil det være mere underligt at en ny film bruger CRT skærme i år 2080+. Som jeg ser det, har Ridley Scott ikke noget andet valg, end at opdatere teknologien, til noget der virker futuristisk nu om dage.

Skriv ny kommentar: