Historiefortællingen låner fra forfattere som Raymond Chandler, Dashiell Hammett og Mickey Spillane, men i det alternative, hårdkogte univers i “Sin City” er alting drevet endnu mere ud af proportioner. Basin City, som vi, takket være forskellige vejskilte, får at vide at den fiktive by hedder, er befolket af hårde muskuløse mænd, sexede, dødbringende babes og de mere svage afskygninger af samme, hvis opgave det er at blive maltrakteret af de to førnævnte. Filmen er vores adgangsbillet til denne form for ‘hyper-virkelighed’ – “Sin City” eksisterer i en verden, der er fascinerende at besøge, men som man nødig ville leve i.
Når filmen underholder så eminent skyldes det først og fremmest den groteske humor – og de godt to timer handlingen varer forsvinder på ingen tid. “Sin City” er et løssluppent og fandenivoldsk mesterværk.
#91 dolphinfriendly 19 år siden
Dette er helt afgjort bedste tegneserie adaption til dato...og derudover en helt suveræn film, en milesten. Udover "Batman Begins", har jeg svært ved at se andre tegneserie film fremover nå "Sin City" niveau...inklusiv de, efter min mening, meget overvurderede "Spiderman" film.
Kan ikke prises nok - er et banebrydende mesterværk: 6/6.
#92 filmz-Bruce 19 år siden
Håber en Sin City 2 ikke falder i fælden og bare bliver et suppe opkog af 1'eren. Overraskelsesmomentet er væk. Personligt vil jeg også komme til at savne
8/10.
#93 JannikAnd 19 år siden
Your request was not in vain. :)
#94 filmz-Bruce 19 år siden
#95 JannikAnd 19 år siden
Det' (også) det jeg er her for... :)
#96 filmz-Bruce 19 år siden
Jeg tror jeg vil kvæde et kvad :)
#97 filmz-omega2005 19 år siden
#98 gravity 19 år siden
#99 davenport 19 år siden
P4 er for gamle mennesker, der sidst var i bio da Vinterbørn var et hit..
#100 filmz-sikorab 19 år siden
Men den er god, uden tvivl, bare på en underlig måde.
Forresten, hvorfor står Elijah Wood ikke på jeres rolleliste, han spiller da væsentlig stor rolle i filmen.
Syntes heller ikke Clive Owen leverede nogen overvældende skuespiller præstationer, og må sige at Dwights historie, kedede mig lidt...
HOV! Nogen der ved hvad det er for noget musik de spiller, første gang Hartigan møder Nancy inde på baren?