Star Wars er Star Wars, og uanset hvor mange kræfter George Lucas bruger på at maltraktere den oprindelige, klassiske trilogi, kan han ikke fravriste den dens titel som alle tiders største filmeventyr. Det er ærgerligt, at de oprindelige biografudgaver af filmene ikke medfølger (og de bliver næppe nogensinde udgivet i HD), men udgivelsen kompenserer for det minus med et væld af fremragende dokumentarer og slettede scener, som fans formentlig kan bruge ugevis på at nærstudere. Nå ja, de tre prequels medfølger også, og selvom de ikke når de gamle film til sokkeholderne, så er de ikke helt uden meritter. En mangelfuld, men uundværlig udgivelse.
Se også: Filmz TV ser stjerner – “Star Wars” anmeldes på Blu-ray!
#191 BN 13 år siden
Nu taler vi her om, hvad der er børnevenligt/designet til børn og hvad der ikke er - ikke om, hvad der fungerer eller ej for voksne filmkiggere som dig og mig. Det ville da være enormt heldigt, hvis børn fra 7 års-alderen og opefter, bare så tonen og volden i Ep. 2 og 3 som "distancerende". ... Men lad os se det i øjnene: Så heldige er vi nok ikke med ret mange af dem! ;-)
#192 BN 13 år siden
"Mene" er i grunden et pudsigt ord, når det gælder filmoplevelser. Og jeg skal da straks indrømme, at jeg selv ofte har brugt og nok stadig vil komme til at bruge ordet.
Men ved nærmere eftertanke og sagt med henblik på Episode III: Hvad os voksne angår, behøver jeg heller ikke at "mene", at det fungerer. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvordan jeg OPLEVER scenerne i de film. Jeg FØLER først og fremmest film, og hvis jeg bliver helt revet med af plot, stemning, lyd, billeder og musik, så fungerer "skidtet". ... Herefter kan jeg kun beskrive oplevelsen eller følelsen, jeg sad med undervejs, og det bliver snarere en beskrivelse/konstatering heraf end en "mening".
#193 Kruse 13 år siden
Jeg mener nu bestemt ikke at den gamle trilogi er designet til børn, selvom at den skam godt kan nydes af børn(De vil ikke forstå alt i filmen, men grundtrækkende vil nok nemt kunne underholde dem).
Og desuden, så var jeg 12 år da jeg så Episode II, og jeg opfattede den bestemt ikke som mere dyster eller mørkere end de gamle(men det kan jo være at man skal være under 12 for at opfatte det sådan), udover at farverne sommetider er mørkere. Men det er jo også svært at stole på mine oplevelser dengang, da jeg rent faktisk godt kunne lide filmen dengang ;)
....hvilket er det jeg lægger i ordet "mene"....Så jeg ved ikke helt rigtigt hvor du vil hen med det?
#194 BN 13 år siden
Det har jeg heller ikke sagt, at den var.
Som allerede nævnt: Samtlige seks film er lavet for at passe til mennesker i alle aldre, hvilket blot inkluderer børn.
Det var bare en generel betragtning omkring noget jeg kom til at tænke over. Det var nu også derfor jeg placerede det i et indlæg for sig.
Måske er det ansporet af de sidste par dages debat med nogle andre filmfans, der har talt om at jeg som en bevidst handling gjorde de tre prequels bedre end de var, ja, at jeg ophøjede dem til noget de ikke kunne bære. Og det er jo noget forskruet vrøvl, eftersom det helt og holdent er filmene selv der skal "gøre noget"; nemlig give mig en god, helst fantastisk oplevelse. Hvis filmene kom bare en smule til kort på det punkt, enkelte eller mange steder, så ville jeg jo ligesom også smide en lavere karakter efter dem.
#195 Kruse 13 år siden
Hvad der er logik for dig og mig, er nødvendigvis ikke logik for alle andre :)
#196 BN 13 år siden
Det har du ret. ;-)
#197 Therien 13 år siden
Så BN, det er meget muligt du kan gemme dig bag dit "smagsskjold" når det kommer til selve kvaliteten, men du for vildt i undertal i din forherligelse af de to først prequels.. Det er 11.1% der har givet Ep I 10/10 og 7,5 % der har givet den 9/10.. Ved 8 ryger den op (igen) til 15,1 og ved 7/10 eksplodere den så op til 22,4 - og alderen stiger jo lavere vi går ned i score.. Folk der hylder de to første film som mesterværker ER en minoritet (Måske enda en uerfaren minoritet) - faktum. Jeg siger det igen, jeg endnu ikke mødt en dansker der giver dem hverken 10/10 eller 9/10.. Jeg har mødt nogle 8ereb en masse 7ere og et hav af 6ere og 5ere..
Hvad er du og andre uenig med mig i? At du er den eneste dansker jeg har mødt/skrevet med, der forherliger dem? Det må du og hvem så end "de" er da gerne være, det gør det bare ikke mindre sandt.
Det må du satme undskylde BHS, jeg kludrede i navnene.
#198 Therien 13 år siden
Ærgeligt er det så i Ep II's tilfælde, det "dystre" forlod aldrig papiret..
#199 Batsy 13 år siden
Havde håber du brugte mig. . . øv altså, jeg gav den jo 9 ud af 10 tror jeg eller 10 snøft skuffet
#200 Batsy 13 år siden
Ep II 7/10
Ep II 9-10/10
Ep IV 7-8/10
Ep V 10/10
Ep VI 9/10