Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#791 Kviesgaard 12 år siden

Til SIR Ridley Scott

Beklager den lange responstid. Har været lidt optaget af andre ting for tiden ( såsom arbejde og diverse biografoplevelser ). Nu skal jeg se, om jeg ikke kan ofre et par ord på dit sidste indlæg til mig.

SIR Ridley Scott (#775) skrev:
Ja der ser vi nok anderledes på det :) Jeg vil ikke underkende vores potentiale i DNA'et alene, men jeg tror opvækst, dannelse og sociale betingelser har langt større indvirken på folk og det endelige voksne individ.

For mig at se, så viser dit svar vel kernen i vores ( din og min ) forskellige opfattelser af Prometheus. Grundlaget i min opfattelse af ting, adskiller sig fra din på nogle basale, men vel fundamentale, områder. Derfor når vi to nok heller ikke til samme holdning af Prometheus, selvom vi så tærskede langhalm på filmen fra nu af og til dommedag. Det med langhalmen har jeg nu heller ikke nogen interesse i. Jeg forsøgte blot at redegøre for min opfattelse af Prometheus, samt give nogle ( forhåbentlig ) velformulerede svar på de spørgsmål og kommentarer, som du så flittigt har formuleret. Personligt har det for mig været berigende, at udveksle synspunkter med dig omkring Prometheus. Ærlig talt tror jeg, at jeg har fået mere ud af vores krydsen klinger, end jeg fik af filmen Prometheus.

SIR Ridley Scott (#775) skrev:
Men er selvopopfrelse også afholdelse fra seksuel samkvem? Det mener jeg ikke filmen undervejs viser ingeniørerne er "tilhængere af".

Korrekt. Filmen viser ikke ( så vidt vi ved og kan se ), at Ingeniørerne praktiserer seksuel afholdenhed. Eksemplet med klosterlivet var heller ikke tænkt i den sammenhæng. Det jeg sigtede mod, da jeg brugte kloster eksemplet, men som ikke er fremgået tydeligt nok, var princippet i at have en stærk, radikal ( /religiøs? ) holdning. Hvis den holdning, i sin yderste konsekvens, blev bredt ud til hele verden, så ville det, set med mine øjne, føre til undergang og udslettelse.

Jeg spekulerer lidt på, om et eksempel fra filmverdenen kan bruges her. I Matrix Reloaded er der en scene, hvor Councillor Hamann har taget Neo med ned i maskinrummet. Der har de en lille diskussion om magt og kontrol. Neo siger, at maskinerne i maskinrummet ikke kontrollerer menneskene, modsat dem, som huserer på overfladen, og at hvis menneskene ville det, så kunne de smadre maskinerne i maskinrummet i Zion ( menneskebyen dybt nede i jorden ). Til det svarer Councillor Hamann, ja det er jo kontrol/ magt, men hvad ville der så ske med vand- og iltforsyningen, samt alle de andre vitale funktioner, som maskinerne sørgede for. Det er for mig at se, igen et billed på, at verden er mere kompleks og sammensat end som så. At den ikke kun er sort og hvid, men også har brug for gråtonerne, for at hænge sammen og fungerer.

Giver det her mening, eller er det bare noget forfærdeligt vrøvl, som jeg lirer af?

Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#792 Richard Burton 12 år siden

Kviesgaard (791) skrev:
Giver det her mening, eller er det bare noget forfærdeligt vrøvl, som jeg lirer af?

Til det er der kun at svare ... vi får se :) Har ligget lidt underdrejet i denne weekend og jobbet på en artikel og mit regulære arbejde og træning, så disse lidt "tungere" indlæg vil jeg lige give lidt mere tid til at svare på :) Det er jo sådan lidt brevvekslingsagtigt ;)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#793 Kviesgaard 12 år siden

Det er også helt i orden med mig. Kender selv til det med, at der ikke er overskud til håndtere tungere emner.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#794 Ericmase 12 år siden

A_Brix (17) skrev:
Åbningsscenen,
hvor vi ser menneskets begyndelse,
er efter min mening en af de flotteste åbnignsscener i lang tid. Musikken og turen gennem landskabet er sindssygt stemningsfuld![/spoiler]

Fuldstændig enig! Jeg har var helt oppe og kører over hvor flot startsekvensen var med den mesterlige omgang musik!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#795 Hr. Nielsen 12 år siden

For de dovne: Alle de spørgsmål som filmen rejser og som du ikke har orket at formulere!

I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#796 Richard Burton 12 år siden

#795 #677 :)
Gravatar

#797 Hr. Nielsen 12 år siden

#796 Ahhh pis:-D Tænkte sgu nok nogen havde været der, mens jeg tog Filmz pause. Da jeg havde valgt at holde mig væk i over en måned, var der jo tonsvis af kommentarer i flere tråde, så jeg droppede at følge med og nulstillede:) Nuvel, tråden er jo lang, der kan komme nye til, som overser det første gang;)
Gravatar

#798 Richard Burton 12 år siden

#797 Men gudskelov, der er nogen, som orker at formulere svarene ;)
Gravatar

#799 Hr. Nielsen 12 år siden

#798 Ja om ikke andet dig, du har virkelig gjort et vildt stykke spin:) Du har vitterligt prøvet at forklare og besvare, også det uforklarlige:-D
Gravatar

#800 Richard Burton 12 år siden

#799 Seek and you shall find. Don't seek and ..............you won't understand jack shit :)

Skriv ny kommentar: