De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.
“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.
#211 Michael Andersen 14 år siden
Men jeg har en teori :)
Der er to yderpunkter inden for 3D og her laver jeg lige en sammenkobling med filmmusik: 1. Jerry Goldsmith-skolen: Det skal spille stærkt sammen med historien uden at lede opmærksomhed på sig selv.
2. Ennio Morricone-skolen: Fuck det, for hvis man ikke lægger mærke til det, hvorfor skal det så overhovedet være der?
3D'en i "Avatar" er helt klart af den 1. skole. Der er en ikke eneste 3D-scene, altså i den forstand at "her kommer en 3D-scene, som skal vise hvad effekten kan", i hele filmen. For "Avatar" er ikke en 3D-showreel i stil med "A Christmas Carol", som er mega fed at kigge på (og her tænker jeg ikke på motion-captionen ;) ), men baggrunde som man dvæler ved, flyveture, snevejr osv. har masse af "damn, det er fedt 3D".
Nu har så set "Avatar" igen i dag og begyndte først at nyde 3D'en på en anden måde. Det er mindre showreels-wow, men mere integreret wow i filmen. Det er der revolutionen ligger, hvis du forstår ;)
#212 filmz-Bruce 14 år siden
#213 mr gaijin 14 år siden
Det argument forstår jeg ikke. Hvordan kan det ødelægge oplevelsen at vente lidt? Hvis alle tænkte sådan, ville vi have rigtig mange gravide 11-årige på gaden.
#214 neran 14 år siden
#215 mr gaijin 14 år siden
Nå ok. Så den er altså ikke helt så fantastisk, alligevel ;)
Jeg tager bare lidt pis på dig. Hvis man bliver grebet af en stemning, skal man da selvfølgelig dele ud af sin begejstring. Fedt at filmen har påvirket dig sådan :)
#216 neran 14 år siden
Men ja, det er en film som virkelig har grebet mig. Egentlig anser jeg ikke handlingen som en pestbefængt kliché. Derimod ser jeg mere den simple handling som en guide til de utrolige miljøer der er skabt.
#217 gi-jones 14 år siden
Jeg synes Cameron har gjort det eneste rigtige her, og jeg mener faktisk at 3D oplevelsen var god for filmen. Den gør også at man på en anden måde lever sig ind i verdenen. Dog tror jeg ikke, at jeg i fremtiden får nogen problemer med at nyde Avatar i 2D herhjemme.
#218 Michael Andersen 14 år siden
Så som jeg har taget både Goldsmith og Morricone til mig, byder jeg også Cameron og Zemeckis' forskellige tilgang til 3D velkommen :)
#219 mr gaijin 14 år siden
Hvis du går hen og bliver flertydighedstolerant, så forvirrer du jo alle dem, der er flertydighedsintolerante. Tusindvis af menneskers hoveder ville eksplodere, hvis de fandt ud af, at man kan acceptere flere ting på samme tid. Tolerance er en ny form for terrorisme.
#220 gi-jones 14 år siden