Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#201 Richard Burton 12 år siden

#200 Jeg beklager den hårde korrektur tjans :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#202 MOVIE1000 12 år siden

Synes at mange af de anmeldelser ejg læser får en dårlig karakter fordi anmelderen blev skuffet over filmen i forhold til hvordan anmelderen synes den skulle have været. :D

Jeg er ikke spor Alien fan, men jeg er meget interesseret i denne her pga alle de spredte meninger. Og hvis filmen ikke har noget med Alien at gøre vil den så være noget for mig? Alien universet siger mig ikke noget, selvom jeg godt kan lide stemningen og karakterne. Nogle beskriver den speciel, men om det er slutningen der gør det? eller det kan i måske ikke sige uden at spoile?

Tror i det er en film for mig? OG ser man nogle Predators? ;)
Vil gerne snart have en biograftur så det her var måske en mulighed :)

Så mange spørgsmål så sent Godnat :)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#203 Richard Burton 12 år siden

utyske (198) skrev:
Du er klar over, at det bare er en film, ikke? :p

Jeg har længe villet lave denne anmeldelse og derfor set den 3 gange i forskellige 3D formater for at kunne udtale mig bedst muligt om den visuelle kvalitet. Og grundet jeg er ganske uenig i rigtig mange af de informationer og kritikpunkter, saglige som usaglige jeg er stødt på og enig i andre, så har jeg selvfølgelig villet gøre mig den umage at forklare mig godt nok og argumentere for mine holdninger :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#204 Muldgraver 12 år siden

SIR Ridley Scott (201) skrev:
#200 Jeg beklager den hårde korrekturtjans :)

Det var nu en fornøjelse :)
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#205 Riqon 12 år siden

MOVIE1000 (202) skrev:
Tror i det er en film for mig?

Sure! Knock yourself out!
Jeg tror for øvrigt, du har ret mht. skuffelserne. Der er nok alt for mange private forestillinger om, hvad filmen burde have været, til at folk kan værdsætte det den blev.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#206 metabolid 12 år siden

#182 yeps, Nostromo (Alien 1979) er:

"The USCSS Nostromo (reg. 180942609) was a $42 million (adjusted dollars) Weyland-Yutani A Lockmart CM 88B Bison M-Class starfreighter used as a commercial hauler between Thedus and Earth. The Nostromo was 243.8 meters in length, 164.6 meters wide and 72.5 meters in height. It also carried (or rather pulled) a massive refinery behind it for processing ore on the long trip to Earth. This refinery is never actually inhabited, as even the Xenomorph remained on the Nostromo itself. In effect the Nostromo was more of a tug or a Tractor Truck rather than a freighter."

Så du har ret, det er et gammelt (scifi-speaking) industrielt fartøj i forhold til top-notch Prometheus:

"The USCSS Prometheus was a scientific exploration vessel Captained by Jenek in 2085."
Gravatar

#207 Kaversmed 12 år siden

Har nu set filmen i både 3D og 2D. Fremragende film!
Ripley: These people are here to protect you. They're soldiers.
Newt: It won't make any difference...
Gravatar

#208 Lars.dk 12 år siden

Så den i dag 5/6.

Tror man skal vente til der kommer en Directors cut udgave hvis man ville have mere kød på de bi-roller.
Danmarks værste "komiker" http://img687.imageshack.us/i/1281198900438.gif/
Gravatar

#209 Hr_sol 12 år siden

Jeg så filmen i torsdags, og jeg er ikke bleg for at sige at det er den bedste film jeg har set i meget, meget lang tid. Det er længe siden, at en film har formået at sidde i mig så lang tid efter. Selv nu sidder jeg stadig og tænker over den.

Men jeg har en række spørgsmål, som jeg gerne vil høre jeres bud på. For er jeg den eneste der mener at vi har en ny "space jokey" ? :)

Med Space Jokey, så mener jeg et nyt mysterium. Inde i gravkammeret er der på væggen indgravet hvad der ligner en slags "sten-statue" af en Alien. Prototypen af Alienen, som sidst i filmen bliver født af vores "Engineer", ligner den på statuen fuldstændigt. Så kan vi konkludere, at disse bæster er hvad der sker når "blæksprutten parer" sig med disse engineers? og at dette er hvad der er sket på rumskibet? siden alle er forsvundet? Og at statuen derfor er en "advarsel" af en art? Jeg er ihvertfald vild med, at mysteriet med "space jokeyen" fra den oprindelige film, på en måde stadig er indtakt. Vi har nu blot en bredere forståelse for, at det formegentlig er den samme massakre der er sket ved deres skib.

Og hvad med Vickers? Jeg er overbevist om, at hun er en robot. Jeg ved hun går i seng med Kaptajnen, som svar på hans spørgsmål. Men det føltes mere som om, at hun netop gjorde dette for at UNDGÅ at svare på hans spørgsmål? Samtidigt er jeg også af den klare overbevisning at hun mener ordet "far" i overført betydning, da hun taler med Wayland. Man kan diskutere, at hun netop ikke er en robot fordi robotter ikke har nogle ønsker. David siger selv, at han ikke kender til begrebet "at ville". MEN, alligevel tøver han ualmindeligt længe før han siger ja til Saws anmodning om, at blive ført til den nye planet. Faktisk virker det som om han gerne vil hjem. Eftersom Vickers må være en tidligere model, må hun være have samme og måske mere markante "svagheder". Jeg føler også meget jalousi fra Vickers rettet mod David, hendes lillebroder der får mere opmærksomhed hos faderen end hende.
Gravatar

#210 Kaversmed 12 år siden

Jeg forstår det således, at den sorte væske fungerer som en slags katalysator for DNA til at udvikle og mutere sig. I tilfældet med ormene der bliver udsat for væsken, bliver de større, stærkere og mere aggressive. De samme sker med Fifield der bliver udsat for væsken. Han bliver ligeledes større, stærkere og yderst aggressiv - meget lig det væsen vi kender fra "Alien". Dette tror jeg dog heller ikke der er nogen der er i tvivl om. :)

Den prototype af en alien som du omtaler, mener jeg, er blot én af mange muligheder for hvordan evolutionen af denne væske kan ende ud i. Man kan endda tydeligt se et sæt mennesker-tænder i munden på den på trods af, at den stadig ligner væsnet fra "Alien".

Væsnet fra "Alien" har muligvis også været igennem et lignende mønster, men skal stadig ikke ses direkte i forbindelse med prototypen. Denne art vi ser i "Alien" har været igennem et andet evolutions-mønster, hvilket forklarer hvorfor den ser anderledes ud. En anden forklaring kan være, at prototypen vi ser i Prometheus er en tidlig udgave af væsnet fra Alien, og at den evolutionsmæssigt stadig er meget tidligt i forløbet.

Det der irriterer mig ved sidste scenario er, at selve mønsteret for væsnets tilvejebringelse virker alt for random - et menneske skal smittes -> han skal gøre et andet menneske gravid -> hun føder en sprutte som så skal imprægnere en Engineer -> han føder væsnet som er afbilledet på væggen i kammeret. Jeg kan meget bedre lide idéen om at dét vi ser i slutningen af Prometheus blot er ét udfald af evolutionen.

Det er en utrolig åben debat Prometheus efterlader én med hvilket er grunden til at jeg elsker den. Man kan i virkeligheden ikke konkludere en skid. :D
Ripley: These people are here to protect you. They're soldiers.
Newt: It won't make any difference...

Skriv ny kommentar: