De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.

“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#251 Ericmase 14 år siden

PredatorX (250) skrev:
dolphinfriendly (244) skrev:
En lille interessant artikel om "Avatar" - og den type film:
http://io9.com/5422666/when-will-white-people-stop...

Hold kæft hvor er det latterligt... (altså ikke dig, men artiklen).

Hvis James Cameron havde valgt at bruge negere som de onde menneske der prøver at stjæle moder natur, hvad mon SÅ var sket???

Jeg er simpelthen så træt af at læse den slags retarderet ævl. Hold kæft hvor må man have et sølle ligegyldigt liv, og gå i ekstremt små sko, hvis det er den slags man får ud af Avatar.

Det er det samme når div sorte står frem og ævler om hvor lidt sorte opnår. (Ja, for de dominerer jo ikke en meget stor del af musik og sports industrien...)

ENIG! :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#252 filmz-Bruce 14 år siden

#250 En anden oplevelse i debattens hellige plenum, ville være at identificere Na'vi'erne med indfødte afrikanere i og med flere faktisk har ansigtstræk og accent som var der tale om et afrikansk folk. Derefter kan man påstå, at de hvide endnu engang er blevet udstillet som stereotype voldtagere af jordens ressourcer, som krigsliderlige sataner, som bodybuildere med kommandoen over en actionman hær og med forretningsmænd i front, som gerne går vejen over folkemord for cool cash.

Derefter kan jeg påstå, hvorfor fanden har Spike Lee været rådgiver på denne produktion og hvorfor skal de hvide endnu engang fremstilles som stupide idioter. Det er faneme rascistisk.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#253 PredatorX 14 år siden

bruce (252) skrev:
#250 En anden oplevelse i debattens hellige plenum, ville være at identificere Na'vi'erne med indfødte afrikanere i og med flere faktisk har ansigtstræk og accent som var der tale om et afrikansk folk. Derefter kan man påstå, at de hvide endnu engang er blevet udstillet som stereotype voldtagere af jordens ressourcer, som krigsliderlige sataner, som bodybuildere med kommandoen over en actionman hær og med forretningsmænd i front, som gerne går vejen over folkemord for cool cash.

Derefter kan jeg påstå, hvorfor fanden har Spike Lee været rådgiver på denne produktion og hvorfor skal de hvide endnu engang fremstilles som stupide idioter. Det er faneme rascistisk.

Haha ja det er sygt, at selvom om hvide mennesker udstiller sig selv og dets fejl, skal de STADIG høre på at de er racister.

Vi er vidst ude i noget tyv-tror-hver-mand-stjæler agtigt noget her...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#254 filmz-Bruce 14 år siden

#253 You bet ya :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#255 filmkorn.dk 14 år siden

Man kan sige meget om artiklen, men den er skrevet af en hvid mand og er sådan set ganske velskrevet. Jeg vil give ham ret i meget af det han skriver, omend det er lidt søgt. Men på samme måde, som at vi ikke kan blive ved med at slå tyskerne oven i hovedet pga. 2. verdenskrig, må det samme ske med de hvide menneskers undertrykkelse af de sorte i tidligere tider (nogen vil måske sige stadig). Vi kan ikke blive ved med at skulle høre for det. Det er blevet en form for syndebuk, hvor alt der går dårligt for andre racer ende hvide kastes over på fortidens synder. Det er lidt lige som en dårlig slasher film, hvor morderen er blevet som han er pga. sin barndom.

Han mangler i øvrigt 'Manden de kaldte hest' til samlingen af film, hvor hvide mennesker viser de primitive, hvordan det skal gøres.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#256 MMB 14 år siden

Jeg fik set Avatar 3D i Palads (ja, I hørte rigtigt :P) i går. :)

Jeg må indrømme, at jeg var ret imponeret, og James Cameron har lavet en fantastisk film. Der er et par ting, der gør filmen sindssygt fantastisk. For det første det visuelle og derudover hele universet. Det sjove finurlige univers
hvor man skal forbinde sit "USB stik" til sin hest for at få den til at ridde, hvor man kan få svampe til at trække sig helt sammen og hvor alle ting svæver i luften.
Det var virkelig noget, der imponerede mig, og jeg håber virkelig, der bliver en 2'er, da jeg gerne vil have udforsket universet meget mere. Vi fandt jo også ud af, at
der er flere Na'avi racer, så det kunne helt sikkert være interessant at høre om.

Der er nogen, der siger, at historien er for forudsigelig og banal, og tja, de har vel ret, men når det er sagt, så synes jeg ikke, man behøver at opfinde den dybe tallerken hver gang man laver en ny film. Jeg synes handlingen fungerede fint, og selvom den var set før, var den stadig interessant og vedkommende.

Skuespillet var også generelt godt uden at være noget, der vinder flere oscars. Sam Worthington, Sigourney Weaver og Zoe Saldana (som Na'avi kvinde) gjorde det alle godt. Jeg kan egentlig generelt godt lide Michelle Rodriguez, og jeg synes normalt også fint om hendes rolle som drengepigen, der er en af mændende. Jeg synes desværre bare, at det blev en anelse for meget i filmen, og jeg græmmede mig over et par af hendes one-liners. Stephen Lang gjorde det vel også godt, selvom jeg til tider også synes, det blev for meget. Dog ikke noget specielt. Joel Moore skulle have været skiftet ud med end mindre irriterende skuespiller, dog kunne man godt leve med ham.

Jeg synes 3D effekten gjorde filmen fantastisk, og det var fantastisk at se sådan en dybde i billedet i sådan et fantastisk univers, som James Cameron har lavet. Jeg har umiddelbart ingen negative ting at sige om det, ej heller ikke om Palads, da jeg synes det fungerede fint. Det kan godt være, at Imperial er bedre, men jeg synes Palads var fint. Jeg synes også at Na'avierne var lavet rigtig godt, og jeg havde intet problem i at sætte mig i deres sted.

Hvis man ligesom mig er fascineret af eventyrverdener som Ringenes Herre, Harry Potter eller Star Wars, så skal man ikke snyde sig selv for Avatar. Filmen er alle pengene værd, selvom den dog lige mangler det sidste før den er et mesterværk. Der er lige et par kiksede oneliners for meget og lidt for meget forudsigelighed. Dog vil jeg rigtig gerne se en 2'er, da hele universet er intet mindre end fantastisk.

9/10
Gravatar

#257 Lord Beef Jerky 14 år siden

Nå ja, hvis sammenligningsgrundlaget for Palads er absolut ingenting, så er det da en dejlig biograf =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#258 MMB 14 år siden

Ved nærmere eftertanke bliver jeg simpelthen nødt til at give den 10/10. Den oplevelse jeg fik er simpelthen unik, og jeg går stadig rundt og tænker på filmen konstant. Hele stemningen er simpelthen for fantastisk.
Gravatar

#259 MMB 14 år siden

Sammenligningerne er Victoria Teatret og Panorama Slagelse. :)
Gravatar

#260 Lord Beef Jerky 14 år siden

#259 Dem tør jeg så ikke udtale mig om, men hvis Palads er bedre, får jeg nok heller aldrig besøgt dem. Hehe...
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"

Skriv ny kommentar: