I det hele taget er “skygge” et tema, der gennemsyrer hele filmen. Fortidens skygger, efterretningstjenestens skjulte kamp mod en ukendt, ofte usynlig fjende, og helt overordnet en mørk film med kun få humoristiske indslag. James Bond får lov at lide både fysisk og psykisk, uden at det tager overhånd. Selv når filmen prøver nye ting af, mister den aldrig seriens særlige stemning og charme. Daniel Craig er også for alvor trådt ud af de skygger, som tidligere inkarnationer af agent 007 har kastet. Hans udgave er en tidssvarende version. En moderne mand, som kan vise følelser og have ligeværdige, kvindelige makkere, men som stadig kan fyre platte jokes af midt i en ildkamp. Alt sammen uden at tabe ansigt eller svigte den legendariske coolness, som nu har et halvt århundrede på bagen. Og man skal være et skarn, hvis den afsluttende scene ikke udløser en varm, nostalgisk følelse og høje forventninger til, hvad den 24. Bond-film vil bringe.
Se også: Filmz TV går til makronerne i EKSPLOSIV James Bond-hyldest!
#141 Ispep 12 år siden
Jeg svarede blot på dit modsvar til mig. At jeg skulle være blind overfor dens kvaliteter. Det vil jeg nu ikke mene, og kigger du på den generelle modtagelse af filmen, så står du jo i mindretal. Og det er FINT nok, BN. Jeg holder også af film, som ikke altid er populære og meget anerkendte, men indimellem kan jeg godt se, hvorfor de ikke er det, selvom det intet ændrer for mig personligt. Jeg kan nu godt bruge det i en eller anden sammenhæng, at jeg indimellem kan stå i mindretal og at andre ikke kan lide en given film, som jeg kan. Afviser jeg blankt alt udefrakommende kritik, og højst kan udløse et "nå", jamen så er der ingen grund til at debattere og hører på andres meninger. Måske kan andres meninger fremtvinge et andet syn og perspektiv af en film man tror er god, men måske ikke er det alligevel??
#142 BN 12 år siden
Husk konteksten ...
#143 BN 12 år siden
Og det har du nu sagt 2 gange. Hvad er pointen?
Er du ikke rigtig vågen endnu? Eller kan du ikke finde læsebrillerne? ;-)
I #139 skrev jeg: "Vi har tidligere udvekslet synspunkter om de for dig negative og for mig positive ting ved QOS, og en sådan diskussion finder jeg brugbar og interessant."
Jeg afviser aldrig blankt nogen kritik. Jeg læser den og kommenterer den. Og sommetideer er jeg enig eller delvis enig i noget af kritikken. I tilfældet med de tre Star Wars-prequels, som ellers er nogle af mine største favoritfilm, har jeg givet andre ret i, at der er et par fjollede replikker og nogle lidt barnlige bifigurer med (hvilket jeg også synes der er i to af filmene fra den gamle trilogi).
Det har jeg personligt aldrig oplevet. Jeg har kun oplevet, at andres meninger førte til et positivt syn og perspektiv på en film, jeg til at begynde med IKKE brød mig om.
Det modsatte burde i teorien også kunne ske for mig. Men sagen er jo, at kritik jo er dybt subjektiv, ja, kritik styres udelukkende af personlige præferencer og personlig smag og behag.
Jeg elsker den stil og tone, man finder i 'Quantum of Solace'. Det er en film lige efter mit hjerte, og det er en af de få film, hvor jeg absolut ingen mislyde eller svagheder kan finde. Når andre så brokker sig over den, er det jo bare fordi det ikke er deres type film - ja, de kigger tydeligvis efter nogle andre ting og nogle andre kvaliteter end jeg. Det, som for mig er synonymt med styrker i 'Quantum of Solace', er for dem lig med svagheder.
At jeg ikke kan finde nogen fejl eller svagheder ved eksempelvis 'Quantum of Solace', skyldes ikke mangel på vilje til at SE eventuelle fejl eller svagheder - nej, det skyldes MIN smag og min rene nydelse fra start til slut af denne film. Husk på, at selve det at en film møder kritik fra nogle, ikke gør den pågældende kritik til sandhed. Kritikken er bare DERES mening. Ikke andet eller mere. Dette gælder også min egen kritik af 'No country for old men' og 'There will be blood'.
#144 Ispep 12 år siden
Sjovt, for sådan har jeg aldrig opfattet dig :D
Ikke kun vil jeg mene. Holdninger også. Man kan også ændre sig som mennekse og anskue filmene anderledes, end før. Så jo. Jeg har da oplevet begge "ændringer".
Det mener jeg ikke er sandt. Den type film holder jeg også af. Jeg mener bare at QOS ikke er vellykket, og ikke fordi jeg ikke bryder mig om den type. Der er en verden til forskel.
Da jeg har størst respekt for dygtige anmeldere, amerikanske såvel som danske, så anser jeg faktisk deres ord for mere sande end blot den gennemsnitlige mening. Ser jeg bort fra min subjektive mening, så er det nu engang flertallet der har vurderet om en film i virkeligheden er anset for værende vellykket eller ej. Sådan regner man også klassikerne. Og hvad kan man så bruge det til? Tja... måske indimellem blot erkende, at en given film man holder af, måske ikke er så perfekt, som man tror, men måske bilder sig selv ind?
#145 Slettet Bruger [813993200] 12 år siden
#146 Highland Park 12 år siden
#147 BN 12 år siden
Hvis ikke jeg fandt diskussionerne og indvendingerne interessante, hvorfor skulle jeg så beskæftige mig med dem????
Nå, okay, her forstod du ikke min tanke. Du læste "den type film" som "genre". Men jeg tænkte ikke på genren - jeg sigtede til STILEN, måden 'Quantum of Solace' er filmet på, måden den fortæller sin historie på ... måden den generelt er lavet på. Kort sagt: det endelige, færdige resultat, som er min type film.
Den sidste sætning er dog noget forfærdeligt sludder! "Ikke så perfekt, som man tror"????
Som man tror? Som man "bilder sig selv ind"??
Enhver der siger til andre, at den høje kvalitet af deres favoritfilm bare er noget, "de bilder sig selv ind", lyder da som en dårlig hypnotisør "Du slapper helt af. Du hører kun MIN stemme: Den film er ikke god. Den er ikke god." ... hahaha
Hvis man har den holdning til andre mennesker, må det vist være fordi man er så intolerant og bedrevidende, at man ikke kan tåle, at andre har en filmsmag end én selv.
Her er vi igen ude i det der forløjede sludder om, at der findes universelle sandheder vedrørende, hvilke film der er gode, fremragende og fantastiske, og hvilke der er det modsatte.
#148 BN 12 år siden
Ja, det var 'Skyfall' mit indlæg i #132 handlede om. Sideemner hører med til en sådan snak, og det ved du også godt.
#149 BN 12 år siden
Nåååååå .... hvor er det bare synd for dig, lille ven. Snakker de onde mænd tit om de samme film? Skal jeg købe en is til dig?
#150 Slettet Bruger [813993200] 12 år siden
Så... nej?