“Harry Potter og halvblodsprinsen” er et positivt bidrag til en serie af film, der efter min mening har savnet et frisk pust. Det er underholdning med en blanding af komik og et iøjnefaldende dystert islæt, der tager Potter-universet ud på et andet plan og samtidig holder fast i det oprindelige særegen. Absolut en af sommerens overraskende bedste film, som varmt kan anbefales til enhver, der er blot en smule eventyrlysten.
Læs Filmz’ interview med Bonnie Wright (Ginny Weasley) og Evanna Lynch (Luna Lovegood).
#121 The Insider 15 år siden
Fans af Harry Potter-bøgerne brokker sig ofte over, at filmene frasorterer for meget fra bøgerne - tilsyneladende især den fjerde, som jeg pudsigt nok mente, var den eneste, der fungerede som en vaskeægte film. Men det var måske også, fordi den fulgte L.A. Confidentials eksempel. Jeg synes, de burde skære meget, meget mere ud.
#122 filmz-Bruce 15 år siden
#123 Riqon 15 år siden
Et sving med tryllestaven, og Voldemort ankommer til stedet i skyform. Selv ikke Rowling kunne ha' fundet på det - heldigvis ;)
#120 -
Man kan groft set ønske sig to forskellige ting af Harry Potter-filmene. At de er inspireret af bøgerne og fungerer som film, eller at de er tro mod bøgerne og minder mig om, hvordan det var at læse dem. Størstedelen af biografgængerne, der går ind og ser Harry Potter, hører formentlig til i sidstnævnte gruppe - på bekostning af dig og The Insider og formentlig en masse andre, der måske er ret ligeglade med forlægget.
#121 -
Jeg tror, at grunden til, at fansene især brokkede sig over nr. 4 var, at det var den første lange bog i serien. 1-3 er relativt korte, mens 4-7 er ret tykke set i forhold, men de skulle alle omsættes til film, og derfor bliver der også ofret meget på de sidste her. Blandt andet er hele romancen om Harry og Ginny - som mange nok havde set frem til - næsten blevet skåret ud. (Jeg var personligt lidt irriteret over, at Rons romance fyldte så meget mere end Potters forhold til Ginny, men det var nok for at styrke det humoristiske aspekt af filmen.)
#122 -
Pretty. Er den også baseret på en bog?
#124 The Insider 15 år siden
og så ville jeg endda næsten hellere have, at det havde været en inkarnation af Voldemoort end en ligegyldig minions partytrick :-)
#125 filmz-Bruce 15 år siden
Komplet ligeglad :) Men derfor er det jo stadig filmen ene og alene, som skal fungere, uden man skal have viden om bøgerne. Ellers må der jo stå en advarsel på posters og i trailers:
Warning! Knowledge from the book is necessary in order to enjoy this movie fully.
#126 Michael Andersen 15 år siden
Hvis man er en ung Harry Potter-fan, hvilken ordbog skal man så bruge for at forstå det indlæg? :P
#127 The Insider 15 år siden
#126, "Albrechtsens Analfabetisme"! Hvis du troede, at Harry Potter-filmene var rodede, så skal du bare se løjer!
#128 Fjog 15 år siden
Ikke at det er en god grund til hvorfor drikken skulle eksistere, men blot at han ikke hovedløst drikker alt bare for at få et minde af Slughorn :)
Desuden mangler filmen i den grad flere minder om Voldemorts baggrund så man kommer mere i dybden med ham så han ikke bare fremstår som den sædvanlige pure-evil-rule-the-world villain.
#129 Riqon 15 år siden
Tak, den del havde jeg faktisk glemt.
#130 database 15 år siden
Det kan dog siges med det samme, at denne er sin forgænger overlegen. Filmen er en smule for lang, og der er blevet prioriteret lidt forkert. Der er især blevet lagt for meget fokus på romancen og for lidt på Voldemort baggrund og hans minder. Som andre har været inde på, formår instruktøren ikke at tillægge Voldemort den dybde som Rowling formåede. I stedet fremstår han bare som endnu en firkantet skurk, der vil overtage verdensherredømmet. Historien halter lidt engang i mellem, og havde det ikke været for nogle meget intense scener, der forekommer engang i mellem, var hele handlingen i midterakten gået død.
Alligevel havde Yates også truffet nogle meget interessante beslutninger med hensyn tiæ historien. Så vidt jeg husker afviger han til tider meget fra forlægget og tilføjer noget af hans egen opfindsomhed til universet.
Skuespillet er forbedret markant fra alles parter. Især Radcliffe udmærker sig i denne film. Han spiller ganske fortræffeligt, og det er en fornøjelse at se ham i scenerne med Schnobbevom. Tom Felton gør det også hæderligt som Malfoy, og jeg følte hans smerte igennem filmen. Michael Gambon har også forbederet sig meget i rollen som Dumbledore. Han er virkelig Dumbledore i denne film, hvilket er noget, man ikke kan sige om hans rolle i de andre film.
Rent visuelt er den fantastisk. Den ser virkelig godt ud, især i de lidt mørkere scener. Endnu en af filmens største svagheder er, at den skifter meget mellem at være mørk og dyster, til at være lys og romantisk. Balancen mellem det mørke og sjove blev holdt perfekt i 4'eren, men her er det desværre ikke så godt eksekveret.
Slutningen er oplagt til diskussion. Et af filmens største kritikpunkter har været, at slutningen er meget antiklimatisk og afviger fra bogen. Personligt syntes jeg rigtig godt om slutningen og mente, at den passede perfekt til resten af stemningen i filmen. Det var for mig en virkelig velspillet scene, og den gav mig blod på tanden.
Konklusion: David Yates har her lavet en udmærket HP film, der heldigvis overgår hans forfærdelige forgænger. Den er lidt for lang, og mangler nogle få vigtige elementer fra bogen. Jeg ser alligevel gerne, at en anden pådrager sig intruktørtjansen, for Yates har ikke gjort meget for universet. Lad os få Mike Newell tilbage igen!
Den får 4/6 stjerner af mig.
Min foreløbige rangliste over HP film ser således ud:
1. HP og Flammernes Pokal (5/6)
2. HP og Halvblodsprinsen (4/6)
3. HP og Fangen Fra Azkaban (4/6)
4. HP og De Vises Sten (4/6)
5. HP og Hemmelighedernes Kammer (3/6)
6. HP og Fønixordenen (2/6)