Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#261 the_paki_don 12 år siden

Ja.

Jeg vil gerne knytte en kommentar til sagen vedr. prequels, der har højere udviklet teknologi end deres originale ophav.

Jeg synes, at det er pis og papir, at man vil have, at Prometheus filmen og selve skibet skulle byde på teknologi, som var mindre udviklet end i den første "Alien".

Alien er fra 1979.

Prometheus er fra 2012.

Disse årstal er ikke blot tal. Det er kvantespring indenfor teknologisk udvikling, som kræver sin ret i disse årstiders skildringer af fremtiden. Det er irrelevant, at teknologien synes mere udviklet i år 2093 end i Alien filmens ditto 30 år senere af to fundamentale årsager:

1: Teknologien i 1979 var ikke udviklet nok til, at man kunne gøre det bedre med de forskellige fremtidsvisioner, som Alien filmen viser os. Havde filmen været lavet i 2012, så ville teknologien være væsentlig mere udviklet, fordi ressourcerne til at skabe den videreudviklede teknologi i fremtiden ville være til rådighed.

2: Som opfølgning til mit først punkt er, at jeg ikke opfatter det som værende vigtigt for (i hvert fald for Alien Vs. Prometheus), at teknologien skal være "underdanig" ift. tidskronologien. Fordi teknologi på film eller i historie for mig handler om at skabe en ide, som synes far out nu, men er almindeligt i den tid, der bliver skildret.

Det skal ikke handle om CRT-skærme fra Alien mod "drag and drop" hologrammer fra Prometheus, men netop at vi i takt med den teknologiske evolution, får nyere og bedre ideer, som vi ikke kan virkeliggøre lige pt., men vi kan fremvise på film. Alien gav os teknologiske landevindinger for dens tid. Prometheus gør det samme for vores.

Havde vi teknologi fra før "Alien" i Prometheus, ville det ikke være en sci-fi film i traditionel forstand, men ville tage et fokus og være et ankepunkt i fortællingen af historien vis-a-vis teknologien i f.eks. "Firefly" serien har en funktion.

Men "Prometheus" er et skib, som fører en ekspedition, hvor beløbet 1 trillion dollars bliver kastet som en indikator for, at det her har kostet kassen. Derfor skal publikum, der ser skibet også kunne se på skibet, at har kostet så mange penge. Derfor skal skibet være high tech, for skibets indretning i et high tech miljø giver historien den plads, den skal tage. Havde skibet været som traktorskibet fra "Alien", så skulle det forklares i historiens kontekst og det giver ingen mening, da det ikke er det, Prometheus handler om.

Jeg håber, at andre folk vil kommentere på det her, så hvis jeg mangler at se nogle pointer, at I vil give mig indsigt i dem. På nuværende tidspunkt kan jeg ikke andet end ryste på hovedet over folk, der brokker sig over, at teknologien er mere videreudviklet i Prometheus end Alien. :)
Gravatar

#262 Babo84 12 år siden

the_paki_don (261) skrev:
Jeg håber, at andre folk vil kommentere på det her, så hvis jeg mangler at se nogle pointer, at I vil give mig indsigt i dem. På nuværende tidspunkt kan jeg ikke andet end ryste på hovedet over folk, der brokker sig over, at teknologien er mere videreudviklet i Prometheus end Alien. :)

Utyske har påpeget, at de andre Alien-film faktisk holder nogenlunde teknologien/illusionen ifht etteren, selvom den seneste og sidste Alien film var fra 1997 (hvis vi ser bort fra Prometheus). Jeg undrede mig dog over andre ting. Det var dragternes design, som jeg synes virkede meget dateret i Prometheus, ifht. andre ting fra filmen? Hvad synes du om det?
Gravatar

#263 the_paki_don 12 år siden

Babo

Jeg har ikke læst Utyskes kommentar vedr. det, men de historier foregår jo i en lineær tidsstrøm. Altså, vi går frem i tiden. Prometheus er den eneste, der går tilbage i tiden.

Husk på at Alien Vs. Predator filmene ikke inkluderes i kanon, da de jo... altså... er lorte film. :D

Kostume design er ikke noget, jeg vil påstå, at jeg har nogle gode pointer for.

Dragterne, de havde på, syntes at være funktionelle, men jeg var overrasket over hjelmenes størrelser kontra "slim fit" designet på alt under nakkehøjde. Klodset i størrelse og skrøbelige.

Jeg studsede også over de der store nærmest plastisk-agtige (jeg vil gerne have fastslået af en sprogkyndig, om man kan putte "agtig" bag nærmest alle ord i sammensat ordstilling eller om der skal det yderst sjældne bindestreg imellem) røde og vist blå dragter, som man ser, mens Dr. Shaw render rundt efter hendes "behandling" af sig selv. Jeg tænkte, at det måske var undervandsdragter, som kunne modstå usædvanligt højt tryk ud fra dens design og lidet fleksible udseende eller måske de bliver brugt til planeter, der har undervands lignende tryk uden at være under vand, men på planetens overflade.

Tron dragterne synes jeg var lækre, men det er bare en lille fetisch fra min side... :)
Jeg kan aldrig få nok af sådan nogle dragter og synes, at de skal inkorporeres i andre genrer! Glæder mig til at se dem i Hobitten! :b

Gravatar

#264 Highland Park 12 år siden

the_paki_don (263) skrev:
Jeg studsede også over de der store nærmest plastisk-agtige (jeg vil gerne have fastslået af en sprogkyndig, om man kan putte "agtig" bag nærmest alle ord i sammensat ordstilling eller om der skal det yderst sjældne bindestreg imellem)...
Det afhænger af, hvorvidt gruppesammensætningen indeholder en ordforbindelse:
http://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer...

I din sætning skal der ikke benyttes bindestreg mellem de to ord.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#265 Therien 12 år siden

Jeg synes, at det er pis og papir, at man vil have, at Prometheus filmen og selve skibet skulle byde på teknologi, som var mindre udviklet end i den første "Alien".

Alien er fra 1979.

Prometheus er fra 2012.

Er ikke enig af åbentlyse årsager..
Gravatar

#266 Babo84 12 år siden

Altså teknologien i Prometheus generede mig ikke synderligt, selvom jeg da godt kan følge nogens ankepunkt, men dragternes design og rent funktionelt, synes jeg står i kontrast til det øvrige.
Gravatar

#267 Kermit 12 år siden

Efter al den snak om Klovborg Kino, kan et besøg i biografen ikke udsættes længere.

Så på lørdag kører jeg forbi og ser Prometheus, på vej til familiebesøg i Jylland.
Gravatar

#268 Richard Burton 12 år siden

#267 Godt valg :)

Temperaturen på LV-426 er eftersigende omkring de -111 grader celcius, mens atmosfæren på LV-223 er tæt på vores egen, har en sol og man kan gå med bare hænder. Der er også andre dragter ombord Prometheus og man ser bl.a. den orange, formentlig inspireret af gamle sci-fi film.

I Alien går man med Converse sko og har tynde hvide overalls på, som sgu ikke er skide smart i en film anno 2012 og selvom jeg er sikker på, at vi nørder ville have elsket kontinuiteten til 70'ernes stil, så er det sikkert at en anden gruppe så havde begyndt at brokke sig.

Synd "kontinuiteten" til Star Trek, ikke også blev beholdt
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#269 BN 12 år siden

Efter læsning af 268 indlæg om filmen skal det blive spændende endelig selv at få set den, hvilket sker på fredag. Jeg glæder mig.

Jeg kan desværre ikke undgå 3D-formatet. Men nu må vi se, om jeg bagefter vil give Sir Ridley Scott og Sir Ridley Scott Part Two ret i, at 3D var et fornuftigt valg til filmen.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#270 Babo84 12 år siden

Mon ikke du ender på en 10'er... Det plejer du jo, så umuligt at gætte ved siden af muhaha

:)

Skriv ny kommentar: