Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#191 JannikAnd 12 år siden

Michael Andersen (189) skrev:
Helt i toppen sammen med bl.a. "Avatar", "Hugo" og "Tron Legacy".
Blev vi ikke enige om, at det var det bedste - foruden TRON? :)
Gravatar

#192 bhs 12 år siden

gruppepres!
Gravatar

#193 Michael Andersen 12 år siden

#191 Sshh, jeg var jo nødt til at sige at det var lige så godt som i "Hugo" ;P
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#194 JannikAnd 12 år siden

Det anede jeg :)
Gravatar

#195 MMB 12 år siden

lol...
Gravatar

#196 Muldgraver 12 år siden

SIR Ridley Scott (118) skrev:
Så vidt jeg forstod på mine kollegaer JannikAnd og Muldgraver, kan du føje disse med på positivlisten ;)

Ja, jeg er også ganske positiv overfor både filmen og overmåde over den 3D vi blev udsat for i Klovborg. En biograf jeg i øvrigt varmt kan anbefale at gøre et nummer ud af at besøge, det var en meget rar oplevelse, så kudos til især Michael Andersen for den fornemme og hyggelige behandling og rundvisning, og til ejeren såvel som resten af det personale vi mødte. Fantastisk at opleve ikke bare en kærlighed til filmen, men også til filmens rammer og som en større del af samfundet end som blot portemonnæ-snapper. Jeg ser frem til gensyn :)

Jeg har ellers ikke haft gode oplevelser med 3D, men det viste sig mestendels at have at gøre med teknologi, der ikke kunne klare opgaven. Nu er jeg faktisk en anelse spændt på at se filmen uden 3D, for at se hvor meget forskel der reelt set er. Jeg vil dog gerne bare se den igen.

Hvad selve filmen angår, kan det godt være den sidste tredjedel står svagere, men jeg husker det ikke som et problem, jeg var egentlig bare godt underholdt, og de fejl og irritationsmomenter der dukkede op, havde jeg let ved at bære over med, fordi jeg så godt kunne lide resten af filmen.

Jeg forstår ikke helt det problematiske i at filmen ikke er en ny "Alien", og at den ikke forholder sig så meget til samme slags uhygge. Og ovenpå de mange udtalelser om, at filmen faktisk ville være en helt anden end sin forgænger, blev jeg ret overrasket over, hvor meget der faktisk blev henvist til "Alien". Den kvindelige protagonist, androiden, sammenbruddet osv. Alle elementer som jeg synes fungerede rigtig godt, fordi de blev placeret i en fin komposition, der klæder genren. Måske ikke så nytænkende, men bestemt ikke ligegyldigt for historien.

Hvad jeg kunne ærgre mig over, var abe-manden, for selvom det gav fin mening på et teoretisk plan, synes jeg det var for klodset eksekveret. Jeg kan også ærgre mig over Weylands (både mandens og virksomhedens) synlighed, der så ikke demonstrerer magtens omfang og grusomhed ved sit distancerede nærvær, men det er et temperamentsspørgsmål, og altså ikke noget jeg kan klandre filmen for. Tværtimod, egentlig, for det var den historie som blev fremlagt, og Weylands (mandens (og vel familiens (også androidens, æblerne falder ikke langt fra stammen))) grådige nidkærhed efter sig selv, blev ganske fint forklaret ikke blot via dialog.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#197 Richard Burton 12 år siden

#196 Super at høre :) Et par timer endnu og så er jeg klar med Lademans leksikon over filmen.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#198 Slettet Bruger [479294835] 12 år siden

SIR Ridley Scott (197) skrev:
#196 Super at høre :) Et par timer endnu og så er jeg klar med Lademans leksikon over filmen.

Du er klar over, at det bare er en film, ikke? :p
Gravatar

#199 Riqon 12 år siden

misuma (182) skrev:
Jeg bilder mig selv ind at skibet i Alien er et "industri-fartøj" og i teorien kan være tussegammelt...meget tussegammelt.

Ødelæg det ikke for mig!

Jeg forklarer det ved, at den blev lavet i 1979, mens den her blev lavet i 2012. Hvilket er forklaring nok for mig. ;) Scott havde valget mellem at opdatere tingene i den nye film eller at bruge præ-commodore64 teknologi i den nye også, og jeg er egentlig ret glad for, hvad han valgte..

#177 - Fedt interview. Kan især godt lide hans svar på det sidste spørgsmål angående de ubesvarede spørgsmål: "In the next one..."
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#200 Muldgraver 12 år siden

SIR Ridley Scott (197) skrev:
Et par timer endnu og så er jeg klar med Lademans leksikon over filmen.

Der er ikke plads nok i Lademanns til din artikel :)
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl

Skriv ny kommentar: