Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#411 Highland Park 12 år siden

... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#412 Highland Park 12 år siden

Nå, det bliver vist lidt rodet og mangelfuldt - ligesom filmen. :)

Først og fremmest bliver jeg hverken følelsesmæssigt eller intellektuelt grebet og stimuleret af den i nævneværdig grad. Manuskriptet er klart filmens allerstørste problem, da det slet ikke indfrier temaets grundlæggende potentiale for provokation og spirituel kontrovers. Oven på en overraskende, interessant indledning formidles en stor del af fortællingen ligeud ad landevejen, blot i et forjaget, udynamisk tempo. Jon Spaihts og Damon Lindelof har ingen forståelse for "show, don't tell", hvorfor de gennem størstedelen af filmen konstant lader karaktererne fortælle, hvad de ser, tænker og foretager sig til stor gene for undertegnede. Det underminerer fuldstændig Scotts visuelle fortællekunst, der i hans flotteste værker er domineret af dvælende, pirrende sanselighed og kølig, poetisk observation af det fremmedartede. Jeg værdsætter i højere grad sidste del af filmen, hvor talen gradvist forstummer og hændelser i større udstrækning forbliver uforklarede, selv om Scott heller ikke her gør sig bemærket med ovenstående talent. Det er naturligvis enhver filmskaber forundt at udvikle sig i nye retninger, så længe resultatet er tilfredsstillende. Grundlæggende oplever jeg bare hans “Prometheus” som kendetegnet ved solidt, til tider lettere sløset, håndværk blottet for lidenskabelig drivkraft.

Replikkerne er alt for ligefremme og fattige på subtekst, men de herrer Spaihts og Lindelof brillerer til gengæld med et væld af scenarier, hvori såkaldte eksperter demonstrerer amatørisme på højt plan. Hovedløst render de rundt og foretager sig den ene tåbelige ting efter den anden: hjelme tages af for et godt ord, fremmede elementer undersøges ikke nærmere, før de er bragt ombord til stor risiko for besætningen, overvågningen af to efterladte besætningsmedlemmer strandet midt i løvens hule droppes for et godt knald (foranlediget af ellers køligt reserverede, pligtopfyldende Vickers’ lynsnare optøning), hvorefter de to ellers så skræmte gutter bevæger sig direkte ind i det allerhelligste (hvilket de ellers kategorisk nægtede tidligere og derfor forlod selskabet for at vende tilbage til den formodede tryghed ombord på skibet) og vil klappe den muterede regnorm etc. I det hele taget finder jeg mange af menneskenes handlinger umotiverede og utroværdige samt iscenesættelsen af genvordighederne uinspireret og, med få kødeligt smertefulde undtagelser (primært aborten), blottet for såvel spænding som intensitet. Selv på det visuelle plan udebliver begejstringen i mangel på idérigdom og fascinationskraft. Jovist er det da i al sin sterilitet pænt at se på, men når jeg pirres af teknologiske landvindinger i science fiction, skyldes det altid en kombination af nytænkning på idéplanet og den visuelle præsentation heraf. I “Prometheus” visuelle udtryk er der intet, der for alvor skiller sig ud og tilføjer noget nyt, fremmedartet, overraskende eller fascinerende til “Alien”-universet. Selv de enkelte karakterer og scenarier er i høj grad præget af uinspireret genbrug fra tidligere “Alien”-film. Ydermere finder jeg symbolikken ret søgt visse steder, som f.eks. da Charlie stiller sig midt i billedet i Shaws rum efter at have drukket det sorte slim.
For øvrigt finder jeg det temmelig unødvendigt, at xenomorphens fødsel vises i filmen. Der er ingen grund til at følge det sorte slims udvikling helt til dørs, når det er så tydeligt, hvor det bærer hen. Og da slet ikke når gensynsglæden er så kortvarig, for det minder mig blot om "Alien"-seriens gennemslagskraft og får mig til at længes.

Blandt skuespillerne gør kun Noomi Rapace større indtryk. Jeg finder slet ikke Guy Pearce overbevisende i rollen som Peter Weyland. For det første forekommer karakteren mig en besynderlig blanding af olding og yngre mand* (primært grundet øjnenes kraftige pigmentering men hans makeup er også underligt påfaldende), og for det andet oplevede jeg ikke hans higen efter udødelighed som hverken desperat eller af særligt presserende karakter. Jeg havde klart foretrukket at se en ældre og mere overbevisende skuespiller i en mere helstøbt rolle. Desuden er brugen af Goldsmiths smukke “Alien”-tema, da Peter Weyland-hologrammet dukker op lidt for påfaldende og malplaceret. Det stak gevaldigt ud i forhold til resten af filmens musik, der er temmelig ensartet, ubetydelig og aldeles forglemmelig. Om jeg begriber, hvad Scott ser i Marc Streitenfeld. Ej heller hvorfor det har taget Scott så lang tid at skabe så forfladiget en fortælling.

* Det kan naturligvis være tilsigtet, eftersom Weyland antageligvis er over 100 år gammel og sikkert har været udsat for forskellig livsforlængende medicin og implantater. Desuagtet savner jeg den erfaringsmæssige ballast og tyngde i hans væsen, som kendetegner ældre sjæle.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#413 Babo84 12 år siden

Spaihts, det var gutten der skrev mesterværket The Darkest Hour.. Jep, så ved man hvad kl er, og jeg skal i seng nu :)

Super indlæg, Park...
Gravatar

#414 colocho 12 år siden

Et par spørgsmål bliver besvaret

http://io9.com/5917448/all-of-your-lingering-prome...
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.
Gravatar

#415 Notional 12 år siden

"What was cut from Prometheus?

A lot. According to Collider there is about 20 to 30 minutes of deleted scenes Ridley wants to include in the DVD release. And Logan Marshall-Green also revealed to us that his character had been considerably toned down in reshoots. We're assuming 30 minutes is an understatement."

OMGOMGOMG ... jeg havde det på fornemmelsen; især slutningen var lidt forhastet. Jeg ser meget frem til et directors cut. Det vil højst sansynligt give ét ekstra karakter point :D
Problemet med socialisme er, at før eller siden løber man tør for andre menneskers penge - Simon Emil Ammitzbøll
Gravatar

#416 Muldgraver 12 år siden

@ Highland Park
Tak for gennemgangen. Jeg kan godt se hvad du mener, og kritikken er fin. Jeg er for så vidt enig med dig, men har vist ikke ladet mig forstyrre helt så meget af de kritisable elementer :)
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#417 the_paki_don 12 år siden

Highland Park: Hvad med David?

Gravatar

#418 Lord Beef Jerky 12 år siden

Highland Park, labyrinth-filmen kan jeg nu ellers godt lide (8/10)... selvom den RIGTIGE labyrinth-film med Bowie naturligvis er bedre =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#419 colocho 12 år siden

#415 - Studsede jeg også over, det kan ikke være helt skidt :D
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.
Gravatar

#420 Thomsen 12 år siden

Highland Park--> Er på vej på optagelse, men super opsummering, der meget fint stemmer overens med mine egne indvendinger.

Og inden nogen nu begynder at kaste "jamen, I forstår den slet ikke"-argumentet på bordet, så er den altså heller ikke sværere. Fortolkningsnøglen ligger så meget in your face, som den overhovedet kan. Faktisk forudsagde jeg meget godt grundhandlingen for flere måneder siden i en tråd herinde, udelukkende baseret på titlen. Det er ikke raketvidenskab. Prometheus-myten har altså været brugt i forfærdeligt meget litteratur gennem tiden (jvf. fx Frankenstein).

Jeg kommer nok til at have det med Prometheus, som jeg har det med Disneys gamle The Black Hole: en teknisk flot film med mange gode idéer, der ultimativt er for rodet og har for mange dumme fejl til at løfte sig virkeligt højt. Men det kan da være, at BD-udgaven ændrer på det, hvis den inkluderer flere scener, som nævnt ovenover.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.

Skriv ny kommentar: