“The Thin Red Line” blev bestemt ikke noget megahit, da den udkom i 1998, men siden da har den udviklet sig til et af krigsfilmgenrens mest velrenommerede værker – og med god grund. Terrence Malicks dybsindige studium i menneskets krig med sig selv, hinanden og naturen er et vaskeægte mesterværk. Europæiske fans af “The Thin Red Line” blev formentlig skuffede, da det kun var amerikanerne, som fik en fornem BD-udgivelse af filmen sidste år, men heldigvis indeholder denne danske Blu-ray det samme enestående transfer, det samme mageløse lydspor og næsten det samme exceptionelle ekstramateriale. Et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#91 MMB 13 år siden

Kruse (90) skrev:
Huh? Hvis det var et forsøg på en joke, gik den desværre lidt tabt på mig ;)

Du sagde, at det ikke var så fedt, at blive kaldt politimester, og derfor foreslog han skolemester i stedet. ;)
Gravatar

#92 Kruse 13 år siden

Ahh, nu forstår jeg! Men jeg troede at det var BN der var skolelæren? Betyder det så at jeg bestemmer over BN! :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#93 RasmusFL 13 år siden

Hvor er jeg dog fuldstændig enig med Johans anmeldelse. ’The Thin Red Line’ er - i mine øjne (bemærk varsomheden, tak) - en suveræn film. Fuldkommen suveræn.

Man kan sige meget om sammenligningerne mellem ’SPR’ og denne, men at John Toll ikke løb med oscar-statuetten for bedste fotografering må være et af de største tyverier i den sammenhæng. Og billedsiden er bare et ud af mange beviser på, hvor overlegen en film ’The Thin Red Line’ er. Se scenerne hvor kameraet svæver henover bakkerne på Guadalcanal. Det er noget af det filmisk mest imponerende der nogensinde er kommet ud af Hollywood hvis i spørger mig.

Filmen er så uhyggelig kompleks. Og den er for kompleks til folk som Babo84, der skriver: ” Jeg mener ikke nødvendigvis det er så pokkers dybt bare fordi man ser glimt af en soldat der tænker på kællingen derhjemme”. Det er muligvis sagt med et smil på læben (og du lægger op til respons med så provokerende en kommentar til en film, jeg elsker :-)), men det er ikke desto mindre så langt væk fra at retfærdiggøre filmens ’dybde’, dens indhold - der er fuld af paradokser og ubesvarede problematiseringer - og dens følelsesmæssige intimitet.

Jeg synes i modsætning til jer andre at Malick er ret sentimental og at ’The Thin Red Line’ på den konto næsten er lige så fremme i skoene som Spielbergs ’SPR’ (det er muligt jeg ikke tilegner ordet så negativ en betydning som nogle af jer andre, men der er under alle omstændigheder masser af strygere og tårer i Malicks film). Men Malick blafrer ikke det amerikanske flag i vinden i de døende sekunder af sin film. Han viser en enlig plante stikke op af et hav i en film, der handler om ligeledes naturens selvdestruktivitet og dens skønhed. Tænk lige over det et øjeblik.

Skulle jeg vælge en all-time-favoritfilm var det nok denne og ’Tree of Life’ er ikke langt derfra. Malick er næsten hvad Tarkovskij og Kubrick var i 70’erne. En mand der vil det hele og kan det hele. Her synes jeg næsten alt lykkes.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#94 Djarnis 13 år siden

Ret beskæmmende at jeg endnu ikke har fået set denne film. Tree of Life og The New World fandt jeg ret fantastiske, så et svagt gæt ville være, at The Thin Red Line falder i god jord hos mig...
Unk...unk...There´s no name on it.
Gravatar

#95 BN 13 år siden

Kruse (92) skrev:
Betyder det så at jeg bestemmer over BN! :)

Du får ét gæt!

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#96 BN 13 år siden

The Insider (53) skrev:
SPR er meget mere et clean-cut eventyr langs de europæiske bakketopper mod de rendyrket ondskabsfulde nazister

Nu er der så bare det ved, at SPR slet ikke opdeler sine personer i "gode og onde". Flere af de amerikanske soldater er skildret som lettere afstumpede, kyniske dræbere, og man ser nogle af dem skyde krigsfanger, der HAR overgivet sig, ned med koldt blod. Vi følger ikke nogen af tyskerne, så man ikke sige, at de skildres positivt eller negativt - de skildres neutralt. Filmen handler ikke om hvem der havde ret eller var på den rigtige side - den handler om krigens væsen og konsekvenser..
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#97 SpielbergFreak 13 år siden

RasmusFL (93) skrev:
...men at John Toll ikke løb med oscar-statuetten for bedste fotografering må være et af de største tyverier i den sammenhæng

Toll's arbejde på TTRL er uden tvivl noget af det smukkeste jeg har set, han er en fabelagtig fotograf. Men jeg synes bestemt at Janusz Kaminski var mere end værdig til at vinde det år. Du har fandme ikke set en krigsfilm blive skudt så intenst før og så med det valg af desaturerede farver. Hans brug af minimale lyskilder og lidt dokumentariske stil, er fantastiske. Ja bla bla, ville mange nok sige, når Spielberg siger han ville havde filmen til at ligne det som krigsfotograferne skød dengang, men det var det de fik frem og meget flot endda. Så jo Kaminski var værdig, ligeledes var Toll, men den røg til anden side, et tyveri vil jeg ikke kalde den.

Vi kan vist blive enige om at det største tyveri det år var at Shakespeare in Love vandt, OM den så stjal den fra TTRL eller SPR, er jo så det denne tråd handler om:-) Jeg ville jo så mene at Hans Zimmer skulle have vundet for TTRL!

Forresten har Toll jo vundet for Legends of the Fall og Braveheart, som begge er eminent skudt, om end hans arbejde på TTRL er smukt, er det stadig lidt genbrug fra netop disse to film.
Gravatar

#98 Hr. Nielsen 13 år siden

RasmusFL (93) skrev:
bemærk varsomheden, tak
Du plejer da ikke træde varsomt:-D (som en lille note, så ved du at du ikke skal træde varsomt pga mig eller noget jeg har skrevet...Ik' også?)

RasmusFL (93) skrev:
den er for kompleks til folk som Babo84
Der droppede du da vist varsomheden...Jeg søger dækning:)

RasmusFL (93) skrev:
at John Toll ikke løb med oscar-statuetten for bedste fotografering må være et af de største tyverier i den sammenhæng.
Det kalder jeg den største overdrivelse i den her sammenhæng;) At TTRL er smukt fotograferet er jeg dog enig i. Om den er bedre eller værre end SPR synes jeg så er en smagssag. Men igen, jeg finder begge film fantastiske, så i min verden behøver jeg heldigvis ikke vælge, men blot 'nyde' disse to værker for hvad de kan, vil, og tør. Jeg er dog enig i at TTRL er et mere intellektuelt funderet værk (og nej Rasmus, det er IKKE negativt ment og jeg forsøger bestemt ikke træde varsomt:).

Min største undren har været, hvorfor folk havde behov for at bashe den ene over den anden, fremfor blot at hæve den film man elsker på egne kvaliteter? Nuvel, nu er det blevet til en form for SPR Vs. TTRL.....And the winner is.............
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#99 The Insider 13 år siden

.....TTRL, wooooohoooooO!!!!!
War. War never changes.
Gravatar

#100 Castanea 13 år siden

RasmusFL (93) skrev:
Malick er næsten hvad Tarkovskij [...]

Nej.

Skriv ny kommentar: