Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#371 BN 12 år siden

Kviesgaard (370) skrev:
Sagt på en anden måde med hensyn til teknologien i de to film. Nostromo er som en Maersk supertanker, hvorimod Prometheus er Maersks private lystyacht. Jeg forestiller mig, at der er en verden til forskel på de to typer fartøjer også.

En meget interessant iagttagelse. Det er meget rammende sagt.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#372 Richard Burton 12 år siden

Babo84 (368) skrev:
hehe! Men du har helt ret i, at deres opførsel er håbløs.
Eller hvad med den scene, hvor crewet tager ned til skaberen for at finde ud af svar, mens de så står og skændes indbyrdes, og hvad sker der så... den store mand går helt amok på crowet.... wow.

Det siger vist mere om, at du endnu ikke har fattet, hvad der er på spil i den scene og at hele temaet er gået over hovedet på dig. Men selvfølgelig, hvis man mest er indstillet på at tage scener for det visuelt pålydende uden omtanke på baggrunden, fordi blockbuster film sjældent, om nogensinde, sætter det krav til dets publikum, så er det jo ganske forståeligt.

I det hele taget er der yderst få, som har tanker for netop filmens centrale tema, som er fuldkommen nødvendigt, for at kunne relatere til, hvis der driver ingeniørerne. Hvis man forventer overfladiskhed og letgennemskuelige handlinger, NETOP set ud fra en menneskeligt aspekt og menneskelige værdisæt, så er man fucked .... for at bruge et godt gammeldags R rated ord.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#373 Lord Beef Jerky 12 år siden

Batsy (367) skrev:
5/10 eller 8/10 :P

Siden du ikke har meget tilovers med Gladiator, og kan dælme ikke huske hvad du har givet Scotts andre lidt nyere film 8)

Jeg kan godt lide American Gangster og Kingdom Of Heaven - Director's Cut i hvert fald... ikke så meget resten. Men 5/10 eller 8/10 lyder som nogle meget sjove valg... håber naturligvis på det sidste.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#374 Batsy 12 år siden

Lord Beef Jerky (373) skrev:
Jeg kan godt lide American Gangster og Kingdom Of Heaven - Director's Cut i hvert fald... ikke så meget resten. Men 5/10 eller 8/10 lyder som nogle meget sjove valg... håber naturligvis på det sidste.

Oh well, synes nu Ridley gjorde det godt, andet end jeg synes sidste akt var lidt for hurtig færdig, men det gav mig bare en større lyst til at se en evt 2'ere :p

Kingdom of Heaven DC er meget bedre end Gladiator, men Crowe for mig er en bedre skuespiller, og klarede sig bedre en Bloom som gjorde det godt nok, men manglede dælme noget slagkraft i ham, lidt trist da Balian er en spændene person at følge.

"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#375 Kviesgaard 12 år siden

Tak for de pæne ord.

Jeg prøvede at finde en passende beskrivelse, der kunne sætte tingene lidt i relief.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#376 Richard Burton 12 år siden

#373 Gør dig ihvertfald en tjeneste at betragte "ingeniørerne" i alle henseender, som andet end mennesker og ikke vurdere deres handlinger i overensstemmelse med menneskelige værdisæt. Men er man ikke interesseret i 2001 og Mulholland Drive efterpuslespil, så skal du nok dæmpe dine forventninger betragteligt. For min del er mytologien vokset ved de sidste dages "afsløringer" og selve alien væsenet er for mig reduceret fra fokus til en ingrediens.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#377 Kruse 12 år siden

Lord Beef Jerky (366) skrev:
Jeg skal se den på onsdag! Nogen odds på hvad jeg siger til den?

Jeg gætter på enten 8/10 eller 3/10 :D
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#378 Highland Park 12 år siden

Kruse (377) skrev:
Jeg gætter på enten 8/10 eller 3/10 :D
Jeg holder på sidstnævnte. Beklager Lord Beef Jerky - men jeg håber naturligvis, at du får en god oplevelse.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#379 Babo84 12 år siden

SIR Ridley Scott (372) skrev:
Det siger vist mere om, at du endnu ikke har fattet, hvad der er på spil i den scene og at hele temaet er gået over hovedet på dig

Forsvar du bare alt det du vil filmen med dine skøre overfortolkninger og overdrivelser. Menneskene i den film handler dybt åndssvagt i mange tilfælde. Det har jeg uddybet til hudløshed snart. At du intet fatter og vil intet fatte, kan jeg intet stille op med.
Gravatar

#380 Michael Andersen 12 år siden

Måske skal Bruce til at vende dine ord fra en anden tråd mod dig?

"Men på den anden side, så er Skelo Babo nok ikke den jeg tager mest seriøst med den type film."

;P
Smile, you son of a bitch!

Skriv ny kommentar: