Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#361 jessup 12 år siden
Stort 4/6
#362 Babo84 12 år siden
Det kan stadig være en realitet? Men så falder oddset vel ned til 1.30?
#363 BN 12 år siden
Nåda? Du kender måske min endelige karakter? Wow, fantastisk! Den kender jeg nemlig ikke engang selv.
#364 The Insider 12 år siden
10/10: 1.55
Forbliver 9/10: 1.40
8/10 eller derunder: 3.50
#365 BN 12 år siden
Lige nu hælder jeg til 8/10, eftersom
De to efterladte besætningsmedlemmers død var desuden hverken uhyggelig eller blot spændende. Måden det var filmet eller iscenesat på virker distancerende; og jeg fik ikke det indtryk af gru som en sådan scene ellers burde være præget af. Måske var det fordi de mænd virkede fjollede i deres adfærd og reaktioner.
Så indtil videre er det ting ved plottet der trækker ned.
#366 Lord Beef Jerky 12 år siden
#367 Batsy 12 år siden
5/10 eller 8/10 :P
Siden du ikke har meget tilovers med Gladiator, og kan dælme ikke huske hvad du har givet Scotts andre lidt nyere film 8)
#368 Babo84 12 år siden
hehe! Men du har helt ret i, at deres opførsel er håbløs.
#369 BN 12 år siden
Den scene har jeg som sådan ikke noget imod. Men rigtigt spændende var den ikke. Ja, jeg ser det - her nogle dage efter - som en klar svaghed, at
Men ovenstående + #365 er kun en midtvejs-bedømmelse. Jeg skal se den igen, før jeg kan lægge mig helt fast på, hvad jeg synes.
#370 Kviesgaard 12 år siden
Så fik jeg endelig overstået min fætters polterabend, og kan derfor nu vende tilbage til diskussionen her.
Jeg føler ligesom dig, at mystikken blev fjernet fra rumvæsnerne. Især forholdet omkring Spacejockeyen var jeg slemt utilfreds.
Til gengæld synes jeg at Noomi Rapace og Michael Fassbender gjorde det godt i deres roller. Men historien og den til tider idiotiske handling, gjorde at jeg ikke blev grebet af den her film.
Der synes jeg så at det hele var alderledes stramt fortalt i Alien. Her var der stemning, spænding og atmosfære og man heppede på Ripley og Jonesy. I Prometheus følte jeg ikke rigtig nogen af delene. Jeg følte nok at det meste var til at regne ud, før end det skete. Så ryger spændingen, og så bliver det ( i tilfældet her ) lidt ligegyldigt det hele.
Og så et lille sidespring.
Angående teknologi diskussionen, som også florer her. Personligt har jeg det nu fint nok med, at der er den forskel teknologien i Prometheus og Alien. Nostromos indretning giver mig indtrykket af et industriskib, hvor der er de nødvendige ting, der gør at folk kan udføre deres arbejde ( hvis da ikke lige kølesystemet strejker, eller bonusordningen ikke er til alles tilfredshed ), men så heller ikke mere. Og så gør det for mig heller ikke noget, at der er nogle ting, der teknologimæssigt vinder genklang. Det bidrager til at vi som beskuer lettere kan identificerer os med omgivelserne og besætningen.
Prometheus er af en helt anden kaliber. Dens funktion er en anden, og besætningen ligeså. Jeg kan godt leve med de forskelle, men det skyldes nok også, at jeg et eller andet sted vælger at "glemme" at jeg har set Prometheus, da den for mig ikke passer ind i mit billede af Alien-universet.
Sagt på en anden måde med hensyn til teknologien i de to film. Nostromo er som en Maersk supertanker, hvorimod Prometheus er Maersks private lystyacht. Jeg forestiller mig, at der er en verden til forskel på de to typer fartøjer også.