Måske havde klimatopmødet haft et andet udfald, hvis FN’s høje herrer havde fremvist “The Road” for beslutningstagerne. For det er en verden, ingen kan have lyst til at opleve på andet end film. Samtidig efterlader den et herligt komplekst aftryk, der sætter spørgsmålstegn ved, om man kan overleve i en ond verden uden at gå på kompromis med de gode værdier. Det var vanskeligt, ja næsten umuligt, for sheriffen i “The Proposition”, og det er endnu mere vanskeligt for manden og hans søn på denne grusomt smukke vej.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 Nicki52 14 år siden

Vil helst have at han taler engelsk. Men synes det vil være interresant at han ikke har hovedrollen.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#82 lagoni 14 år siden

Fantastisk film. Alt for sjældent jeg ser film der rører mig på en eller anden måde og det gjorde denne.

Angående slutningen (ved ikke om det er diskuteret tidligere i tråden):
Mener I drengen dør? Det gør jeg helt klart, det var en alt for perfekt timing og alt for idyllisk med hund og børn. Man ser ham gå ned i mod havet (der hele tiden har været deres mål - var målet døden?) og pludselig er alt så godt som han kan forestille sig, nærmest som himlen. Lige meget hvad, så syntes jeg ikke slutningen var særlig veludført, den var enten for idyllisk eller for uklar.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#83 PredatorX 14 år siden

Sådan synes jeg sagtens den kan tolkes. De siger også de har våget over ham (som skytsengle), så en sådan tolkning synes jeg passer ret godt. Det ville også være den eneste forløsning på det mareridt som han jo stadig befinder sig i, hvis slutningen ikke er dybere end det billederne viser. Jeg kan dog under alle omstændigheder godt lide den lidt bratte slutning. Den var ligeså kold og kontant som resten af filmen, så jeg synes ikke den brød stilen eller blev for idyllisk.

thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#84 wimmie 14 år siden

Jeg synes bestemt ikke at slutningen var for idyllisk, selv hvis vi antager at drengen bliver reddet af familien. Han går jo stadig en uvis skæbne i møde...i bund og grund ved vi jo ikke hvor længe han overlever med familien og om de alle vil dø af sult eller blive slået ihjel. Det giver jo bare et lille hint af håb om at han har en chance for overlevelse og beskyttelse efter faderens død.
Man kan vel godt tolke det som om drengen er død, men det tror jeg nu ikke. Hvorfor skulle han møde en ny familie hvis han var død? Hvorfor ikke blive genforenet med sine forældre, hvis det er hans fortolkning af efterlivet - udover at det skal få publikum til at gætte?
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#85 lagoni 14 år siden

I forhold til resten af filmen er det da en superidyllisk slutning :) Jeg kan godt se det ville give mere mening hvis det var hans egen familie, men hans store behov for at møde jævnaldrende ville så ikke blive opfyldt - her ser han det bedste der kan opfylde alt han vil ha', inkl. hunden. Jeg synes det viser flot hvor svært det er at forestille sig noget som for os vil være fantastisk, når han aldrig har set andet.

Apropos hunden, hvordan kunne han så vide hvordan sådan en lød når den går rundt? Hvis han aldrig havde set en bille - der nok har større overlevelseschancer end en hund, virker dte ret usandsynligt at han har mødt en hund og jeg har svært ved at forestille mig at hans far har lært ham hvordan en hund der går på en metalluge lyder :) Men det var sikkert ønsketænkning - hvis man mener han dør til sidst, så giver det god mening at hunden var en ønskedrøm af hans.

Men igen, jeg synes den alt for perfekte timing er dårlig hvis han overlever, så prøver bare at redde den for mig :)
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#86 Nicki52 14 år siden

Jeg tolkede slutningen på en anden måde. Men jeg digtede videre på den: Den venlig mand og kvinde sammen med børnenene, tager [Viggos] søn med sig hjem. Det er en farefuld tur fordi de kommer til at møde mange kannibaler. Sønen leger med broren og søsteren når de er kommet til huset. Men hver gang der kom nye mennesker til huset, gemte de sig godt, så kannibalerne ikke ser dem. Han har det godt med den rare mand og mor. Men en dag som 15-årig hvor broren er ud og jagte med faren, kom drengen og pigen til at rører ved hinanden og får for første gang sex. Moren vil ud på den anden side af vejen, for at hente deres forråd, der ikke er så meget af. Men lige hvor hun går over vejen, kom der kannibaler gående igennem byen. Hun prøver at gemme sig, men for sent. Kannibalerne så hende og fangede hende. De voldtager moren midt ude på vejen, og børnene kigger ud af vinduet og ser det. De vælger at gemme sig.
Faren og hans søn havde sittet i skovbrynet kannibalen voldtage moren og hvordan de slæbte hende med sig. De begge to græder og de var også ved at løbe op.
Da børnene blev 20, døde faren af influenza, men der havde de lært at klare sig selv. Så de flytter fra huset da der ikke var sikker de mere.

Gravatar

#87 ks 14 år siden

Nicki52 (86) skrev:
Jeg tolkede slutningen på en anden måde. Men jeg digtede videre på den: Den venlig mand og kvinde sammen med børnenene, tager [Viggos] søn med sig hjem. Det er en farefuld tur fordi de kommer til at møde mange kannibaler. Sønen leger med broren og søsteren når de er kommet til huset. Men hver gang der kom nye mennesker til huset, gemte de sig godt, så kannibalerne ikke ser dem. Han har det godt med den rare mand og mor. Men en dag som 15-årig hvor broren er ud og jagte med faren, kom drengen og pigen til at rører ved hinanden og får for første gang sex. Moren vil ud på den anden side af vejen, for at hente deres forråd, der ikke er så meget af. Men lige hvor hun går over vejen, kom der kannibaler gående igennem byen. Hun prøver at gemme sig, men for sent. Kannibalerne så hende og fangede hende. De voldtager moren midt ude på vejen, og børnene kigger ud af vinduet og ser det. De vælger at gemme sig.
Faren og hans søn havde sittet i skovbrynet kannibalen voldtage moren og hvordan de slæbte hende med sig. De begge to græder og de var også ved at løbe op.
Da børnene blev 20, døde faren af influenza, men der havde de lært at klare sig selv. Så de flytter fra huset da der ikke var sikker de mere.

Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde.
Gravatar

#88 Nicki52 14 år siden

Hvorfor, om jeg må spørge?
Gravatar

#89 wimmie 14 år siden

:-O

Wow....just...wow....
Tolkede du alt dét ud fra slutningen?
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#90 evermind 14 år siden

#89 Du husker muligvis noget om, at Nicki52 en dag ville vise os alle sammen sine evner som instruktør.

Glæd dig til remaket af The Road, som han tager hul på lige efter The Shining. ;)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"

Skriv ny kommentar: