Star Wars er Star Wars, og uanset hvor mange kræfter George Lucas bruger på at maltraktere den oprindelige, klassiske trilogi, kan han ikke fravriste den dens titel som alle tiders største filmeventyr. Det er ærgerligt, at de oprindelige biografudgaver af filmene ikke medfølger (og de bliver næppe nogensinde udgivet i HD), men udgivelsen kompenserer for det minus med et væld af fremragende dokumentarer og slettede scener, som fans formentlig kan bruge ugevis på at nærstudere. Nå ja, de tre prequels medfølger også, og selvom de ikke når de gamle film til sokkeholderne, så er de ikke helt uden meritter. En mangelfuld, men uundværlig udgivelse.

Se også: Filmz TV ser stjerner – “Star Wars” anmeldes på Blu-ray!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#141 BN 13 år siden

Therien (133) skrev:
Hvis hver 4. filmbuff ville rate Ep I 8/10 eller højere, så burde der være flere her?

Djarnis (137) skrev:
Din ophøjede og nærmest guddommelige vurdering af de tre prequels er ret usædvanlig, da du i bund og grund er den eneste herinde med den holdning.

Angående Episode 1:

Det brede billede af en films popularitet fås ikke via et dansk filmsite, men kræver snarere et internationalt site som imdb.com. Og ihvertfald er det mere dækkende at se karakterafgivningen fra 3353 personer på imdb.com end fra kun 88 her på filmz.dk. Men bortset fra det: Gennemsnitskarakteren til 'The Phantom Menace' fra de sidstnævnte ligger på 4,3/6, altså pænt over middel.

Angående Episode 2:

På imdb.com er der ialt 3393 brugere, der har afgivet karakter til 'Attack of the Clones'. 988 personer giver den 10/10 eller 9/10, mens 335 giver den 8/10. D.v.s. at ialt 1323 personer eller 38,9 procent placerer den i den højeste ende af karakterskalaen. Det er lidt mere end hver tredje.

Angående Episode 3:

På imdb.com er der ialt 3149 brugere, der har afgivet karakter til 'Revenge of the Sith'. 1366 personer har givet den 10/10 eller 9/10, mens 374 har givet den 8/10. D.v.s. at 1740 personer eller 55,2 procent placerer den i den højeste ende af karakterskalaen.

VIGTIGT: Jeg skal lige understrege, at ovenstående kun er karaktererne fra dem, der har ulejliget sig med at skrive kommentarer eller anmeldelser på imdb.com. Af dem der har afgivet karakterer til filmen her på filmz.dk, er det de færreste der også har kommenteret eller anmeldt den i forummet.

Therien (133) skrev:
Cornelius erkender trods alt der er svage øjeblikke ;-)

Men han konkluderer ikke desto mindre, at de bedre øjeblikke i filmen "ikke blot kompenserede for de svagere - nej, de overskyggede dem". ... Jeg har selv nævnt et par svagheder ved filmen og sagt næsten ordret det samme som Cornelius.

Therien (133) skrev:
At der ikke syntes at være en eneste sprække i din "starwars rustning" er mildt sagt underligt

Hmm, hjælper det på din undren, når nu jeg gentager, at jeg aldrig har haft noget nostalgisk forhold til den gamle trilogi, ja, at jeg ikke kom til at elske Star Wars, før jeg så de tre prequels, som var dem der for alvor fængede mig?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#142 BN 13 år siden

Djarnis (137) skrev:
BN

Din ophøjede og nærmest guddommelige vurdering af de tre prequels er ret usædvanlig

"Ophøjede" - "guddommelige". Du ved godt selv, det er noget fis at skrive sådan noget, ikk'?

At give en film topkarakter betyder ikke, at man ophøjer eller nærmest guddommeliggør den. Ellers måtte man jo sige det samme, nårsomhelst nogen gav en film 10/10.

Næh, det betyder bare, at man synes, at en film er fantastisk god og blandt de mest underholdende eller medrivende man nogensinde har set.

Du kan ikke benægte, at et forholdsmæssigt stort antal brugeranmeldelser på imdb.com konkluderer, at de tre prequels fortjener 10/10 eller 9/10 i karakter, for det er ganske enkelt et faktum. Og ligeledes kan du heller ikke benægte, at gennemsnitskaraktererne her på filmz.dk ligger pænt over gennemsnittet for hver af de tre films vedkommende. Episode 3 ligger endda tæt på topkarakteren, idet den får 5,12/6.
Gravatar

#143 nwinther 13 år siden

Red Letter Media har sagt det, der er at sige om de tre prequels.

Mage til jammerligt lort skal man lede længere efter. The Room byder på bedre skuespil såvel som manus.

Faktisk kan jeg slet ikke komme i tanke om en eneste positiv ting ved de tre prequels. Ikke én god ide eller veludført scene.

Jeg er forlængst færdig med SW. Jeg var selv enorm fanboy engang - men dette blev helt ødelagt af de tre prequels og GL's ustoppelige trang til at skide på sit skaberværk. Jeg har ingen af filmene på hverken DVD eller BR - det er simpelthen selvpineri.
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#144 Djarnis 13 år siden

#142 Næh, noget fis mener jeg ikke, at det er. De tre prequels er milevidt fra de oprindelige films kvaliteter, så det at du vurderer dem til rene 10/10, ophøjer dem derved til noget, som de slet ikke kan bære. De tre første er tidsløse mesterværker, og skal der opfølges på det, så kræver det mere end blot nogle hæderlige sci-fi-film.
Du kan vel heller ikke benægte, at du er en af de eneste brugere herinde, som benytter debat og argumentation, der giver disse film bare en anelse over middel?!
Unk...unk...There´s no name on it.
Gravatar

#145 nwinther 13 år siden

Djarnis (144) skrev:
så kræver det mere end blot nogle hæderlige sci-fi-film.

Såsom?
Du mener ikke seriøst, at I, II og III er "hæderlige"? Hverken som scifi eller som film i det hele taget. Jovist, der er masser af CGI-action (faktisk alt for meget). Men selv det formår Lucas at fucke op så det bliver meningsløst og blot irriterende.
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#146 BN 13 år siden

Djarnis (144) skrev:
#142 Næh, noget fis mener jeg ikke, at det er. De tre prequels er milevidt fra de oprindelige films kvaliteter

Siger hvem? Jo, det siger du og mange andre, men bilder du seriøst dig selv ind, at dét gør det til en universel sandhed?

Djarnis (144) skrev:
så det at du vurderer dem til rene 10/10, ophøjer dem derved til noget, som de slet ikke kan bære.

Det er og bliver en smagssag. Det er jo kun for dig og dine meningsfæller, at de ikke kan bære det. Og når det gælder Episode III, er du jo også helt på vildspor i din omtale af filmens popularitet:

Filmsiden Rotten Tomatoes viser f.eks., at Episode III får 80% positive anmeldelser, hvilket gør det til den tredjebedst placerede af alle seks Star Wars-film, kun overhalet af Episode IV og Episode V. Anmelderen A. O. Scott fra The New York Times mener, at Episode III er "den bedste af de fire episoder Mr. Lucas har instrueret" (hvilket placerer den over Episode IV: A New Hope), og at den sagtens kan konkurrere med The Empire Strikes Back om titlen som (citat): "the richest and most challenging movie in the cycle". I 2007 opsummerede Rotten Tomatoes de 100 Bedste Science-Fiction-Film, og her blev Episode III: Revenge of the Sith placeret som nr. 51 ud af 100.

Djarnis (144) skrev:
Du kan vel heller ikke benægte, at du er en af de eneste brugere herinde, som benytter debat og argumentation, der giver disse film bare en anelse over middel?!

Jo, det kan jeg da. I det følgende vil jeg opdatere dig med lidt gamle nyheder:

For det første er "middel" lig med 3/6, og med en karakter på 4,3 må både Episode I og II siges at ligge et ret godt stykke over middel. For det andet lukker du åbenbart øjnene for, at filmz-brugerne tilsammen giver Episode III karakteren 5,09, hvilket ifølge normal matematik ikke kun er "en anelse over middel", men snarere LANGT over middel og ihvertfald tættere på toppen end bunden!

For det tredje giver filmz' anmelder azaroth Episode III 5/6, og for det fjerde har du en utroligt ringe viden om filmz-brugernes filmsmag, siden du ikke ved, at:

- JannikAnd gav Episode III karakteren 5½/6, idet han tilføjede: "den sidste ½ kommer ved gensynet."

- wiseguy skrev: "Episode III ER DEN BEDSTE AF DEM ALLE!!!"

- Kalle Ferm skrev om Episode III: "6 stjerner herfra - ubetinget!"

- filmz-rabies skrev om Episode III: "6 stjerner. No more, no less!"

- filmz-Randy Savage skrev om Episode III: "Den er på højde med ep.5"

Så at JEG skulle være den eneste? Nej, min ven.

I det hele taget gav mange danske anmeldere Episode III langt over middelkarakter:

B.T. 19/5 2005: "Og jeg tøver ikke et øjeblik, når jeg udnævner "Episode III: Sith-fyrsternes Hævn" til seriens bedste og mest underholdende afsnit." - Af Henning Høeg, som gav filmen 5 ud af 6 stjerner.

Jyllands-Posten 19/5 2005: "Men selv om historien er givet, er der næppe mange, der havde turdet håbe på, at Lucas kunne få brikkerne til at falde så flot på plads, som tilfældet er. "Sith-fyrsternes hævn" udfylder ikke kun hullerne. Den samler alle kapitlerne til én lang familiesaga over to generationer om en en fars synder og en søns bod. Set i det lys må nu også de to udskældte første film i den nye del revurderes med mildere øjne. ... når "Sith-fyrsternes hævn" fungerer så godt, er det nok først og fremmest fordi den føles som en af de oprindelige film. Der er mere på spil denne gang, og stemningen er klart blevet mørkere. Men her også en energi og en em af eventyr, som vi skal helt tilbage til de første to film for at genfinde. ... "Sith-fyrsternes hævn" har fået et slidt og beskidt udseende, der lægger op til "Star Wars" [altså Episode IV, min bemærkning]." - Af Niels Lind Larsen, der gav filmen 5 ud af 6 stjerner.

Vejle Amts Folkeblad 19/5 2005: "... denne film er Darth Vaders film. Og Anakin Skywalkers. Det er denne figurs menneskelige kamp med modstridende følelse og umulige valg, der er historiens motor. En motor med både turbolader og overliggende knastaksel. Filmen efterlader os - hvilket er meget livsbekræftende - med et mere nuanceret billede af det, som i de første tre film lignede et mere en-dimensionalt monster. ... Hayden Christensen forløser den krævende rolle særdeles flot." - Af Erik Andresen, der gav filmen 5 ud af 6 stjerner.

Imdb.com's gennemsnitlige karakterer til A New Hope og The Empire Strikes Back er 8,8/10, og The Return of the Jedi ligger på 8,3. Ifølge dig ligger alle tre prequels "milevidt fra de oprindelige films kvaliteter", men mange er tydeligvis uenig med dig, når det gælder Episode III, for den ligger på 7,8/10, hvilket ikke ligefrem kan kaldes "milevidt" fra de tre film i den gamle trilogi.
Gravatar

#147 The Insider 13 år siden

JannikAnd gav Episode III 5,5 ud af 6? Damn, det havde jeg ikke forventet :-)

Til gengæld gav Henning Høeg "Transformers" 6 stjerner og betegnede den som den bedste blockbuster siden "Nærkontakt af tredje grad" (ergo siden 1977), så det skal man nok ikke lægge så meget i ;-) Vejle Amts Folkeblad, sådan!
War. War never changes.
Gravatar

#148 Highland Park 13 år siden

BN (146) skrev:
- JannikAnd gav Episode III karakteren 5½/6, idet han tilføjede: "den sidste ½ kommer ved gensynet."

Jeg er målløs! :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#149 Babo84 13 år siden

The Insider (147) skrev:
Til gengæld gav Henning Høeg "Transformers" 6 stjerner

Det er da løgn? :)
Gravatar

#150 BN 13 år siden

The Insider (147) skrev:
Til gengæld gav Henning Høeg "Transformers" 6 stjerner og betegnede den som den bedste blockbuster siden "Nærkontakt af tredje grad" (ergo siden 1977), så det skal man nok ikke lægge så meget i ;-)

Den slags sammenligninger kan man jo reelt ikke bruge til så meget. Hvis du f.eks. selv måtte have ondt i en vis legemsdel over, at jeg på en god dag giver 'The Phantom Menace' 6/6, så kan du jo ikke af den grund konkludere, at mine ligeså høje karakterer til 'The Bourne Supremacy' og 'Bloody Sunday' ikke kan bruges som en pejling om disse films kvaliteter.

Skriv ny kommentar: