Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#481 Nicki52 12 år siden
Fuck, jeg blev skuffet.Hold da op, var godt nok (som der tidligere er sagt) tryllebundet af filmen. Den er bare fantastisk. Filmen ligger dog op til etteren, så synes ihvertfald man skal se den først. Man bliver ikke skuffet. Jeg blev nærmere overrasket over en klam scene med Noomi Rapace (dem der har set den, ved hvad jeg taler om), for det havde jeg slet ikke regnet med, men den var meget fed. Jeg har endnu ikke fået set de andre Alien-film, men det gør jeg i den nærmeste fremtid. Ripley rygtes at være med i treeren. Har vist Aliens derhjemme. Har bare tøvet med at se dem pga. de er så klamme. Big failure. Især også jeg ikke har set Jurassic Park endnu. Skal se om de har boksen i Blockbuster.#482 Riqon 12 år siden
Hun ikke bare rygtes at være med. Hun er med i 3'eren, og også 4'eren. (Medmindre du snakker om en anden 3'er?) :P
#483 IK 12 år siden
Den mand hader vidst filmen. :)
#484 Richard Burton 12 år siden
#485 Riqon 12 år siden
Han tabte mig ved "It's the worst ending since Total Recall" ...
#486 Richard Burton 12 år siden
#487 Hr. Nielsen 12 år siden
#488 Babo84 12 år siden
#489 Hr. Nielsen 12 år siden
#490 milk78 12 år siden
Med det sagt så er det største problem for filmen at den er TOTALT blottet for enhver form for originalitet og overraskelse. Der er tale om en decideret ripoff af den originale alien film.
Historien er identisk med alien lige fra gruppen af personer, at de ankommer til en ukendt "base" og bliver inficeret, aliens der senere sprænger ud igennem maven på folk, en "android" der mister sit hovede såvel som den sidste alien der ikke er andet end en dårlig kopi af Gigers alien design.
Hvordan pokker nogen overhovedet kan frembringe en positiv anmeldelse af denne film er mig en gåde på niveau med bermuda-trekanten og lign.
Hvis filmen så bare gjorde det bedre end Alien filmen så kunne den have sin berettigelse men det gør den på ingen måde. Tværtimod virker det hele som en ret "billig" kopi.
Ubetinget den mest skuffende film jeg har set i de sidste par år!