Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#341 Babo84 12 år siden

SIR Ridley Scott (336) skrev:
Men ikke så god som etteren." and then some.

Hvor meget er etteren bedre med? :)

- How tall are you, private?
Sir, five-foot-nine, sir.
- Five-foot-nine, I didn't know they stacked shit that high

Hvor meget? :)
Gravatar

#342 Hr. Nielsen 12 år siden

Babo84 (340) skrev:
I will definitely fuck you up!
You tried that, didn't work!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#343 Babo84 12 år siden

Thomas E. Nielsen (342) skrev:
You tried that, didn't work!

Oh that's right, Private Pyle, don't make any fucking effort to get to the top of the fucking obstacle. If God would have wanted you up there he would have miracled your ass up there by now, wouldn't he?
Gravatar

#344 pr0fane 12 år siden

Jeg må også stille mig op i køen af de skuffede. Jeg syntes egentlig, at jeg var ok underholdt mens det stod på, men jo mere jeg tænker over det bagefter, jo mere er der, der direkte irriterer mig ved filmen. Nogle få af mange eksempler;

- De tåkrummende og papirstynde referencer til intelligent design og religion.
- Den slatne og klichefyldte lydside, som til tider virkede helt malplaceret i forhold til stemningen på billedsiden.
- De en-dimensionelle karakterer ud over David.
- Alle de gange hvor karakternene opfører sig fuldstændig tåbeligt (et af utallige eksempler er scenen hvor der INGEN reaktion er fra de andre efter dr. Shaw's operation)
- Guy Pearce som olding.
- Alt for mange bolde der bliver kastet op i luften, og alt for mange aspekter virker fuldstændigt tilfældige og uovervejede. Historien manglede helt klart fokus.
- Charlize Theron, som normalt er en formidabel skuespiller, får slet ikke nok at arbejde med. "Father!"-scenen var især ufrivilligt komisk.

Men ja, der var da også positive sider. David især. Og en fantastisk billedside.

Fair nok at nogen ser det her som et mesterværk, men for mig at se er det altså "Kejserens Nye Klæder" om igen. Ridley Scott har for mig se smidt et fantastisk potentiale på gulvet og ødelagt lidt af mytologien, og jeg vil næsten sige at "Knowing" (som ved gud ikke er en fremragende film) fik mig til at tænke mere over tilværelsen end "Prometheus". "Prometheus" fik mig egentlig bare til at tænke på, hvor stort potentiale der blev spildt.

Både "Alien" og "Aliens" er i øvrigt mesterværker i mine øjne. På hver deres måde.
Gravatar

#345 Babo84 12 år siden

Fuldkommen og helt igennem rørende enig. Ja, selv Knowing er en bedre film. Tænk engang.
Gravatar

#346 Fellaheen 12 år siden

Jeg er enig, "Father"-scenen var virkelig sjov på sin egen ufrivillige måde. Og hvorfor er det fuldstændig umuligt for Hollywood at lave gamle mennesker? Det slår ikke J. Edgar, men næsten...
Gravatar

#347 BN 12 år siden

Så fik jeg set giraffen.

Mjah ... mjoh ...

Man kan vælge at ryste på hovedet af det evolutionære bavl om rumvæseners dna, der resulterer i menneskehedens opståen, og filmens definition af begrebet "skaber", sammenblandet med hentydninger til kristendommen via det tortur-redskab (korset), som en ikke-kristen kejser (Konstantin) i sin tid valgte som kristendommens symbol. Eller man kan huske, at det her bare er science-fiction, altså "fiction" = FIKTION, og læne sig tilbage og nyde endnu en god og veldrejet historie om en håndfuld personer der møder en farlig, ukendt fjende og som følge heraf må kæmpe for deres egen overlevelse.

Visuelt er det en sindssygt flot film, og som spændingsfilm er den fremragende og har masser af mindeværdige scener, f.eks.
"kejsersnit"-scenen og i det hele taget Elizabeths desperate kamp.
Jeg vil især rose skuespillet fra Noomi Rapace og Michael Fassbender - det er først og fremmest disse to der skuespilmæssigt bærer filmen.

Jeg ser ikke Prometheus som noget mesterværk. Ihvertfald ikke i skrivende stund. Nu vil jeg fordøje førstehåndsindtrykket, læse nogle af kommentarerne og kritikpunkterne i den her tråd igennem igen (denne gang naturligt nok med nye briller) og få mig et gensyn med filmen i nær eller lidt fjernere fremtid. Og så ser vi, hvad jeg siger til dén tid.

Min karakter: 5/6 eller 9/10
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#348 JannikAnd 12 år siden

Fellaheen (335) skrev:
I både Solaris og 2001 (der skal tolkes Nietzscheansk, ikke evolutionært) er det maskinelle fjenden, teknologien og "værktøjet" som må overvindes før den mulige frigørelse.
Jeg er muligvis mærket af at have skrevet opgave om Stalker og Offret den seneste måned, men i mine øjne er Solaris ikke nietzscheansk. I 2001 skabes supermennesket i dét sekund, han løsriver sig fra sin menneskelighed, hvorimod Solaris søger den modsatte vej og gransker menneskeligheden i håbet om at finde sjælen. Det er to modsætninger, hvis du spørger mig. Det er jo sigende, at menneskets uforløste søgen i rummet (final frontier) resulterer i en øget afstemning af os selv. Det er vel også derfor, at Kris Kelvin længes efter at vende hjem, selv på sin vej mod udødeligheden?
Gravatar

#349 Richard Burton 12 år siden

#347 Godt at høre :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#350 HonoDelLoce 12 år siden

Yay, så var vi enige alligevel! Måske du skulle se Sunshine ! :P
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!

Skriv ny kommentar: