De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.

“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#241 elwood 14 år siden

Kort sagt enhver perverterede vindue kiggers våde drøm af et film format 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#242 filmkorn.dk 14 år siden

#240 og det er lige præcis der hvor Avatar viser sin klasse. Den bruger netop 3D til at skabe dybde og ikke de efterhånden lidt platte in-your-face effekter.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#243 ks 14 år siden

Tak til loke og Patriach. Nu glæder jeg mig! :)
Gravatar

#244 dolphinfriendly 14 år siden

En lille interessant artikel om "Avatar" - og den type film:
http://io9.com/5422666/when-will-white-people-stop...

Gravatar

#245 mr gaijin 14 år siden

#244 Argumentet holder bare ikke. Det er slet ikke så sort/hvidt. Du finder også den type fortællinger i for eksempel Japan og japanske tegneserier. Der findes også andre kulturer, der laver fantasi-fortællinger om mere primitive kulturer.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#246 dolphinfriendly 14 år siden

#245 I min bog er "Avatar" en temmelig sort/hvid film, og en søgt en af slagsen. Jeg synes egentlig blot det er interessant at der kan skabes debat ud fra filmens form, og ikke filmen i sig selv.

Gravatar

#247 mr gaijin 14 år siden

#246 Jeg skriver udelukkende om argumentationen. Det er mere et spørgsmål om kultur end race. Men det er jo også i sig selv interessant.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#248 dolphinfriendly 14 år siden

#247 Absolut. Jeg synes måske heller ikke artiklen holder helt vand, men alligevel åbners der op om spørgsmål vedr. den vestlige mentalitet/kultur og det selvbillede/Messias kompleks, der ofte spejles i popkultur.

Gravatar

#249 filmz-Bruce 14 år siden

#244 Jesus H. jeg stoppede hurtigt, da jeg læste det med white rascist. Jeg nåede ikke engang at læse om Spike Lee havde skrevet artiklen og nu var igang med en politisk korrekt film af samme slags med 1000 afroamerikanere i hovedrollen. Bare den bliver bedre end Miracle of St. Anna!!! Der kommer altid en sporvogn og en konspirationsteoretiker, som finder forbindelse til Ku Klux Klan i Corn Flakes pakkernes små børnegaver.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#250 PredatorX 14 år siden

dolphinfriendly (244) skrev:
En lille interessant artikel om "Avatar" - og den type film:
http://io9.com/5422666/when-will-white-people-stop...

Hold kæft hvor er det latterligt... (altså ikke dig, men artiklen).

Hvis James Cameron havde valgt at bruge negere som de onde menneske der prøver at stjæle moder natur, hvad mon SÅ var sket???

Jeg er simpelthen så træt af at læse den slags retarderet ævl. Hold kæft hvor må man have et sølle ligegyldigt liv, og gå i ekstremt små sko, hvis det er den slags man får ud af Avatar.

Det er det samme når div sorte står frem og ævler om hvor lidt sorte opnår. (Ja, for de dominerer jo ikke en meget stor del af musik og sports industrien...)
thecleansing.net : you call we kill

Skriv ny kommentar: