“The Thin Red Line” blev bestemt ikke noget megahit, da den udkom i 1998, men siden da har den udviklet sig til et af krigsfilmgenrens mest velrenommerede værker – og med god grund. Terrence Malicks dybsindige studium i menneskets krig med sig selv, hinanden og naturen er et vaskeægte mesterværk. Europæiske fans af “The Thin Red Line” blev formentlig skuffede, da det kun var amerikanerne, som fik en fornem BD-udgivelse af filmen sidste år, men heldigvis indeholder denne danske Blu-ray det samme enestående transfer, det samme mageløse lydspor og næsten det samme exceptionelle ekstramateriale. Et must.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#121 Babo84 13 år siden

Spot on.. Dog er det svært at se så meget som du - lige fra kitsch til stor kunst og alt imellem, og her ment positivt :) Du kan ihvertfald anbefale næsten alt mellem himmel og jord. Det er der ikke mange der kan sige. Det kræver da vel en god portion tålmodighed og ikke mindst glæde og interesse for film i det hele taget. Jeg har ikke helt så mange behov som du, og nok heller ikke tålmodighed.. men hvem har også det? :) Ja okay. BN har tålmodigheden :)
Gravatar

#122 JannikAnd 13 år siden

#119 - Og lige for at understrege, så finder jeg den altså ikke så fantastisk som så mange andre. Malicks brug af voice-over kammer lidt over i denne og blir en smule klodset. På det plan er "Days of Heaven" langt mere elegant. Du får mig dog ikke til at skrive en anmeldelse, da jeg skal spare på "anmelder-kræfter" til senere på året, når Cinefil relaunches. Men jeg skal glædeligt anmelde BD udgivelsen til den tid :)

Bedste krigsfilm? Hmm... Som nævnt i øvrige tråde (og til dels også i denne) er krigsfilm som genre for udefineret og petitetisk til at blive sat i bås og stillet op imod hinanden. Men hvis jeg på siddende numse, skal nævne et par titler, hvor krig er scenariet, og hvor man følger de udøvende fremfor de civile, kunne det være:

- "Kanal", Andrzej Wajda
- "Human Condition", Masaki Kobayashi
- "Apocalypse Now", Francis Ford Coppola
- "Barry Lyndon", Stanley Kubrick
- "The Thin Red Line", Terrence Mallick
- "War and Peace", Sergei Bondarchuk
- "The Big Red One", Samuel Fuller
- "Alexander Nevsky", Sergei Eisenstein

Bemærk at dette er film, hvor der er tilpas nok action til, at alle bør være enige om at betegne dem som actionfilm. Hvis filmene blot skulle have krig som tema eller scenarie, havde listen set helt anderledes ud.
Gravatar

#123 Babo84 13 år siden

Et par af dem kommer man nok ikke uden om, nej. Har du set den bosniske No Mans Land, nu jeg har dig her?
Gravatar

#124 Lord Beef Jerky 13 år siden

#123 Jeg har set den, og synes det var en fin lille underspillet film... umiddelbart holder jeg mig dog fortsat til JannikFisks liste selv.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#125 Hr. Nielsen 13 år siden

Babo84 (121) skrev:
Det kræver da vel en god portion tålmodighed og ikke mindst glæde og interesse for film i det hele taget.
Ja jeg prøver, ofte forgæves, at omfavne det hele og lidt til:-D

Babo84 (123) skrev:
bosniske No Mans Land
Det har jeg ved du, lånte den jo af netop dig og den er fantastisk.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#126 RasmusFL 13 år siden

Babo84 (116) skrev:
Jeg behøver ikke denne film for at få nogens skulderklap

Det ved jeg godt, men jeg snakkede skam også om en stor filmoplevelse, ikke et skulderklap. :) Jeg mener bare at filmen er så god for mig at jeg ville ønske den også var det for dig. Hvis du (måske forståeligt) mærkede en arrogance i mine ord dækkede det ikke over mere end dette.

Har du egentlig set 'Apocalypse Now' Adis?
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#127 JannikAnd 13 år siden

Babo84 (123) skrev:

Et par af dem kommer man nok ikke uden om, nej. Har du set den bosniske No Mans Land, nu jeg har dig her?
Nej, jeg har faktisk aldrig set den. Men jeg er gået glip af noget, kan jeg forstå?
Gravatar

#128 Therien 13 år siden

JannikAnd (127) skrev:
Nej, jeg har faktisk aldrig set den. Men jeg er gået glip af noget, kan jeg forstå?

Oh ja.. Brando er klam på den fede måde ;)
Gravatar

#129 Babo84 13 år siden

Ras

Helt ok Ras, og som du også ved, skal du ikke lade dig gå på mine drillerier. Jeg har respekt for din mening, ved du jo nok, fra flere snakke på Facebook ;) Jeg kan nu stadig godt lide dele af TTRL og skal nok give den en chance på BD. Helt sikkert. Mht A. Now, så har jeg kun set den en gang og den fandt jeg ret stærk og nådesløs i sin fremstilling, men også lidt tung, men absolut begavet film, som jeg har lånt af en ven på BD i den lækre indpakning. Jeg har i øvrigt kun ser bioufgaven. Redux er der delte meninger om?
Gravatar

#130 Bony 13 år siden

Therien (128) skrev:
Oh ja.. Brando er klam på den fede måde ;)

Branko mener du vel..? ;-)

http://www.imdb.com/title/tt0283509/
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/

Skriv ny kommentar: