Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#491 BN 12 år siden

Hmm ... lige nu føler jeg, at jeg på en måde var forblændet af, at filmen var visuelt imponerende, samt at jeg i høj grad lod den største plusser (Noomi Rapace og Michael Fassbenders skuespil og nogle velfungerende actionscener) dække over en række minusser (herunder det lige lovligt højtravende plot).

Ja, 'Promotheus' står svagere og svagere, jo længere jeg får den på afstand. ... Gad vide om et gensyn med den kan rette op på dette? Én ting er sikker: Der er langt op til Ridley Scotts første 'Alien'-film.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#492 dfms 12 år siden

Hold da kæft der er gang i tudeprinsesserne...........

milk78 (490) skrev:

Hvis filmen så bare gjorde det bedre end Alien filmen så kunne den have sin berettigelse men det gør den på ingen måde. Tværtimod virker det hele som en ret "billig" kopi.

Hvordan kan du forestille dig, at nogen kan lave noget der er bedre end Alien !
Gravatar

#493 BN 12 år siden

dfms (492) skrev:
Hvordan kan du forestille dig, at nogen kan lave noget der er bedre end Alien !

Hvis en prequel skal have nogen berettigelse, bør den vel i det mindste forsøge at komme i nærheden af 'Alien' rent kvalitetsmæssigt - hvorfor ellers lave den? Den behøvede ikke at være bedre for at tilfredsstille folk, bare ligeså god eller tæt på.

Jeg er spændt på, hvad jeg selv vil mene om filmen, når jeg får den genset.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#494 Richard Burton 12 år siden

Babo84 (488) skrev:
Vil man have et svar, så skal man se The Darkest Hour. Så har du svaret på gåden i Prometheus.

Du får det til at lyde næsten lige så simpelt som Anders And manualen til Inception. Jeg er lykkelig på dine vegne, at du har knækket gåden og det endda helt uden at ytre et ord om meget af det, som pågår i filmens egentlige tema, men føler det nedladende, hvis nogen skulle påstå, du ikke har "fanget den". Så med det in mente, vil jeg da gakke hen til dig, visdommens kilde, og høre om du ikke nok vil udøse af dit indgående kendskab til almenvellets store begejstring?
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#495 Richard Burton 12 år siden

BN (493) skrev:
Hvis en prequel skal have nogen berettigelse, bør den vel i det mindste forsøge at komme i nærheden af 'Alien' rent kvalitetsmæssigt - hvorfor ellers lave den? Den behøvede ikke at være bedre for at tilfredsstille folk, bare ligeså god eller tæt på.

Jeg er spændt på, hvad jeg selv vil mene om filmen, når jeg får den genset.

Hvis noget står klart på dette tidspunkt, så er det, at folk ser filmen ligeså differentieret, som de ser på en David Lynch film eller Kubricks 2001. Hvis man ikke vil spille med på, at der er en præmis under overfladen, som mestendels er forklaret i symbolik, billeder og metaforer og på ingen måde er skåret ud i pap, så må man "læse" filmen som "pålydende". Hvis man lyster at tænke det verbalt uforklarede til ende, gennem et forsøg på at forstå, "hvad der foregår", så er der forklaringer til stede, som giver anledning til at forstå flere sekvenser anderledes end de tager sig ud ved første øjeblik.

Fred være med det, om man "gider spille med" på symbolikken og derfor vælger "den pålydende" part. Men to parter som vælger at forstå en film på forskellige præmisser, vil naturligt snakke i munden på hinanden med deres kritik og ingen bliver klogere af dette. I det mindste er der en masse, i mine øjne, inspirerende debat i andre foraer, som netop inddrager Scotts tema og hans valg af at eksponere det uden at ty til simplistiske forklaringer for at lette forståelsen.

Nej, Prometheus har ikke i nærheden af Alien's kvaliteter. Den søger dem heller ikke, for Scott har slet ikke haft til hensigt at lave en film, som lagde sig op af de samme kunstneriske valg. Ingen grund til at forsøge at forklare det igen. Det vælter rundt med videoer og interviews fra det sidste halve år, som fortæller det fra hestens egen mund. Til gengæld indeholder Prometheus kvaliteter, som ingen af de andre Alien film havde og som gør den til en kompetent spiller indenfor ambitiøs reflekterende sci-fi.

Gravatar

#496 milk78 12 år siden

SIR Ridley Scott (495) skrev:
Hvis man ikke vil spille med på, at der er en præmis under overfladen, som mestendels er forklaret i symbolik, billeder og metaforer og på ingen måde er skåret ud i pap, så må man "læse" filmen som "pålydende".

Det er en tynd undskyldning som ikke har nogen basis i filmen. Filmen indeholder ikke nogen spændene symbolik der kræver en voldsom fortolkning. Den er og bliver ikke andet end en dårlig udgave af alien.
Der er sku ingen undskyldning for at man stort set har kopieret Alien plottet til mindste detalje... Det er da i hvertfald slet ikke noget man bagefter skal sidde og hylde og fremkomme med tåbelige påstande om "symbolik" og andet ævl.

SIR Ridley Scott (495) skrev:
Til gengæld indeholder Prometheus kvaliteter, som ingen af de andre Alien film havde og som gør den til en kompetent spiller indenfor ambitiøs reflekterende sci-fi.

Så som? Hvad er det kompetente og ambitiøse i at lave et næsten 1 til 1 ripoff af en 30 år gammel film? Der er ingen kvalitet i manglende originalitet, halv tyndt skuespil for flere af personerne, karakterer der nærmest bare er fyld. Ikke engang effekterne var imponerende lavet.

Normal er jeg ret begejstret for Ridley Scott men det her giver et indtryk af et halvhjertet forsøg på at tjene nogle nemme penge. Og det er virkelig en skam i en genre som Sci-fi hvor der virkelig er langt mellem filmene.
Gravatar

#497 Richard Burton 12 år siden

milk78 (496) skrev:
Det er en tynd undskyldning som ikke har nogen basis i filmen. Filmen indeholder ikke nogen spændene symbolik der kræver en voldsom fortolkning. Den er og bliver ikke andet end en dårlig udgave af alien.

Allerede her er du voldsomt bagud på points. Hvis du seriøst mener, at der ikke er nogen basis i filmen for det jeg siger, ja undskyld mig, så må jeg kraftigt anbefale dig aldrig at give dig i kast med at se film, som ikke er endimensionelt forståelige ud fra plot og replikker.

Der er sku ingen undskyldning for at man stort set har kopieret Alien plottet til mindste detalje... Det er da i hvertfald slet ikke noget man bagefter skal sidde og hylde og fremkomme med tåbelige påstande om "symbolik" og andet ævl.

Den eneste som snakker om undskyldninger er dig. Hvis du har hovedet så langt oppe i dine egne præferencer for Alien franchisens mulige indretning, så er det dit problem. Beklager du ikke fik serveret de gammelkendte komponeringer af Alien væsenet og det samme univers for 5. gang. Det eneste ævl her er fra dig, som ikke engang vil anerkende, at der er "symbolik på spil". Du vil gerne forblive i det endimensionelle univers, hvor det er nemt at være i kontrol med plot og handlinger, men det fik du altså ikke. Kritisér det blot udfra din forståelse af de andre film i Alien franchisen og at den samme skabelon skulle passe på Prometheus.

Så som? Hvad er det kompetente og ambitiøse i at lave et næsten 1 til 1 ripoff af en 30 år gammel film? Der er ingen kvalitet i manglende originalitet, halv tyndt skuespil for flere af personerne, karakterer der nærmest bare er fyld. Ikke engang effekterne var imponerende lavet.

Der er ikke noget 1 til 1 ripoff. Hvis du kan påstå det, så kan jeg nemt påstå tilbage, at du ikke har fattet en hujende fis af, hvad der foregår i filmen. Du kradser i overfladen og har intet incitament for at se på filmen gennem andre briller, fordi du er så enormt skuffet over, at du ikke fik Alien film nummer 5. At du så tilmed useriøst påstår at effekterne ikke skulle være imponerende, må jeg le ad. Filmens visuelle side, er rendyrket reference og den bedste udnyttelse af 3D til dato.

Normal er jeg ret begejstret for Ridley Scott men det her giver et indtryk af et halvhjertet forsøg på at tjene nogle nemme penge. Og det er virkelig en skam i en genre som Sci-fi hvor der virkelig er langt mellem filmene.

Hvis Scott ville have tjent nemme penge, havde han lyttet til koncensus blandt Alien fans om at levere "det samme". Han havde lyttet til Lindelofs råd om at skære det ud i pap, ligesom i Inception, så selv Maren i Kæret havde fattet hvad der var foregået. Det havde givet koncensus blandt boxoffice og forventningens glæde var indfriet. Han har begået udskældt sci-fi, fordi det ikke er lettilgængeligt og fordi den store publikumsindsats skal gøres efter rulleteksterne er kørt over lærredet for at få det fulde udbytte af filmen.
Gravatar

#498 milk78 12 år siden

SIR Ridley Scott (497) skrev:
Allerede her er du voldsomt bagud på points. Hvis du seriøst mener, at der ikke er nogen basis i filmen for det jeg siger, ja undskyld mig, så må jeg kraftigt anbefale dig aldrig at give dig i kast med at se film, som ikke er endimensionelt forståelige ud fra plot og replikker.

Igen har du travlt med at fremkomme med påstande du intet kender til... Du kunne jo prøve og argumentere ved at fremkomme med nogle eksempler. Hvis du ikke forstået kritikken så går den netop på at filmen er endimensionel og uoriginal og ikke at det er ønsket.

Hvis du har hovedet så langt oppe i dine egne præferencer for Alien franchisens mulige indretning, så er det dit problem. Beklager du ikke fik serveret de gammelkendte komponeringer af Alien væsenet og det samme univers for 5. gang.

Sig mig engang er du ude af stand til at læse? Jeg vil jo netop IKKE se endnu en alien film og det er præcis hvad filmen er... Den plagiere Alien filmen lige fra gruppe dynamikken til udseendet på det alien der hopper ud af maven i slutningen af filmen. Måske du kunne prøve at modargumentere istedet for at fremkomme med påstande du ikke understøtter med argumenter.
Der er ikke noget 1 til 1 ripoff. Hvis du kan påstå det, så kan jeg nemt påstå tilbage, at du ikke har fattet en hujende fis af, hvad der foregår i filmen. Du kradser i overfladen og har intet incitament for at se på filmen gennem andre briller, fordi du er så enormt skuffet over, at du ikke fik Alien film nummer 5. At du så tilmed useriøst påstår at effekterne ikke skulle være imponerende, må jeg le ad. Filmens visuelle side, er rendyrket reference og den bedste udnyttelse af 3D til dato.

Say WHAT?! Du må sku da godt nok have røget et eller andet du ikke kan tåle! Bedste udnyttelse af 3D til dato? Så har du godt nok et allerhelvedes tyndt grundlag at sammenligne med! Og for at skære det ud i pap for dig... Jeg er skuffet over filmen fordi den netop er en kopi af alien istedet for at fremkomme med noget nyt... Og den er et ripoff hele vejen igennem handlingen...
En gruppe på et rumskib vågner fra dvale - CHECK
Gruppen efterforsken en "forladt" base og bliver inficeret - CHECK
Gruppen har en "android" med sig - CHECK
En person i gruppen kommunikere i hemmelighed med "the coorporation" - CHECK
Mærkelige creatures angriber medlemmer i gruppen igennem hjelmen/hovedet - CHECK
Androiden ender med at få revet hovedet af men kan fortsat kommunikere - CHECK
Aliens ender med at sprænge sig ud af maven på folk - CHECK
Alle ender med at dø pånær en enkelt "stærk" kvinde der overlever - CHECK

Og sådan kan man blive ved punkt for punkt i filmen - Som sagt totalt ripoff.

Hvis du ikke kan se de sindsygt mange direkte paraller til Alien så fatter du mildest ikke en hat af hverken Prometheus eller Alien filmene. At dømme ud fra dit brugernavn så er problemet vel nærmere at du er Ridley fanboy og ikke formår at forholde dig kritisk til filmen.
Gravatar

#499 Richard Burton 12 år siden

milk78 (498) skrev:
Igen har du travlt med at fremkomme med påstande du intet kender til... Du kunne jo prøve og argumentere ved at fremkomme med nogle eksempler. Hvis du ikke forstået kritikken så går den netop på at filmen er endimensionel og uoriginal og ikke at det er ønsket.

Du behøver skam ikke bekymre dig om min viden om egne påstande. Dem er jeg ganske godt bekendt med. Jeg vil da gerne komme med eksempler, men det fylder mange ord og dem har jeg allerede skrevet tidligere:

http://www.cinefil.dk/?p=4112

God læsning!

milk78 (498) skrev:
Sig mig engang er du ude af stand til at læse? Jeg vil jo netop IKKE se endnu en alien film og det er præcis hvad filmen er... Den plagiere Alien filmen lige fra gruppe dynamikken til udseendet på det alien der hopper ud af maven i slutningen af filmen. Måske du kunne prøve at modargumentere istedet for at fremkomme med påstande du ikke understøtter med argumenter.

Og er du ude af stand til at se? Du har jo netop ikke villet forstå, at der er nogle andre præmisser på spil, som gør, at filmen ikke bare skal forstås på plot og replik planet, men skal opfattes som en del af et større sci-fi tema. Den er netop IKKE en ny Alien film. Men du skal da have lov til, ikke at have set temaet og Scotts eksponering af det, men så er der ihvertfald mulighed i linket herover og derefter kan du læse denne

http://cavalorn.livejournal.com/584135.html

og derefter er der masser af andet stof, som behandler filmens tema

http://blogs.indiewire.com/criticwire/the-best-pro...

milk78 (498) skrev:
Say WHAT?! Du må sku da godt nok have røget et eller andet du ikke kan tåle!

Ork, det khat du har indtaget intravenøst ser godt nok ud til at have en bedre virkning!

milk78 (498) skrev:
Bedste udnyttelse af 3D til dato? Så har du godt nok et allerhelvedes tyndt grundlag at sammenligne med!

Det var vist den forkerte mand, du sagde det til. Jeg så Prometheus i 3 3D formater på 3 dage, hvilket du kan se i første link. Og hvis du lægger mærke til forskellen i mine karakterer og hvor langt jeg går FOR at kunne UDTALE mig om 3D kvalitet, så vil du nok se, at dit grundlag formentlig er allerhelvedes tyndt ifht. mit!

milk78 (498) skrev:
Og for at skære det ud i pap for dig... Jeg er skuffet over filmen fordi den netop er en kopi af alien istedet for at fremkomme med noget nyt... Og den er et ripoff hele vejen igennem handlingen...

Jamen det behøver du skam ikke at skære ud i pap for mig. At du ikke har har set eller følt noget behov for at inddrage filmens temaer i forståelsen af det der sker, er skam ikke mit problem.

milk78 (498) skrev:
En gruppe på et rumskib vågner fra dvale - CHECK
Gruppen efterforsken en "forladt" base og bliver inficeret - CHECK
Gruppen har en "android" med sig - CHECK
En person i gruppen kommunikere i hemmelighed med "the coorporation" - CHECK
Mærkelige creatures angriber medlemmer i gruppen igennem hjelmen/hovedet - CHECK
Androiden ender med at få revet hovedet af men kan fortsat kommunikere - CHECK
Aliens ender med at sprænge sig ud af maven på folk - CHECK
Alle ender med at dø pånær en enkelt "stærk" kvinde der overlever - CHECK

Flot da at du har evnen til at separere og analysere enkelte sekvenser uden kontekst til filmens tema og er ligeglad / uvidende om, hvad den forståelse vil gøre for opfattelsen af filmens handlingsmønstre, som er langt mere interessant for at få det fulde overblik af, hvad der er på spil, end at sidde og finde laveste fællesnævner sammenligninger.

milk78 (498) skrev:
Og sådan kan man blive ved punkt for punkt i filmen - Som sagt totalt ripoff.

Klart!

milk78 (498) skrev:
Hvis du ikke kan se de sindsygt mange direkte paraller til Alien så fatter du mildest ikke en hat af hverken Prometheus eller Alien filmene. At dømme ud fra dit brugernavn så er problemet vel nærmere at du er Ridley fanboy og ikke formår at forholde dig kritisk til filmen.

Der er kun en her, som indtil videre har udstillet sin uvidendhed omkring, hvad der er på færde i Prometheus og du har indtil videre ikke engang i ét ord, berørt hvad filmen handler om og hvad der er Scotts hovedformål med filmen. Så tillad mig at donere dig hatten.
Gravatar

#500 MOVIE1000 12 år siden

Plzzz bliv ved til klokken 06:00 :D
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.

Skriv ny kommentar: