Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#321 Hr. Nielsen 12 år siden
#322 Babo84 12 år siden
Altså der er ikke flertal for, at nogen finder den ringe, og de fleste ender, som du påpeger, på middel eller lidt over...
#323 Kviesgaard 12 år siden
Som sagt, så var jeg en af dem, som blev skuffet over filmen. For en god ordens skyld, så sætter jeg lige tingene i spoilerboks.
Spacejockeyen
LV-223
og der er et men,
jeg havde nu forstået det sådan, at Prometheus var en slags prequel ( forløber ) til Alien. Det var i den sammenhæng at jeg så den, og jeg synes at tingene pegede i retning af at det var samme planet. Her ville vi så se, hvordan Alien rumskibet kom til at passe ind sammenhæng med Alien. Især den sidste akt med Spacejockeyen fik mig til at tro, at nu fik vi serveret historien om, hvordan den fik en Alien ind i sig og endte i pilotsædet og sendte det advarselssignal, som lokker Nostromo til LV-426. Derfor følte jeg også at kontinuiteten røg, da Spacejockeyen i slutsekvensen døde i redningsmodulet, og ikke i pilotsædet.
Alien
Der er måske flere ting, men jeg kan ikke lige komme på dem lige her og nu. I stedet vil jeg lige skrive om et par ting eller detaljer om filmens udsmykning, som måske ikke alle kender til. Igen i spoilerboks.
H.R. Giger.
Harkonnen Castle:
http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20120519002049/dune/images/6/63/Giger-dune-ii-medium.jpg
Harkonnen Castle, top variant:
http://www.museumsyndicate.com/images/3/20293.jpg
http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20120519002037/dune/images/0/08/Hr_giger_dune_v.jpg
http://www.desktopjazz.co.uk/wallpaper/Giger/albums
/hr_giger_dune_IV_1280x1024.jpg
Og her er så den pyramide, som H. R. Giger i sin tid designede til den første Alien film.
http://fc02.deviantart.net/fs71/i/2010/199/e/e/Giger_Concept_Art_for_Alien_by_TheOldOne81.jpg
Ja det var vist hvad jeg lige havde på hjertet i denne omgang. Smuttet ud af døren om snart, men hvis nogen har kommentarer til mit indlæg, vil de nok først blive besvaret på søndag, da jeg er fraværende det meste af weekenden.
#324 Babo84 12 år siden
Ja.. Alt det man IKKE ville vide. Mystikken og mytologien er hermed grast..
#325 colocho 12 år siden
#326 Richard Burton 12 år siden
Er mytologien Regner Grasten? ;) "Man" er død. Vi lever i narcissismens tidsalder. Ego, id, jeg! Alien væsnet bidrog jo ikke ligefrem med nogen mytologi, eftersom man aldrig blev bekendt med noget omkring væsenets herkomst i Alien franchisen. Til gengæld udhulede man Alien væsenets potentiale grusomt, efter det 1. kapitel, så hvis noget brast og der har været noget at være mystisk omkring, så var der ikke mere i 1986.
Prometheus tilføjer heldigvis, NETOP en fremragende mytolog til baggrunden, som netop genvinder "det tabte land" og kan vise sig at genskabe noget respekt omkring "dyret", selvom "dyret" ikke mere er første violin.
#327 doom WAD 12 år siden
Det er unfair. Den skulle have en ½
#328 Babo84 12 år siden
Jawohl mr...
Jawohl jawohl. Wir trinken Alkohol Wir haben keine Wasser so wir trinken Alkohol
Det at man "går tilbage" og laver en slags forhistorie, synes jeg har dræbt mange film og drænet dem for mystik. Intet er mystisk længere, udover de svar filmen ikke leverer, men hvad kan man også forvente af Gøg og Gokke der står bag filmens manuskript.
#329 Richard Burton 12 år siden
Mystik, mystik! Mystik? Lad mig se ... hillemænd ja, du har ret. Lemminge filmen fra 1986 ... goddamn what a rush (beklager brugen af et alternativt ord, som ikke lige giver mit udsagn kant). Nå nej, vent. Sagde Ripley ikke i Aliens
God damn it, that's not all! Because if one of those things gets down here then that will be all! Then all this - this bullshit that you think is so important, you can just kiss all that goodbye!
Det var jo
Gorman: Oh, great. Wonderful. Shit!
Hold kæft Gorman! De dersens alternative ord, for dig til at ligne Rhett Butler i lyserøde underhyler. Kom nu med lidt Kidd attitude!
Hicks: We're all in strung out shape, but stay frosty, and alert. We can't afford to let one of those bastards in here.
Også du Brutus?
Hudson: I say we grease this rat-fuck son-of-a-bitch right now
Wow hvor er du hård Hudson. Du ved godt, hvis du bruger et hård ord som fuck, så får du mere kant og det går liiiiige i trussen på damerne!
Hicks: It just doesn't make any goddamn sense.
Sig mig er der ikke EN mariner ombord på det hersens skide impotente skib, som kan fyre et regulært R-RATED ord af?!?!
Hudson: Fuck. He's dead. You're dog-meat, pal!
SÅDAN Hudson!!! En af to!!! God start. Kan I mærke hvordan mystikken er på vej tilbage. Godd... fuck hvor er vi hårde!
Burke: This is so nuts. I mean, listen - listen to what you're saying. It's paranoid delusion. How - It's really sad. It's pathetic
Nuts? Ok, der røg meningsmålingerne liiiige tilbage til 0. Tak Burke ... skide tak!
Ripley: You know, Burke, I don't know which species is worse. You don't see them fucking each other over for a goddamn percentage.
Ripley ... vi kan altid regne med dig! Derfor du er genganger. Du er så mystisk!
Apone: All right, sweethearts, you're a team and there's nothin' to worry about. We come here, and we gonna conquer, and we gonna kick some, is that understood? That's what we gonna do, sweethearts, we are going to go and get some. All right, people, on the ready line! Are ya lean?
Marines: Yea!
Apone: Are ya mean?
Marines: Yea!
Apone: WHAT ARE YOU?
Marines: Lean and mean!
Apone: WHAT ARE YOU? HUDSON! Get on the ready line, Marines, get some today! Get on the ready line! Move it out! Move it out, goddammit! Get hot! One, two, three, four! Get out, get out, get out! Move it out, move it out, move it out! Move it out, move it out, move it out! One, two, three, four, five, six, seven! Aaarrrrr, absolutely badassess! Let's pack 'em in! Get in there!
Great stuff! Regular St. Crispian speech, save the brain! Avatar?
Cameron: Hmmm ... or Aliens or Nicky Minaj?!?
Awesome. Pure mythology stuff. Kant!
#330 Babo84 12 år siden
Jeg er for så vidt ikke helt uenig, bruce. Men det er ligeså dumt i Prometheus, hvis ikke dummere. Cameron har trods alt bedre tag om sin historie og karakterer og ved, hvor han vil hen, som gør filmen mere helstøbt og dermed mere vellykket i sidste ende. Måske derfor den stadig regnes for en klassiker? :) Men jeg er da enig i, at den bærer præg af 80'erne og macho-stilen, som man enten kan nyde, eller grine af.. jeg synes stadig den har glimrende elementer. Men ikke så god som etteren.