Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#331 Babo84 12 år siden

SIR Ridley Scott (329) skrev:
You're dog-meat, pal!

haha!! Den var go´

Men jeg har bedre replikker: Full Metal Jacket

Gunnery Sergeant Hartman: Are you quitting on me? Well, are you? Then quit, you slimy fucking walrus-looking piece of shit! Get the fuck off of my obstacle! Get the fuck down off of my obstacle! NOW! MOVE IT! Or I'm going to rip your balls off, so you cannot contaminate the rest of the world! I will motivate you, Private Pyle, IF IT SHORT-DICKS EVERY CANNIBAL ON THE CONGO!
Gravatar

#332 Richard Burton 12 år siden

Babo84 (330) skrev:
Cameron har trods alt bedre tag om sin historie og karakterer og ved, hvor han vil hen, som gør filmen mere helstøbt og dermed mere vellykket i sidste ende.

Selvfølgelig har han det. Han har jo genbrugt den så mange gange, at det er svært for en blind høne ikke at finde frem til det korn, som er klistret på dens næb. Hvilket jo tydeligt giver sig udslag i den samme skabelonskårne tilgang til den givne historie, så forventning- og gensynsglæden hos stampublikummet aldrig kommer i knibe.

Måske derfor den stadig regnes for en klassiker? :) Men jeg er da enig i, at den bærer præg af 80'erne og macho-stilen, som man enten kan nyde, eller grine af.. jeg synes stadig den har glimrende elementer. Men ikke så god som etteren.

Understatement of the millenium :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#333 Babo84 12 år siden

SIR Ridley Scott (332) skrev:
så forventning- og gensynsglæden hos stampublikummet aldrig kommer i knibe.

Er det en dårlig ting eller?

Understatement of the millenium

Hvad er du uenig i da?
Gravatar

#334 Hr. Nielsen 12 år siden

Understatement of the millenium :)
Pudsigt, jeg synes der er mindre underdrivelse i det babo her lukkede ud (for once;), end dine overdrivelser på samme front:-D Just saying....You two atomic twins;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#335 Fellaheen 12 år siden

Jeg synes altså det var en fin film. Manuskriptet er rigtig nok hvad man med rette kunne kalde et "Idiot plot", dvs. en historie, hvor alle de vigtige begivenheder hele tiden foranlediges af en idiot eller en idiotisk beslutning. Det hele er dog sublimt eksekveret af Scott, ikke spektakulært, men flot og dygtigt gjort. Mange af de kritiserede elementer forstyrrede ikke mig ret meget.

Det er dog en typisk Hollywood-film fyldt med arketyper (det mest udtalte eksempel på en "magical negro" jeg nogensinde har set), platte klichéer og et karakterløst soundtrack. Men man er ekstremt underholdt og midlertidigt mystificeret og for mit vedkommende også lidt skræmt. At Prometheus ikke giver svar på nogle af livets store spørgsmål er selvfølgelig beklageligt, men handler det ikke mere om at illustrere mystikken, om at italesætte den på nye måder snarere end om at komme til bunds i den?

På en måde er "Prometheus" en omvendt 2001 eller Solaris. De grundlæggende idéer i manuskriptet er nemlig interessante nok i sig selv og ganske sammenhængende på deres egne præmisser. Kampen mod kaosmonstrene i forsøget på at finde tilbage til skaberen, Den Ene. I både Solaris og 2001 (der skal tolkes Nietzscheansk, ikke evolutionært) er det maskinelle fjenden, teknologien og "værktøjet" som må overvindes før den mulige frigørelse. I Prometheus og Alien (både den første og de senere) er fjenden naturen - de sjælløse xenomorpher, kaosmonstrene, jætterne - mens idealet er demiurgen, sandheden som vores kristne heltinde rejser ud i universet for at begribe. Det er en antropocentristisk fortælling om "vores skaber", ikke om universet i sig selv, hvilket gør den en smule indskrænket allerede ifølge sine præmisser. Den manglende refleksion over tid og rum, over den menneskelige anskuelses begrænsninger, gør den hovmodig og filosofisk ligegyldig. At ingeniørerne er modelleret efter William Blakes "Newton" er desto mere ironisk! Al denne snak om ingeniører og skabere gør filmen ondt, men det bliver stadig interessant at se opfølgeren med Fassbenders flotte hoved og Noomi Repace på rejse til Gud.

En engelsk version af Goethes digt til os, der ikke kan tale tysk:

Shroud your heaven, Zeus,
With cloudy vapours,
And do as you will, like the boy
That beheads thistles,
With oak-trees and mountain-tops;
You must my Earth
Now abandon to me,
And my hut, which you did not build,
And my hearth,
Whose glow
You begrudge me.

I know of nothing poorer
Under the sun, than you, Gods!
You are barely nourished
By sacrificial offerings
And prayerful exhalations
Your Majesty
And would starve, were
Not children and beggars
Hopeful fools.

When I was a child,
And did not know the in or out,
I turned my wandering eyes toward
The sun, as if beyond it there were
An ear to hear my lament,
A heart like mine,
To take pity on the afflicted.

Who helped me
Against the Titans' mischief?
Who delivered me from Death,
From Slavery?
Did you not accomplish it all yourself,
Holy, burning Heart?
And glowed, young and good,
Deceived, your thanks for salvation
To the sleeping one above?

I should honour you? For what?
Have you softened the sufferings,
Ever, of the burdened?
Have you stilled the tears,
Ever, of the anguished?
Was I not forged as a Man
By almighty Time
And the eternal Fate,
My masters and yours?

Do you somehow imagine
I should hate life,
Flee to the desert,
Because not every
Flowering dream may bloom?

Here I sit, forming people
In my image;
A race, to be like me,
To suffer, to weep,
To enjoy and delight themselves,
And to mock you –
As I do!
Gravatar

#336 Richard Burton 12 år siden

Babo84 (333) skrev:
Er det en dårlig ting eller?

Nej da. Man kan da altid argumentere for, at det er en succes altid at få servere ens livret. Og i filmisk sammenhæng får man, hvad man håber på, en helstøbt fornøjelse og en kontinuitet gennem instruktørens CV. Cadeau til det da. Det er da fantastisk!

Hvad er du uenig i da?

Jeg er da fuldkommen enig i "Men ikke så god som etteren." and then some.

Thomas E. Nielsen (334) skrev:
Pudsigt, jeg synes der er mindre underdrivelse i det babo her lukkede ud (for once;), end dine overdrivelser på samme front:-D Just saying....You two atomic twins;)

Og det kommer nok ikke som den store overraskelse, at vi så heller ikke er enige på dette punkt :)
Gravatar

#337 Hr. Nielsen 12 år siden

SIR Ridley Scott (336) skrev:
Og det kommer nok ikke som den store overraskelse, at vi så heller ikke er enige på dette punkt :)
I er altså ikke atomic twins;)
Gravatar

#338 Richard Burton 12 år siden

Thomas E. Nielsen (337) skrev:
I er altså ikke atomic twins;)

De magnetiske poler, er nok den bedste metafor jeg kan komme på :)
Gravatar

#339 Hr. Nielsen 12 år siden

SIR Ridley Scott (338) skrev:
De magnetiske poler, er nok den bedste metafor jeg kan komme på :)
Og god er den:)
Gravatar

#340 Babo84 12 år siden

Thomas E. Nielsen (334) skrev:
You two atomic twins;)

That's enough! Get on your feet. Private Pyle you had best square your ass away and start shitting me Tiffany cufflinks or I will definitely fuck you up!

Skriv ny kommentar: