Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#401 Richard Burton 12 år siden

#400 Skal du gense den, så vent og "tænk lidt over tingene". Der kommer måske en forrygende lejlighed til at få den genset ;)

Jeg havde selv irritation med en sekvens eller to, men i sammenhæng med de meget ambitiøse armbevægelser, Scott har sat i scene, som giver mange scener, som man umiddelbart ikke tillægger den store vægt, meget mere indhold, så forskyder det så absolut mit fokus over mod temaet og hvorledes det hænger fornuftigt sammen. Og i sci-fi sammenhæng, har jeg ikke set så stor en ambition blive fulgt flot til dørs i mange år. Scott har aldrig forsøgt sig med noget lignende og jeg er ret så imponeret. Nu har jeg ikke set den i en uge og jeg har en forfærdelig lyst til at gense den, med den "ny viden" i baghovedet.

Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#402 Åkepool 12 år siden

JannikAnd (391) skrev:
MOVIE1000 (390) skrev:

Det eneste der sådan rigtig irreterede mig ved hele filmen var Vickers, en rigtig kedelig karakter som de prøver at få lidt mere fokus på ved
det ret så ligegyldige twist, at det er Weylands datter, eller er der noget jeg ikke har fanget elelr overset ved den karakter??
Der er også en mulighed for, at Vickers er
en androide, og at Weyland er hendes far i en skaber-mæssig forstand.

Og udover det Kruse nævner, så
inviterer hun jo også kaptajnen (lucky bastard) til sex hos hende om 10 min. Jeg vil ikke tro at sex er en mulighed for androider

bhs (396) skrev:
Bruce er Sir Ridley Scott og Sir Ridley Scott er Bruce.

Og ikke mindst Myrepip :)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#403 JannikAnd 12 år siden

Åkepool (402) skrev:
JannikAnd (391) skrev:
MOVIE1000 (390) skrev:

Det eneste der sådan rigtig irreterede mig ved hele filmen var Vickers, en rigtig kedelig karakter som de prøver at få lidt mere fokus på ved
det ret så ligegyldige twist, at det er Weylands datter, eller er der noget jeg ikke har fanget elelr overset ved den karakter??
Der er også en mulighed for, at Vickers er
en androide, og at Weyland er hendes far i en skaber-mæssig forstand.

inviterer hun jo også kaptajnen (lucky bastard) til sex hos hende om 10 min. Jeg vil ikke tro at sex er en mulighed for androider

Shh! Lad mig have mine teorier i fred!
Gravatar

#404 Highland Park 12 år siden

Åkepool (402) skrev:
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#405 Kruse 12 år siden

Åkepool (402) skrev:

Det er selvfølgelig ikke sikkert at hun er sådan en model, men tror du ikke at hvis vi mennesker opfinder en realistisk udseende androide, så vil der ikke gå lang tid før der bliver opfundet sex-modeller? Det ligger næsten i den menneskelige natur :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#406 Highland Park 12 år siden

Lord Beef Jerky (382) skrev:
#378 Aaargh! Sig ikke det! Har du selv fået set den endnu?
Ja, og jeg brød mig virkelig ikke om den, men lad endelig ikke det spolere din forventningsglæde. I tilfælde af panik luk da øjnene, tag et par dybe indåndinger og husk på, at jeg heller ikke bryder mig om "El laberinto del fauno". :)
Gravatar

#407 Muldgraver 12 år siden

Highland Park (406) skrev:
Ja, og jeg brød mig virkelig ikke om den

Hvorfor ikke?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#408 Åkepool 12 år siden

Highland Park (404) skrev:
http://www.youtube.com/..

Den film var også i mine tanker da jeg skrev det, men
den er sin egen og er et helt andet univers. Men for også lige at tage Kruse's svar i #405 med, så er jeg sikker på, at ligegyldigt hvor gode de bliver til at lave androider langt ude i fremtiden, så vil jeg altid vide om jeg dusker et menneske eller en android og det ville Vickers vel ikke ha' at at den kære kaptajn fandt ud af ;)

So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#409 Highland Park 12 år siden

Åkepool (408) skrev:
Den film var også i mine tanker da jeg skrev det, men
den er sin egen og er et helt andet univers.
[spoiler]Med Scott som kunstnerisk fællesnævner hvorfor jeg slet ikke finder et sådant sammenfald utænkeligt, om end jeg personligt ikke mener, at Vickers er en androide.
Gravatar

#410 MMB 12 år siden

Highland Park (406) skrev:
Ja, og jeg brød mig virkelig ikke om den, men lad endelig ikke det spolere din forventningsglæde. I tilfælde af panik luk da øjnene, tag et par dybe indåndinger og husk på, at jeg heller ikke bryder mig om "El laberinto del fauno". :)

Hvordan kan man ikke lide El laberinto del fauno? :(

Skriv ny kommentar: