“The Thin Red Line” blev bestemt ikke noget megahit, da den udkom i 1998, men siden da har den udviklet sig til et af krigsfilmgenrens mest velrenommerede værker – og med god grund. Terrence Malicks dybsindige studium i menneskets krig med sig selv, hinanden og naturen er et vaskeægte mesterværk. Europæiske fans af “The Thin Red Line” blev formentlig skuffede, da det kun var amerikanerne, som fik en fornem BD-udgivelse af filmen sidste år, men heldigvis indeholder denne danske Blu-ray det samme enestående transfer, det samme mageløse lydspor og næsten det samme exceptionelle ekstramateriale. Et must.
Skriv ny kommentar:
#101 Hr. Nielsen 13 år siden
#102 JannikAnd 13 år siden
Og nej, jeg er ikke "sammenligningsfjendsk".
#103 Hr. Nielsen 13 år siden
#104 Babo84 13 år siden
Jeg driller min ven. Nyder at læse dine indlæg.
Rasmus
Ved godt jeg ramte en øm nerve der og jeg inviterede selv op til dans. Men jeg kan danse og er ikke ham nørden der gemmer sig i hjørnet og småfilosoferer over hans korte og kedelige ungdom i håb om at finde mening med livet ;) Filmen er ikke kompleks, blot langtrukken, og det forveksles ofte med kompleksitet. Den er indrømmet ikke tynd, den har da lidt mellem ørerne, men på mange måder påtaget. For kompleks til mig? Uha, jamen dog. Vi kan ikke være så skide dygtige som du Ras ;)
#105 BN 13 år siden
Det ved jeg skam godt. Jeg troede, at min smiley var nok til at angive, at jeg bare hoppede med på spøgen.
Det er jeg da glad for at høre ... ikke mindst fordi det tager så #¤!!#¤ lang tid at skrive dem!
;-)
#106 Babo84 13 år siden
Ja, det tror jeg på.
#107 Hr. Nielsen 13 år siden
Babo84: Jeg synes godt man kan tilskrive filmen et forsøg på en mere filosoferende tilgang, hvad du måske heller ikke nægter. Dybden medbringer man dog selv og hvis du ikke har den i dig, kan du sandsynligvis heller ikke tillægge en film sådanne egenskaber;)
#108 JannikAnd 13 år siden
Det er muligt, at du kan danse, men somme tider er du sgu lidt tung at danse med. Din kritik i TRL er lidt kortfattet og barnlig, og du er ellers ikke typen, der fatter dig i korthed. Rasmus beskylder dig for ikke at kunne forstå den. Det er altid provokerende at få den over hovedet, bare fordi man ikke bliver stimuleret af værket. Men til en vis grad er jeg tilbøjelig til at gi' Rasmus ret, for din kritik er ikke velbegrundet. Tværtimod. Den vidner om en lidt unuanceret viden. Jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide, hvor mange film du ser, som ikke har været igennem det danske biografmarked? Dette er ikke filmsnobberi eller provokation. Jeg er blot interesseret i at forstå din smag...
#109 RasmusFL 13 år siden
Hvis man prøver kan man muligvis godt se hvad jeg mener. Vil jeg tro. Tarkovskij lavede film med de allerstørste temaer om liv og eksistens i højsædet. Han brugte sin egen narrative logik i sine værker. Han studerede ånden i naturen. Alle ting som Malick forsøger i filmene 'Tree of Life' og 'The Thin Red Line' og hans film er omtrent lige så letgenkendelige pga. både den audiovisuelle og narrative stil (steadicam, flydende klipperytme, lange ordløse passager med kun underlægningsmusik). Måske er det i øvrigt den manglende frygt for at være prætentiøs og højtravende der knytter de to instruktører tættest til hinanden.
Det Thomas sagde. Filmen er om noget et rum, du kan tage dig selv med ind i. Jeg er ærgerlig på dine vegne over at du ikke er i stand til at udfylde rummet, som denne film stiller. Jeg følte det fantastisk at komme ud igen - og også efter tre LANGTRUKNE timer :)
#110 Babo84 13 år siden
Gør jeg heller ikke. Men det virker påtaget på mig, når man konstant skal høre/se tanker fra soldaterne om ditten og datten. Vis dog dette igennem handling fremfor søvndyssende dagdrømme.
Jeg er ikke nødvendigvis enig i, at man altid selv skal medbringe dybden. Dybden skal være der, før man kan opsnuse den. Men måske misforstår jeg?