Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#211 Therien 12 år siden
Sikkert.. Og så er der alle de andre der mener den er virklig dårligt skruet sammen..
#212 Takfornu 12 år siden
#213 Richard Burton 12 år siden
Anmeldelse af Prometheus
#214 Takfornu 12 år siden
Herlig gennemgang af både film og filmformater - Cinefil-anmeldelse 6/6 :)
#215 metabolid 12 år siden
er nået her til i din afhandling/review:
"Weylands "we are the gods" tale. Biologens negligeren af fare. Holloways arrogance overfor androiden og menneskets kontinuerlige søgen efter svar uden omtanke. I kontekst af den originale Prometheus fortælling, hvor det var menneskelig intelligens som nedkaldte gudernes vrede, så kan utallige momenter undervejs siges at være selvforskyldte og af hybris lignende karakter, rangerende fra stupiditet til decideret hovmod."
Har et par sætninger at tilføje til det indtil videre:
SIR Ridley Scott, er nået hertil i anmeldelsen og er fuldkommen enig med ovenstående. I Prometheus varer det ikke meget længere end ca en times tid før ekspeditionen går fuldkommen galt. Robotten har en ufattelig (Weyland) viden og opfører sig hele vejen igennem som et barn og teamet bestående af højst fem eller seks forskere (af variende karakter) opfører sig som mindreårige i en labyrint. De (ekspeditionen) opfører sig respektløst, flagrende og gennemført stupidt. Hvilket hurtigt (og konsekvent) bliver straffet. Hvilket hurtigt stiller spørsmålet om det hele blot et eksperiment, foruindtaget (Weyland igen) eller fordi vi kan? Der er mange spørgsmål (and alot of gigantic dead bodies) inden vi omsider begriber uhyggen der sætter ind. Shaw (Rapace) sætter for alvor gang i beslutningen og eksekverer den uden nåde resten af filmen (pardon my french, its fucking excellent).
#216 misuma 12 år siden
Wauw, herlig herlig læsning Ü
#217 metabolid 12 år siden
#218 Jb-film 12 år siden
Hvis Prometheus også er tiltænkt som en preguel via hints til Alien, så bør den tekniske udvikling vel også være slavisk?
#219 Jb-film 12 år siden
Nu har jeg tygget mig igennem anmeldelsen - jeg mangler lige at genlæse delen med den lidt mere filosofiske baggrundshistorie.
Cinefil kræver i øvrigt lidt mere fordybelse af brugeren :-)
#220 elwood 12 år siden
Jeg ved ikke lige hel, hvordan jeg skal læse det, det sikkert ikke meningen men for mig virker det bare som om der blir direkte sagt at filmz bruger er blot pjattede og useriøse, mens cinefil er dem som går op i tingene.
Det skal sikkert ikke læses sådan, men jeg synes ja, det er som om der ligefrem er en generelsering af filmz'er i den enkle sætning. havde der stået at den her artikel kræver lidt mee fordybelse af brugeren, ku jeg forstå det fordi det her er den første artikel, hvor ja der introduceres ting man ikke lige normal tænker på.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"