Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#771 Kviesgaard 12 år siden

SIR Ridley Scott (#768) skrev:
#767 I'll be back ... and not only in a re-run :)

Der ramte du et af mine bløde punkter. Har altid haft en svaghed for den dengang hårdtpumpede Østriger. Mangler dog at få inkluderet The Running Man i min DVD samling, og en lille hurtig søgning på Stereo Studio og Fona afslører, at den ikke sådan lige er til at skaffe. Pokkers. Måske jeg skulle prøve genbrugscentralen. Kan være at de også ligger inde med et eksemplar af Lawrence of Arabia, som jeg endnu ikke har fået set.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#772 Kviesgaard 12 år siden

SIR Ridley Scott (#770) skrev:
Og det er, hvad David gør, når Weyland beder ham om try harder og han bl.a. smitter Holloway.

Nu har jeg kun set filmen en gang, men var den replik: Try harder, ikke møntet på Wickers?
Sådan som jeg husker det, så var det Davids afsluttende bemærkning til Wickers, da hun udspurgte ham om Weylands bifaldt hendes anstregelser.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#773 Stilund 12 år siden

Var inde og se den forleden og var meget skuffet over det elendige plot. Fede effekter, men sammenhængen i filmen og de imbecile figurer, finder jeg filmen enormt kedelig. Nærmest B-films agtig. Uhyggen er jo slet ikke til stede og fandt det mere komisk end uhyggeligt. Fassbenders rolle er det bedste, den film kan præsterer. Noomi Rapace spiller okay, men giver hr. Scott skylden, da han er blevet en episk instruktør. 1/6 stjerner herfra.
Gravatar

#774 Lord Beef Jerky 12 år siden

1/6 alligevel?
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#775 Richard Burton 12 år siden

#772 Weyland formodes at sige "try harder" til David i deres konversation, hvor han stadig ligger i dvale. Det er Davids incitament for at "gå hårdere til værks" i sin "egen undersøgelse" for hurtigst muligt at finde frem til "vore skabere", da Weyland ikke har lang tid igen.

Derudover så siger David det rigtig nok videre til Vickers.

Kviesgaard (767) skrev:
Det var allegorien. Ved nærmere eftersyn, så har Ingeniørerne da vist også forsøgt at pleje "afgrøden" ( for det er vel dem, som vi ser i de forskellige hulemalerier ), så min lille landbrugsallegori duer måske ikke helt så godt som først antaget. Nå jeg lader den stå alligevel, hvis det skulle friste til en lille debat eller ej. Om ikke andet, så siger den vel lidt om min tankegang.

Jeg tror så sandelig, at ingeniørerne har "været forbi her" engang eller to og har "plejet omgang" med jordmenneskerne. Ellers giver hulemalerierne ingen mening. Hvor meget de har været inde over opdragelse, må man skyde på. Men det "letteste", når man har med ganske enfoldige mennesker i gamle dage at gøre, må være at "bruge religionen imod dem". At få mennesker til at leve efter et givent værdisæt, er desto lettere via religion, desto mindre informerede en befolkning er. Så mon ikke der har været noget "afgudsdyrkelse" indeover. Kan det have været den græske og romerske mytologi, hvis statuer i en fysisk henseende jo i påfaldende grad vækker minder om ingeniørerne?

Så er spørgsmålet, om Jesus pludselig var "en konkurrent" og menneskernes "oprør" mod "de gamle guder", var det som "trickede" vores likvideringsordre for 2000 år siden? ELLER, om det var drabet på ham og hans værdisæt, som gjorde det?

Så til det lidt mere konkrete i dit indlæg. Personligt tror jeg på, at menneskelige dyder og egenskaber udspringer af vores DNA. Opvækst, dannelse og sociale betingelse kan så enten fremelske, eller undertrykke de pågældende dyder og egenskaber, men jeg tror ikke på, at de kan fjerne dem. Dertil ligger de for dybt i vores arvemasse. Opvækst, dannelse og sociale betingelse ligger så oven på det, men kan ikke forandre det grundlæggende.

Ja der ser vi nok anderledes på det :) Jeg vil ikke underkende vores potentiale i DNA'et alene, men jeg tror opvækst, dannelse og sociale betingelser har langt større indvirken på folk og det endelige voksne individ.

...ja har de vel også muligheden for at manipulere med DNA'et, og dermed fjerne generne for egoisme.

Og derved tror jeg så ikke på denne :)

Jeg er selv af den opfattelse, at det ene kan ikke stå uden det andet. At ren selvopopfrelse i en art ville lede til den egen udslettelse, ligeså hvis arten var rendyrket egoister. Begge dele ( altså selvopofrelse og egoisme ) er nødt til at være til stede, i større eller mindre omfang, hvis arten forsat skal videreføres. Derfor finder jeg det fejlagtigt, hvis man kun vil accepterer det ene, og fornægter det andet.

Men er det ikke det man ser inden nogle typer af klostertilværelser? Altså hvor det er rent mande- eller kvindekloster. Hvis det princip blev gældende for hele verden, og det samtidig lykkedes at afskaffe seksuel samkvem ( kasteration siges at gøre underværker ), så ophørte menneskeheden som art i løbet af en rum tid. Det ville sandsynligvis være godt for resten af jordkloden og de tilbageværende arter, men det var vel ikke helt lige det, der var planen.

Men er selvopopfrelse også afholdelse fra seksuel samkvem? Det mener jeg ikke filmen undervejs viser ingeniørerne er "tilhængere af".

Det, man hader ved andre, er det, man ikke kan udstå ved sig selv.

Sande ord :) [/quote]
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#776 Stilund 12 år siden

Lord Beef Jerky (774) skrev:
1/6 alligevel?

Jeg syntes virkelig ikke den er god og syntes historien var noget rod. 1/6 syntes det er en skod film...
Gravatar

#777 Richard Burton 12 år siden

The studio's big summer bet was Ridley Scott's Prometheus, June's sort-of Alien prequel. The $130 million-budgeted film grossed a solid but not spectacular $303 million globally, putting it right on the franchise bubble. Fox confirms to THR that Scott and the studio actively are pushing ahead with a follow-up (stars Michael Fassbender and Noomi Rapace are signed) and are talking to new writers because Prometheus co-scribe Damon Lindelof might not be available. "Ridley is incredibly excited about the movie, but we have to get it right. We can't rush it," says Fox president of production Emma Watts. A Prometheus sequel would be released in 2014 or 2015.

+1
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#778 Hr. Nielsen 12 år siden

SIR Ridley Scott (775) skrev:
Jeg vil ikke underkende vores potentiale i DNA'et alene, men jeg tror opvækst, dannelse og sociale betingelser har langt større indvirken på folk og det endelige voksne individ.
True!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#779 gi-jones 12 år siden

SIR Ridley Scott (777) skrev:
new writers because Prometheus co-scribe Damon Lindelof might not be available.
Gode nyheder! :-)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#780 elwood 12 år siden

Ævler i stadigvæk om den her film?
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: