Star Wars er Star Wars, og uanset hvor mange kræfter George Lucas bruger på at maltraktere den oprindelige, klassiske trilogi, kan han ikke fravriste den dens titel som alle tiders største filmeventyr. Det er ærgerligt, at de oprindelige biografudgaver af filmene ikke medfølger (og de bliver næppe nogensinde udgivet i HD), men udgivelsen kompenserer for det minus med et væld af fremragende dokumentarer og slettede scener, som fans formentlig kan bruge ugevis på at nærstudere. Nå ja, de tre prequels medfølger også, og selvom de ikke når de gamle film til sokkeholderne, så er de ikke helt uden meritter. En mangelfuld, men uundværlig udgivelse.
Se også: Filmz TV ser stjerner – “Star Wars” anmeldes på Blu-ray!
#161 Babo84 13 år siden
#162 Kruse 13 år siden
Enig! 1 minut og 15 sekunder af "Transformers" burde lige været til at overkomme ;)
#163 ksaku 13 år siden
EP.II 2/10
EP.III 3/10
EP.IV 9/10
EP.V 9/10
EP.VI 7/10
#164 Kochie 13 år siden
Jeg kan godt forstå, at man ønsker at vise Anakins fortid, og jeg kan sådan set også godt forstå, at man starter med at vise ham som barn. Man har jo netop den fordel, at man har tre spillefilm at gøre godt med når det kommer til én persons liv. Det er ikke mange filmkarakterer forundt i den form, det var meningen med Star Wars I-II-III.
I Batman Begins mødte vi jo også et barn ^^
Meeeeen, derfor irriterer de nye film mig stadig. Jeg savner den magi, der var i de tre første, og jeg kunne ikke fordrage Hayden Christensen, og når man har et sådant forhold til hovedrolleindehaveren, kan al verdens CGI ikke redde to film.
Jeg slukkede som sagt II inden slutningen. Det var kort efter, Anakin havde udbrudt;
"I need more!" - var det vist, det er som sagt år siden, jeg forsøgte, det var lige, da den var udkommet på DVD.
Smag er selvfølgelig forskelligt, og at BN giver filmene de karakterer, han gør, vidner vel mest af alt om at
1) Hans smag afviger fra så mange andres.
2) Han definerer en topkarakter på en anden måde.
På IMDB har jeg sendt 10-taller efter følgende titler:
Matador
Inception
Pulp Fiction
Fight Club
Se7en
The Wire
Reguiem for a Dream
Scrubs
Band of Brohters
Tonari no Totoro
Dr. Horribl'es Sing-Along Blog
Indtil flere af dem er stærkt diskutable, og der skal da nok være mere end én person, der slår øjnene op over for Scrubs. Især hvis jeg samtidig erkender, at jeg ikke kan fordrage Sopranos. Jeg fulgte den, da jeg var yngre, men den siger mig intet i dag.
Ligeledes finder jeg, at The Godfather er en af de mest overvurderede film, der nogensinde er lavet. Jeg har set den et utal af gange, men for hver gang er interessen bare dalet.
Sådan er smag jo netop forskellig.
Dog vil jeg om IMDB sige, og det kan BN selvfølgelig være uenig i:
Jeg kan godt forestille mig, at såvel episode I-II-II såvel som Batman Begins, (i særklasse) The Dark Knight og (i en endnu særere klasse) The Dark Knight Rises har fået eller kommer til at få topkarakterer af folk, der slet og ret kyler topkarakteren afsted, fordi de har en drøm om, at filmene skal huskes som film, der var i toppen af IMDB på et eller andet tidspunkt.
Jeg forsøger selv at være upartisk, når jeg rater film, hvilket i bund og grund er åndssvagt, da anmeldelser også er baseret på smag. Men derfor behøver man jo ikke falde for hype.
Jeg respekterer alt andet lige, at man er i stand til at argumentere passioneret for de ting, man tror og står på. At du kæmper en ensom kamp herinde, kan vel ikke komme som en overraskelse, da Filmz.dk er en side bestående af elskelige filmnørder, der alt andet lige deler visse universelle holdninger.
Og her er en af dem, at den gamle Star Wars triologi var et samlet mesterværk, en triumf over så mange andre og klassikere, der aldrig må dø.
Og på samme måde har en fælles holdning om den nye triologi, at Jar Jar skulle dø, at Anakin var et tudefjæs, og at Yoda var mere sexet som hånddukke.
Og det er også et spørgsmål om smag.
#165 Therien 13 år siden
Ja, det virker jo næsten planlagt ;-)
Det kommer an på hvor gammel du var da du så den første.
#166 Therien 13 år siden
Feks. (Jeg laver et eksempel her, så la nu vær med at få trusserne helt op rectum) er det ikke nogen statshemmelighed at BN ikke deler mit synspunkt, og han vil højst sandsynligt være uenig med mig forevigt.. Men det er jo netop derfor det er så vildt spændende for mig at tale med ham, jeg vil gerne vide hvordan hvordan han er nået frem til den mening - den er jo så anderledes! Det har intet at gøre med respekt for andres ret til at have en mening og bare fordi man respektere andres ret til at have en mening, så betyder det ikke at man SKAL have respekt for selve meningen.. Hvis det var tilfældet, så syntes jeg at 90% af os skal sende et brev til Johanne Schmidt-Nielsen med vores formelle undskyldning - lover aldrig at tænke du er fucking sindsyg igen..
Yeh, men det siger bare intet om kvaliteten. Utroligt mange stemmer kun 10/10 eller 1/10 i den tro at det vil have et større impact, og mange laver reelle kampanger for at ændret ratings - det skete feks. med TDK.. Men der er så vanvittigt mange brugere at det sjældet har den helt store effekt, dog fik TDK kampangen rokeret rundt i top 3.. Udover det, så kan alle med IQ over 80 oprette en bruger på imdb og rate en film.. Eksempeltvis ham her, ham eller hende her.. Mange er tilfredse bare der ER en dialog og andre kræver lidt mere.. Sjovt som Ep I's rating falder i takt med alderen stiger på selve raterne..
#167 BN 13 år siden
Jeg var 13-14 år, da jeg første gang så 'Star Wars' aka Episode IV. Og det blev til et gensyn med filmen og et førstegangskig på 'The Empire Strikes Back' og 'The Return of the Jedi' i løbet af de næste 3-4 år, hvor jeg var teenager. Ingen af filmene sagde mig noget særligt.
#168 BN 13 år siden
Nej, ikke nødvendigvis. Men det er faktisk ikke kvaliteten vi taler om her, men folks mening om og vurdering af de tre prequels. Djarnis anfægtede i #137 min "vurdering af de tre prequels" og kaldte den "usædvanlig", og det var dét jeg tog til orde imod i #141, hvor jeg talte om, hvordan man får "det brede billede af en films popularitet".
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan du kan kalde min mening "så anderledes" hvad angår Episode III, når filmz-brugerne har stemt denne op på 5/6?
Og har du - selv efter mit indlæg #146 - tænkt dig at blive ved med på ægte skuespiller-manér at foregive, at jeg er den eneste her på filmz, der har givet Episode III topkarakter?
#169 bhs 13 år siden
Meget af det du skriver er bare fyld, som ingen mening giver.
Jeg tror, at vi er enige langt hen af vejen. Du må også snart indse, at du diskutere med en inferno som ikke bare lige er sådan til at rykke ved. BN argumentere godt for, hvorfor de her film betyder meget for ham, i modsætning til mange af jer som ikke kan forstå mandens holdning. BN dette skal du ikke opfatte negativt. Men det er "anderledes" personligheder som dig (BN), der gør at dette forum bliver interessant at læse.
Therien:
Jeg må indrømme, at jeg grinte meget over følgenede :D
Måden han forsvare den på virker næsten primalt, som et dyr der forsvare sit retarderede afkom mod rovdyrene, fuldstændig upåvirket af det faktum at afkommet aldrig kommer til at fungere på egen hånd alligevel.
#170 BN 13 år siden
Fixed.
Say what? Hvem af I andre ville ikke, såfremt I stødte på en film, som i jeres øjne var et sandt mesterværk, som I ingen indvendinger havde imod, give den topkarakter?
Hvorfor tror du, at jeg i #141, hvor jeg viser hvor mange der ligesom jeg har smidt topkarakterer (10/10 el. 9/10) efter de tre prequels, har nøjedes med at bruge karaktererne fra dem, der har ulejliget sig med at skrive kommentarer eller anmeldelser på imdb.com? ... Fordi det almindeligvis er personer, som både forstår at overveje og begrunde deres holdninger (nogle naturligvis mere dybtgående end andre).
Jeg kæmper ikke nogen "kamp" herinde. Jeg siger bare min mening, og når man læser diverse dybtborende og velovervejede bruger-anmeldelser igennem på amazon og imdb, er det tydeligt, at det er en mening, som deles af rigtig mange filmfans.
Tjah, jeg er selv en af dem, der deler denne holdning.