“Harry Potter og halvblodsprinsen” er et positivt bidrag til en serie af film, der efter min mening har savnet et frisk pust. Det er underholdning med en blanding af komik og et iøjnefaldende dystert islæt, der tager Potter-universet ud på et andet plan og samtidig holder fast i det oprindelige særegen. Absolut en af sommerens overraskende bedste film, som varmt kan anbefales til enhver, der er blot en smule eventyrlysten.

Læs Filmz’ interview med Bonnie Wright (Ginny Weasley) og Evanna Lynch (Luna Lovegood).

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#111 Riqon 15 år siden

Jeg vil lige fuck'e denne tråd lidt mere op ved at kommentere på nogle af de første indlæg.

#3 -

The Insider, jeg har stor respekt for dine anmeldelser og stoler almindeligvis også ret meget på din dømmekraft, men har nok et andet forhold til netop denne HP-film.

Jeg syntes vitterligt, at der intet skete af betydning. Det er bare en gruppe karakterer, der vandrer hvileløst rundt fra punkt A til B til C i næsten 150 ulidelige minutter, blottet for dilemmaer og konflikter, der kan drive historien fremad. Der var ingen klimakser. Ingen højdepunkter. Den var flatlined. Der er ingen ordentlig skurk (Voldemoorts fravær nager og gør ham decideret ufarlig og alle de andre minions valser bare rundt).

Måske jeg er lidt farvet af at have læst bogen, og måske Yates og co. ikke får det kommunikeret ordentligt, men Malfoys foretagender (ligesom Snapes) er et væsentligt plotelement og fylder ret meget i filmen rent tidsmæssigt. Det kan være, du ikke fandt denne del af fortællingen interessant, men det er ikke desto mindre faktuelt forkert, at der ikke er en konflikt til at drive historien fremad.

Det afsløres tidligt, at Malfoy er blevet hvervet af Voldemort til at gøre noget bestemt. Malfoy lammer Harry på toget og brækker hans næse. Han dukker op i kroen, Tre Koste, og giver en pige et forhekset smykke, som hun skal give videre til Dumbledore (men som rammer hende selv). Vinen, som Ron bliver forgiftet af. Alle scenerne hvor han forsøger at få skabet til at virke ved at transportere æbler og fugle. Kampen med Harry, hvor Harry skærer ham op med en dødbringende spell. Samlet fylder denne plotlinje ret meget og når sit klimaks i Dumbledores død. Man kan måske diskutere, om den fungerede, og om den var interessant nok - men det er en fejl at påstå, den ikke er der.

To andre "plotlinjer" (eller hvad vi nu skulle kalde dem) var det romantiske trekantsdrama - her stod en del af filmz-brugerne nok af, da det er noget af et "teen movie" element - og historien om eliksirlæreren, der til forveksling minder om detektivhistorierne vi også har set i de tidligere Harry Potter-film.
(Historien om hvordan Harry får fat i det minde, han skal bruge.)

Filmen (som da trods alt var flot og havde godt skuespil indimellem) kunne SAGTENS (og det er ikke hyperbole det her, jeg mener det seriøst) være blevet reduceret til 15 minutter og indsat i starten af den næste film i stedet.

Du er for tidligt ude med en sådan vurdering, da der er tale om en føljeton, hvor der lægges hints ud om det, der siden skal ske. Som læser af bøgerne bemærkede jeg flere ting, som først vil give rigtig mening i den sidste film, og jeg er glad for, at de inkluderede dem i dette kapitel.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#112 Riqon 15 år siden

#5 -

Du skal ikke spæne væk fra forkene og faklerne fordi du ikke kan med Harry Potter franchisen, men fordi du udstiller dig selv som hul anmelder når du gør det. Det er altså ikke særligt svært at gennemskue det du mener er, at Harry Potter ikke er café latte nok.

I disapprove of this message. Shame on you, rasmusv. :P

#23 -

Jeg mener, der er godt kompenseret for de mangler, du efterspørger i din spoiler.

Ganske vist er der ikke en begravelse for Dumbledore, men der bliver alligevel sagt ordentlig farvel til ham med gruppen af elever, der samles om ham og hæver tryllestavene for at fjerne dødningehovedet i skyerne. Hvis der efter denne scene også skulle være en begravelse, så havde det været overkill i mere end én forstand.

Horcruxerne
mener jeg egentlig også er tilstrækkelig forklaret indtil videre - det kom frem, at Voldemort splitter sin sjæl og putter dem i almindelige genstande. Mere behøves vel egentlig ikke siges.
Gravatar

#113 The Insider 15 år siden

Måske jeg er lidt farvet af at have læst bogen, og måske Yates og co. ikke får det kommunikeret ordentligt, men Malfoys foretagender (ligesom Snapes) er et væsentligt plotelement og fylder ret meget i filmen rent tidsmæssigt. Det kan være, du ikke fandt denne del af fortællingen interessant, men det er ikke desto mindre faktuelt forkert, at der ikke er en konflikt til at drive historien fremad.

Jeg syntes egentlig, at Tom Felton spillede ganske hæderligt, og at Malfoy derfor blev mildt interessant. Hans scener, de to korte flashbacks og
mordet
, er dog stadigvæk vitterligt det eneste, jeg følte var tilnærmelsesvis substantielt (
drabet havde stadigvæk zero pondus, in my huble opinion, af førnævnte årsager
), og det eneste jeg propper ind i min 2-3 timer lange "Harry Potter The Movie", som jeg klipper, så snart alle 8 film er blevet udgivet, for at bevise, at hele sagaen sagtens kunne fortælles i én film uden at miste noget betydningsfuldt :-) Hvis der vitterligt var nødvendige hints til fremtidige begivenheder, kan jeg på ingen måde forestille mig, at der var flere, end der sagtens kunne være proppet ind i den næste film i stedet på meget, meget få minutter.

Men jeg syntes på ingen måde, Malfoy/Snape-historien drev historien fremad (altså, naturligvisk kan man pointere, at den del af historien bevægede sig, fordi folk jo ikke stod stille eller bevægede sig baglæns, men den skubbede slet ikke til den overordnede historie). Det var der bare, forstået på den måde, at konflikten aldrig kom ordentligt til udtryk, fordi det blot fremstod som en række tilfældige scener uden nogen betydningsfuld forbindelse til protagonsiterne eller resten af fortællingerne, som så pludseligt kulminerede i den ineffektive slutning.
Jeg savnede virkelig en scene, hvor Malfoys samvittighedskvaler kom til overfladen, hvor hans interne konflikt blev realiseret, men selvom det var tæt på i "badeværelsesscenen", så kom den mere eller mindre ud af det blå og den skimmede kun overfladen.

Hele sidehistorien om Malfoy var slet ikke integreret ordentligt i det overordnede forløb. Malfoy, Snape og Dumbledore forsvandt jævnligt i meget lange perioder (syntes slet ikke den fyldte meget eller nok i forløbet), hvilket - for mig - fuldstændig kappede navlestrengen mellem karaktererne og seeren. I stedet for at drive historien fremad, fremstod de bare som mærkværdigt fyld eller rendyrket exposition. Og netop sidstnævnte er der alt, alt for meget af i de her film. Hun kan sige, hvad hun vil, men jeg tror ikke en døjt på, at Rowling havde den store idé om, hvordan serien skulle udvikle sig, mens hun skrev bøgerne. Jovist, hun havde nok en outline og en idé om de store begivenheder og starten og slutningen på den overordnede saga... men den måde hver eneste film pludselig slynger nye substantielle termer, magier, væsner, karakterer, begreber etc. ud (såsom de der hocrux-whatevers og de utallige nye, ligegyldige lærere), som har zero forbindelse til forgængerne, klargør blot, at tingene bliver opdigtet on the spot. Det er der for så vidt ikke noget i vejen med, men når der konstant hives kaniner ud af hatten i stedet for at bygges videre på fundamentet, tirres jeg lidt. Deus ex machina i allerværste forstand.

Og så kan jeg slet ikke blive revet med, når skurken blot viser sig (jeg går ud fra, det var en inkarnation af ham?) som en tudegrim, computergenereret sky i himlen. Han virkede så intimidating til slut i 4'eren... hvorfor besluttede man pludselig at lade ham kun dukke op i et par mareridt og så i himlen som et fuldstændig ufarligt vejrfænomen? Jeg synes virkelig, at folkene bag filmen (og også J.K. Rowling, hvis det samme er gældende for bøgerne, som jeg jo ikke har læst) har ladet luften sive ud af balonnen og råbt "ulven kommer!" lige lovlig ofte.

[...]og historien om eliksirlæreren, der til forveksling minder om detektivhistorierne vi også har set i de tidligere Harry Potter-film.

Denne del af filmen syntes jeg heller ikke gav filmen den mindste snert af momentum. Det var bare ueeeeeeeennnnnddeeeeeelliiiiggg megen trasken rundt, snak og ligegyldig debat,
som KUN førte til, at Potter fik nogle dråber, der klargjorde, at Voldemoort var ude efter de førnævnte hoax-babbadibusky, eller hvad det nu var, de hed... Først skal Potter møde læreren... læreren introduceres... hans historie gennemgås.... og gennemgås... så skal Potter lære læren at kende... så skal han tale med ham... så bliver læreren sur... så er læreren stadigvæk sur... så kommer Potter forbi med kammeraten, og læreren bliver mindre sur... så drikker Potter noget held... så går de en tur... og de går... og de går... og de støder på en edderkop... og de går lidt mere... og så hygger de i et hus... og de drikker... og taler... og synger... og så får Potter endelig hukommelsesdråberne... Filmens pace havde slet ikke lidt så meget overlast, hvis de blot havde skippet over al den evindelige snak og rejsen-rundt og hoppet direkte til dét flashback.
War. War never changes.
Gravatar

#114 filmz-Bruce 15 år siden

#113 Helt enig!

Og det tager kun "a snip" af Felix bryggen for at få held og derfor tømmer Harry Potter selvfølgelig hele flasken for at få information ud af en lærer. Måske den bryg kunne "come in handy", når man skulle møde hr Voldemort istedet? Der er sgu ikke meget magisk over deres intellekt, når man smider sine største trumfer i et kortspil fra starten af.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#115 Batsy 15 år siden

114, haha kan forstille mig harry siger glad til voldemort" hej, nice day today". Og voldemort står og kigger og tænker"han tænker postivt på døden må jeg sige i dag".
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#116 The Insider 15 år siden

#114,
Agreed, det var simpelthen for åndssvagt! Og hele konceptet med "heldflaksen" er så klassisk Potter - en kedelig, narrativ smutvej. Jeg kan levende forestille mig J.K. Rowling, mens hun forfattede bogen... Okay... jeg har en aldrende lærer, som vender tilbage til skolen... hmm, han lider af dårlig samvittighed, er ensom og har ondt... måske skal jeg have Potter til at appellere til hans medmenneskelighed... Potter bærer jo stadigvæk rundt på en stor sorg på grund af sine forældres død, måske de kunne forenes i deres fælles smerte og sammen arbejde mod lyset i kampen mod det onde? Det er da drama med potentiale! Nej, fuck dét, det har jeg sgu ikke tid til, jeg får da bare Potter til drikke noget flydende held. Sådan. Nå, nu skal der sgu tælles pengesedler!
War. War never changes.
Gravatar

#117 filmz-Bruce 15 år siden

#116 Hehe :) Ja der er introduceret et par rekvisitter undervejs, som vil være en fantastisk hjælp i kampen mod det onde.
Held på flaske er sgu, selv i et magisk univers, for åndssvagt et koncept. Det er, som du siger, deus ex machina .... når det er værst.
Gravatar

#118 Riqon 15 år siden

#113 -

Tak for udførligt respons :)

Nu ved jeg til gengæld, at det er en stor fordel at have læst bøgerne. Man kan ikke beskylde Rowling for "deux ex machina i allerværste forstand". Eller jo, det kan man, for det gør du jo, men jeg tror alligevel, at du ville få et andet indtryk, hvis du læste bøgerne med et åbent sind. Man kan måske godt gøre det i første og anden bog. Her lader det ikke til, at hun ved, hvor hun vil hen, og forklaringen på, hvordan Harry overlevede Voldemorts angreb som spæd bliver tydeligvis rettet/udviklet i senere bøger, da forklaringen i den første var overfladisk og tåbelig ("det var din mors kærlighed, der reddede dig, Harry"). Men når hun kommer til 3.-4. bog, så begynder ting at dukke op, som vender tilbage og danner et mønster - brikker i et puslespil.

men den måde hver eneste film pludselig slynger nye substantielle termer, magier, væsner, karakterer, begreber etc. ud (såsom de der hocrux-whatevers og de utallige nye, ligegyldige lærere), som har zero forbindelse til forgængerne, klargør blot, at tingene bliver opdigtet on the spot.

Nogle elementer bliver selvfølgelig opdigtet on the spot, men det er som sådan ikke et problem, så længe hun ikke bryder sine egne regler. Ideelt set kunne man stadig lave en tidslinje over historien i Harry Potter, og man kunne lave stamtræer og skemaer over politikken, de forskellige slægters forhold til muggles og til husalfer og til Voldemort - og der ville ikke være de store modsigelser. Dette er hvad der adskiller J.K. Rowling fra Christopher Paolini (forfatteren af Eragon). Hvis du satte Paolini til at lave en tidslinje over historien i hans fantasyverden, så ville han utrolig hurtigt løbe ind i kæmpestore problemer, da han flere gange har modsagt sig selv (hvilket også kom til udtryk i filmen). Der er intet galt i at introducere nye elementer, så længe de ikke går i konflikt med det etablerede.

Du nævner "hocrux-whatever" som et eksempel på, at Rowling bare finder på ting undervejs.
Horcruxene er efter min mening et af de mere gennemtænkte ting i hele sagaen. Det forklarer hele Voldemorts eksistens og måde at være aktiv på i den anden bog i serien, Chamber of Secrets, som det også vises i filmen. Som du måske er bekendt med, så blev han først rigtig genfødt i den fjerde bog - indtil da har han været erklæret død. Der har altså været et mysterium omkring, hvordan han kunne være død, og hvordan han samtidig ikke har syntes helt borte, og dét element at han har gemt dele af sin sjæl her og der er med til at løse det. Samtidig får dette koncept endda større betydning i finalen.

Og så kan jeg slet ikke blive revet med, når skurken blot viser sig (jeg går ud fra, det var en inkarnation af ham?) som en tudegrim, computergenereret sky i himlen. Han virkede så intimidating til slut i 4'eren... hvorfor besluttede man pludselig at lade ham kun dukke op i et par mareridt og så i himlen som et fuldstændig ufarligt vejrfænomen?

Det er ikke en inkarnation af Voldemort, hvis det er det, du antyder, men også dette er vist mere udførligt forklaret i bogen. Når death eaters slår til, så er det tegnet, de efterlader på himlen. Du så det også i 4'eren i forbindelse med Quidditch mesterskaberne i begyndelsen af filmen. For Bellatrix er der en vis prestige over endelig at kunne sætte sådan et tegn over Hogwarts, som indtil videre har været uindtagelig. Men det er den historiske kontekst, du ikke lige har fået med dig, og derfor har du lavet din egen tåbelige fortolkning af fænomenet, der bekræfter det, du vist allerede har lidt imod franchisen. ;)

Først skal Potter møde læreren... læreren introduceres... hans historie gennemgås.... og gennemgås... så skal Potter lære læren at kende... så skal han tale med ham... så bliver læreren sur... så er læreren stadigvæk sur... så kommer Potter forbi med kammeraten, og læreren bliver mindre sur... så drikker Potter noget held... så går de en tur... og de går... og de går... og de støder på en edderkop... og de går lidt mere... og så hygger de i et hus... og de drikker... og taler... og synger... og så får Potter endelig hukommelsesdråberne... Filmens pace havde slet ikke lidt så meget overlast, hvis de blot havde skippet over al den evindelige snak og rejsen-rundt og hoppet direkte til dét flashback.

Haha, det svarer jo til Kevin Smiths udlægning af Lord of the Rings. "Here's the first one. Here's the second one. And here's the third one. That's all it is, three movies about walking!" Jeg var selv lidt inde på filmens pace i #109, så jeg vil være tilbøjelig til at give dig ret i, at det går lidt langsomt.

På den anden side, så syntes jeg - og det er nok her, vi virkelig skiller os ud - at det var ganske fornøjeligt at følge. Radcliffe spillede godt i denne sektion, bl.a. med sin manipulerende tone overfor Slughorn, som han ramte helt rigtigt. Jeg morede mig også, da Slughorn kom til at tage en arm af edderkoppen og ikke rigtig kunne sætte den på igen. Men jeg kan forstå, hvis folk, der ikke kender og værdsætter bøgerne for disse ting, syntes, der var for meget snak og for lidt action.

Angående "held på flaske", så kan jeg godt se problemet. Men tanken er da ret sjov alligevel. Detaljen med at det er utrolig svært at fremstille, selv for dygtige troldmænd, hjalp mig til at acceptere den - men ja, syntes også den gik lidt til spilde...
Gravatar

#119 The Insider 15 år siden

Og selv tak for en udførlig tilbagemelding! Kun lige udlægningen af min fortolkning som tåbelig studsede jeg alligevel en smule over :-) (og så ville jeg endda næsten hellere have, at det havde været en inkarnation af Voldemoort end en ligegyldig minions partytrick - så havde han i det mindste optrådt i én eller anden form). Det kan godt være, jeg ikke bør bebrejde Rowling for at begå deus ex machina. Men det er dæleme også kun, hvis bøgerne adskiller sig så væsentligt fra filmene, at (som jeg skrev før) trylledrikke, personer, begivenheder etc. ikke introduceres on the fly og - måske nok ikke modsiger fortidens begivenheder, men får en ordentlig forbindelse til fortiden.

Jeg synes generelt, at Potter-seriens største problem er den enorme mængde exposition. Der tales på livet løs om alt muligt nonsens, hvorefter de diskuterede-i-det-uendelige problematikker løses med et vift med en tryllestav i stil med førnævnte held-drik. Show, don't tell - som det altså bliver gjort i den kommende Harry Potter Redux med alle 8 film samlet i én ;-)

Haha, det svarer jo til Kevin Smiths udlægning af Lord of the Rings. "Here's the first one. Here's the second one. And here's the third one. That's all it is, three movies about walking!"

Hehe, præcis! Forskellen er selvfølgelig bare, at Smith tager fejl omkring LOTR, og det gør jeg ikke om Potter ;-)
War. War never changes.
Gravatar

#120 filmz-Bruce 15 år siden

riqon (118) skrev:
Nu ved jeg til gengæld, at det er en stor fordel at have læst bøgerne. Man kan ikke beskylde Rowling for "deux ex machina i allerværste forstand". Eller jo, det kan man, for det gør du jo, men jeg tror alligevel, at du ville få et andet indtryk, hvis du læste bøgerne med et åbent sind.

Problemet er jo blot, at man som instruktør vel ikke skal forvente af sit publikum at have læst bøgerne for at forstå meningen? Jeg gider ikke læse bøgerne, for at "fill in the blanks". Jeg sætter mig ned for at se en film og så er det på dennes præmisser, at jeg oplever historien.

Umiddelbart vil jeg også kalde Borte med Blæsten for en mindre heldig film, hvis jeg skulle tage udgangspunkt i Margareth Mitchells roman. Men filmen kan godt ses, forstås og nydes, uden at have marionetdukke linier fastgjort til sit forlæg. Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, hvad HP 6 angår. Jeg kan kun konstatere, at det er den film, jeg har været mest skuffet over og finder den meget usammenhængende.

Skriv ny kommentar: