Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#431 Richard Burton 12 år siden
Det var så ikke Spaiths manuskript som blev brugt .... snarere dets ..... DNA :)
#432 Åkepool 12 år siden
Det irriterede også mig lidt. Heldigvis som noget af det eneste i filmen.
#433 BN 12 år siden
Lige nu irriterer plottet mig. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene om den noget højtravende baggrundshistorie, som Alien-monstrene tildeles - jeg tror faktisk, jeg foretrækker enkelheden i 'Alien' og 'Aliens', hvor der simpelthen bare er tale om fjendtlige og farlige væsener uden
Skal et solidt rumgys og en simpel, god historie om at overleve en dødsensfarlig, mystisk fjende under ekstreme omstændigheder nu pludselig forvandles til
Ny karakter: 7/10
#434 Kruse 12 år siden
#435 BN 12 år siden
Nah, det bliver nu først når jeg har genset den. ;-)
(Ovenstående er stadig en midtvejsbedømmelse.)
#436 Babo84 12 år siden
Den havde jeg ikke set komme :) Men hvor er det bare ærgerligt at Scott ikke har allieret sig med bedre manuskriptforfattere, der kunne matche hans visuelle øje. Filmen vil for meget, at den i sidste ende ikke rigtigt ved det alligevel.
#437 Richard Burton 12 år siden
I would rather have people fighting about it and not know, than spell it out
Det er Scotts valg for filmen. Ingen verbal fordummelse af publikum for at skabe umiddelbar koncensus af begivenhederne. Således er Prometheus' underliggende præmisser først i disse dage ved at blive afkodet og dermed kunne understøtte nøglesekvenser og handlingsmønstre. Et puslespil jeg formoder nok ikke har den store interesse for dig, eftersom jeg endnu har til gode at se dig begive dig ud i en nærmere forståelse af essentielle elementer i manuskript og Scotts implementering heraf, for at se, om det skulle åbne op for en anden fortolkning af det man ser og hører. At det man tager for pålydende, pludselig ændrer karakter. Det som vore sanser her og nu opfatter og som gør, at vi med det samme kan sætte stempler på handlingen, uagtet at vi muligvis slet ikke har fattet omfanget af agendaerne og vi måske lige overser væsentlige detaljer i selv simple sekvenser.
Men jeg kan jo tage gruelig fejl i mine fordomme, men så er det istedet en herlig mulighed at åbne op for en dansk analysering, som .... forhåbentlig, kan give nye vinkler til forståelsen af filmen og diverse sekvenser. For os begge. En reel debat af filmens manuskript og præmisser ned i detaljen. Det vil være kanon, hvis du så kan lægge ud med at forklare, hvad det er der er "for meget" i manuskriptet og hvorledes denne implementering fejler i Scotts instruktion og ikke mindst ser jeg vildt frem til at snakke om mytologien og grundstenene i skabelsesteorien og det centrale aspekt for ingeniørerne, som måske er selvopopfrelse. Og så er der jo David, som måske har et ...... nå ... nu lader jeg sgu ivrigheden løbe af med mig :) Det må du undskylde :) Nu skal jeg nok lade dig komme til.
Og hvad er det filmen ikke ved til sidst? Eller er det publikum?
#438 Lord Beef Jerky 12 år siden
- De første 45 minutter emmer af solid opbygning og god stemning.
- Måden filmen kædes sammen med den første Alien-film føles ikke ligeså påtrængende som f.eks. måden George Lucas kædede sine film sammen.
- Det religiøse aspekt, DNA'ets evige udvikling samt idéen om hvor vi som mennesker stammer fra er altsammen enormt interessant.
- H. R. Gigers designs er fantastiske, og Scott kan finde ud af at filme disse ordentligt.
Minus:
- Flammekasterangreb, kejsersnit OG alienangreb indenfor 10 minutter er simpelthen for meget på en gang. Tempoet bliver fuldstændigt ødelagt halvvejs igennem.
- Visse ting bliver udpenslet alt for meget. Vi ved at Pearces karakter må være Therons' far, alligevel bliver dette fortalt igennem en ufrivillig komisk dialog. Vi ved også at xenomorphen må være resultatet af slutningen, alligevel skal vi se det. Øv.
- Manuskriptet havde al for meget fjollet dialog og nogle stereotyper af karakterer, man måske godt kunne have styret udenom.
Jeg bevæger mig over middel af to årsager. Naturligvis fordi jeg fandt temaerne interessante og var godt underholdt trods filmens problemer. Men også fordi jeg føler, at Ridley Scott har nosser med den her fortælling. Han tager franchisen tilbage, og giver Alien-efterfølgerne en stor fuck-finger, og det kan jeg sgu kun respektere.
#439 Bates 12 år siden
#440 Muldgraver 12 år siden