Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#311 Richard Burton 12 år siden

#305 Fedt at høre Troels :)

Thomas E. Nielsen (307) skrev:
Så du mener at han i virkeligheden finder den dårlig, men ikke tør indrømme det;) Du ved, alt kan misforstås og/eller tolkes anderledes an modtageren end afsenderen har tænkt det:-P

I know! :) Som Ebert selv siger

Because, as we all know, a critic's job is to predict your reaction, right"

;)

Filmen deler vandene totalt. I like :)

Peter Travers:

Scott – returning to sci-fi for the first time since 1982's iconic Blade Runner – shows you what cosmic terror can feel like in the hands of a true visionary. Buckle up.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#312 Ericmase 12 år siden

Måske skulle jeg prøve Klovborg engang, men det er for langt :/
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#313 Babo84 12 år siden

SIR Ridley Scott (311) skrev:
I like :)

hmm.. Når TDKR får 44% på RT og 22% på metascore, så vil jeg sige:

I fuckin like :)
Gravatar

#314 Richard Burton 12 år siden

Babo84 (313) skrev:
hmm.. Når TDKR får 44% på RT og 22% på metascore, så vil jeg sige:

I fuckin like :)

Det skal du være i din gode ret til :) Men for lige at hive dig ud af din "overdrivelse fremmer forståelsen kontekst", som jeg ved du er stor tilhænger af, så er der stadig 3 af 4, også af topkritikerne, som faktisk finder meget at kunne lide ved Prometheus, så den helt store overraskelse burde det vel ikke være, at man kan kan ende op med at ligge med en samlet vurdering, som stort set svarer til gennemsnittets syn.

Men derudover er jeg da enig med dig i, at ovenstående scenarie, skulle det gå i opfyldelse, ikke vil være nogen overraskelse mht. dit syn :)
Gravatar

#315 Babo84 12 år siden

hehe! Det var lidt bevidst for at overdrive. Men jeg skal da erkende, at jeg troede og regnede med at Prometheus ville score langt højere hos anmelderne (særligt herhjemme). Jeg spurgte faktisk Thomas inden filmen, hvilken han regnede med ville score bedst omtale; Prometheus eller TDKR. Vi troede egentlig begge på Scott, da han netop vender tilbage til genren og andre grunde også. Men ja. Skidt er det nu ikke. Metascore er på 64%, hvilket er fint, men ikke noget særligt.

Altså, jeg vil personligt være chokeret hvis TDKr får det scenarie jeg tegnede :)
Gravatar

#316 MMB 12 år siden

Babo84 (315) skrev:
Vi troede egentlig begge på Scott

Really? Prøv at se Scotts seneste 5 film? Kun 2 af dem har en status som Fresh på Rotten Tomatoes, mens alle Nolans film har en status som fresh på Rotten Tomatoes. Jeg synes da godt, man kunne se den komme. :)
Gravatar

#317 Richard Burton 12 år siden

Babo84 (315) skrev:
Altså, jeg vil personligt være chokeret hvis TDKr får det scenarie jeg tegnede :)

Også her :)
Gravatar

#318 Babo84 12 år siden

I know, men Prometheus var virkelig hypet med dens trailers til noget af det største siden man betrådte månen, og det så også meget lovende ud på alle fronter. Derfor begyndte jeg faktisk at tro på, at den kunne score de bedste anmeldelser for en sommerblockbuster, og selvom jeg da regner med at Nolan fortsætter den gode stime, også mht. omtale, så har han meget at leve op til. Måske for meget, at det muligvis kan koste lidt den vej rundt... men da jeg så Prometheus, og gik til filmen uden der var anmeldelser ude, så var jeg ret overbevist om, at tingene vil formentlig forholde sig noget mere kritiske. Og nu tror jeg selvfølgelig, at TDKr får bedre omtale, både herhjemme og ude... men men, jeg tør ikke satse på det.. :)

Om man kunne se den komme mht. prometheus, så jeg faktisk ikke det komme : ) Men hvad synes du om filmen?
Gravatar

#319 Babo84 12 år siden

Jeg kan kun forudse Eberts dom.... 4/4 :)
Gravatar

#320 Lord Beef Jerky 12 år siden

Af de mange anmeldelser jeg har læst, føler jeg da netop ikke filmen deler vandene.. de ender typisk på middel til over middel karakter, og der er kun enkelte udstikker der ender i toppen eller bunden, præcis som ved rigtig mange andre film. Anyway, jeg får den endelig set i næste uge, og inden jeg kommer med en afgørelse, vil jeg gerne pointere at jeg bestemt ikke forventer en ny Alien-film - hverken hvad angår kvalitet eller indhold. Så kan den jo nemt overraske derfra.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: