De fleste såkaldte “autentiske” film har det med at gradbøje sandheden, og det samme er gældende for dette års Oscar-nominerede film. The Hollywood Reporter har set på en række tilfælde, hvor sandheden sættes til side.
“Kongens store tale”: Dette sympatiske portræt af George 6. af Storbritannien og hans talevanskeligheder mangler ifølge kritikere at vise de mindre flatterende sider af kongefamilien i perioden – navnlig støtten til Nazi-Tyskland (inden 2. Verdenskrig).
“The Social Network”: I filmen portrætteres Mark Zuckerberg som en asocial, nørdet enspænder, men i virkeligheden havde Zuckerberg en kæreste i sin tid på Harvard, som han stadig kommer sammen med. I filmen er kæresten udeladt.
“127 Hours”: James Francos spring ned i en undergrunds-pool er opdigtet – ifølge Aron Ralston, som portrætteres i filmen, ville et sådant stunt være for farligt.
“The Fighter”: Der er tradition for, at mor eller far pludselig dukker op til sønnen/datterens store aften, hvad end der så er tale om en poesioplæsning eller boksekamp. Det sidste sker da også i “The Fighter”, hvor Alice Ward – bokseren “Irish” Micky Wards mor (spillet af Melissa Leo) – dukker op til sin søns store kamp. Det skete ikke i virkeligheden.
Blandt andre gradbøjninger af sandheden i film finder man bl.a.:
“Braveheart”: William Wallaces kærlighedsinteresse, Prinsesse Isabella, blev født i 1295 – og var dermed ca. otte år, da Wallace døde.
“Gladiator”: Kejser Commodus slog ikke sin far, Marcus Aurelius, ihjel. Faren døde af skoldkopper.
“Elizabeth: The Golden Age”: I filmen holder Queen Elizabeth I sig særdeles godt. Cate Blanchett var 36, da hun spillede rollen. I virkeligheden var dronningen i 55 år i 1588.
Se også: Derfor vinder “Kongens store tale” Oscar for bedste film.
#81 BN 13 år siden
"I have no doubt the overwhelming ego presented in The Social Network still exists somewhere inside Mark Zuckerberg" (citeret fra http://screenrant.com/mark-zuckerberg-aaron-sorkin...
Oversat: "Jeg er ikke i tvivl om, at det overvældende ego, der præsenteres i 'The Social Network' stadig/alligevel eksisterer et sted inde i Mark Zuckerberg."
Et tydeligt eksempel på, at film, der tager udgangspunkt i virkelige, navngivne personer og hændelser, smitter af på nogles opfattelse af virkeligheden.
#82 LayZee 13 år siden
#83 BN 13 år siden
Ved hun også med sikkerhed, at han bevarede modet i de sidste minutter han var i live? Er han en af dem, hvis telefonopkald man har optaget fra den dag? Og fremgik hans mod i så fald af enten den samtale nogen havde med ham, eller af den besked, han lagde på telefonsvareren? Disse spørgsmål kunne jeg godt tænke mig at få svar på, ikke mindst da jeg har set dokumentaren, der indeholder interviews med nogle af de efterladte, på dvd'en til 'United 93'. ... Hvordan man er i hverdagssituationer eller har klaret vanskelige, eller endog farlige situationer tidligere i sit liv, er jo ikke en garanti for at man vil optræde modigt i en hvilkensomhelst anden situation man kommer ud for, såsom en så ekstrem situation som den passagerne ombord på United 93 oplevede, før de døde.
#84 Michael Andersen 13 år siden
Det kan man ikke undgå, men oplysning er den bedste kur. Film er bare én kilde, og så snart du filmer en person fra en bestemt vinkel og f.eks. sætter lidt musik på er det måske allerede en manipulation af virkeligheden. Film er af natur en meget utroværdig og forførende kilde, så folk skal være meget kritisk over for biografiske film.
Så allerede når de første billeder begynder at rulle, er man højst sandsynlig på røven, hvis man ikke inden eller bagefter inddrager andre vinkler/kilder. Det svarer til at gå op til eksamen i Shakespeares "Romeo og Julie" på baggrund af at man kun har set filmen fra 1996: "Jamen hr. lærer, det var meget nemmere for mig og der står jo 'William Shakespeare's Romeo + Juliet' uden på plakaten!!" Hr. lærer: "Jamen, det er filmudgaven. Altså Baz Luhrmanns udgave af historien."
"The Social Network" er David Finchers version af historien og ikke Mark Zuckerbergs.
#85 Huntinglols 13 år siden
fuck off.
En film er et fiktionselement. Det er skoent at det kan vaekke interesse for et emne, men undersoeg facts selv og i stedet, tag det som god underholdning i de halvanden til 2 timer de som regel varer.
Jeg tror aldrig jeg har valgt at se en film pga et det skulle vaere baseret, inspireret eller en 3. ting fra virkeligheden men fordi plot, instruktoer, skuespiller, trailer eller et andet element har fanget min opmaerksomhed. Det er altid fiktion lige meget hvad produktionsselvskaberne proever at saelge det med.
Just be happy and enjoy.
#86 MOVIE1000 13 år siden
#87 Kruse 13 år siden
Men der er intet der fotæller at nogen reagerede sådan. Der er ingen opkald eller oplysninger som har indikeret dette. Det er altså udelukkende spekulativt at der ville være sådan en type med i filmen, og er et element som de har skabt til filmen fordi at det passer til den film de ville lave.
Nu kan jeg ikke lige få dit link til at virke, men at Mark Zuckerberg skulle have et stort ego kunne man da lige så godt konkludere udfra de fakta der rent faktisk er om ham. Han blev trods sagsøgt af Winklevoss-brødrene for at skulle have stjålet idéen til Facebook fra dem, og af Eduardo Saverin, som havde været en af hans bedste venner, efter at hans procentmæssige ejerskab af Facebook blev sænket fra 34 % til 10 % mens Eduardo var i New York. Plus at det var først efter at Eduardo sagsøgte Zuckerberg, at han blev krediteret som en af skaberne af Facebook.
Og desuden så har filmens manuskriptforfatter flere gange udtalt at det ikke er "faktafilm":
Selv da han modtog sin Golden Globe udtalte han:
#88 BN 13 år siden
Jeg vil så sige, at det er for naivt og urealistisk at tro, at der ikke er nogen af passagerne, der har været en "kylling". Problemet ved at have en sådan person med i filmen er naturligvis, at ingen af de efterladte kan lide tanken om, at det lige var deres ven eller slægtning. ... Jeg savner at høre/læse, hvad filmens manuskriptforfattere og instruktør har at sige om sagen.
I øvrigt stemmer filmen generelt set meget godt sammen med det, man med sikkerhed ved foregik ombord på flyet. Så dette lille eksempel med "kyllingen" kan ikke bruges til at affærdige filmen som om den stemmer dårligt overens med fakta.
Du har ret i, at det med at Zuckerberg skulle have et stort ego lige så godt kunne konkluderes udfra de fakta der rent faktisk er om ham. Men du misser pointen. Den pågældende skribent taler om "det overvældende ego, der præsenteres i filmen". Og det vi her taler om, er det med at folk kan have svært ved at skelne fakta og fiktion, når de ser en film om en virkelig, nulevende person. Alle taler jo om, hvordan filmen har udbygget Zuckerbergs usympatiske eller svage sider, så selvom manden også har fejl i den virkelige verden, har filmens version af et overvældende (og derfor ensomt) ego jo ikke så meget med virkeligheden at gøre, vel?
Læs Bruces kommentar.
#89 Riqon 13 år siden
Interessant. Jeg opfattede ham som nærmest lidt autistisk med meget lidt øjenkontakt og en helt usædvanlig mangel på empati. Idiot savant, havde man vel kaldt det engang. Det er først hen imod slutningen af filmen, man begynder at ane nogle lidt menneskelige aspekter af karakteren, men der er ikke mange af dem.
#90 Kruse 13 år siden
Det var heller ikke dette eksemplet skulle bruges til, men istedet at en person bliver udstillet med "negative" karakteristika, uden at der er det store belæg for det.
Nu kunne jeg jo som sagt ikke få linket til at virke, så det var lidt svært at fange hele pointen udelukkende udfra linkets navn og en sætning uden kontekts.
Men vi kommer ikke videre med denne diskussion(og nej, jeg mener ikke at vi skal komme til enighed, men jeg mener at vores meninger er blevet udtrykt efterhånden), så jeg melder mig ud af den her.
Jeg kan stadig ikke se noget problem i det, og jeg kan stadig heller ikke se hvorfor folk nogensinde skulle tage en film for fakta, men fair nok, hvis det er det du gør så fred med det.