Lars von Trier romantiserer og underspiller Jordens undergang i en grad, som man aldrig rigtig har set før. Han svælger i katastrofens æstetiske skønhed, men formår samtidig at fokusere på det menneskelige drama og især depressionens altopslugende væsen. Og det er dét, der gør “Melancholia” til en helt speciel oplevelse. Jorden går under, men der er ingen kaos, ingen brændende bygninger eller skrigende mennesker. Kun overdådige billeder og en fornemmelse af, at hvis en planet virkelig kolliderede med jorden, så ville Lars von Trier ikke tage det særlig tungt.
“Melancholia” er en underlig størrelse, der er lige så prætentiøs, sær og fantastisk som instruktøren selv. Den sidder ikke fast i kroppen på samme måde som “Antichrist”, men til gengæld er den noget så sjældent som en smuk og til tider opløftende film om vore planets endeligt. Og hvor mange film kan man lige sige det om?
Se også: Filmz TV: Filmz TV: Druk, dommedag og “Melancholia”-interviews
#1 Skeloboy 13 år siden
Hvor første del af filmen ikke er videre original, men fungerer i kraft af sin omfavnelse af det pinlige og det sorthumoristiske, så er det anden del, der især hiver stikket hjem for Lars von Trier.
Det er egentlig omvendt af, hvad jeg ellers har fået at vide. At 1. del skulle være langt den bedste og 2. del blive lidt for lang...
Nuvel...glæder mig pissemeget :)
#2 The-new-meister 13 år siden
#3 squee 13 år siden
Jeg følte klart at første halvdel, var den bedste. Anden halvdel føles ufattelig langtrukken. Faktisk på grænsen til direkte kedelig. For min skyld kunne de første 10 minutter af filmen dog godt være strakt udover 2 timer. Det er usandsynlige smukke.
#4 elwood 13 år siden
Oh... shit... he is right behind me right?
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#5 Twister 13 år siden
Jeg har ellers hørt at 2. halvdel skulle være helt eminent. Men okay, det er jo nok smag og behag :)
jeg skal også se den imorgen og jeg bobler af forventningsglæde! Spændt på at se om jeg finder den bedre end The Tree of Life.
#6 Baby Strong 13 år siden
#7 filmz-loke76 13 år siden
#8 Kisbye 13 år siden
Sjovt, jeg føler det næsten omvendt. At Filmz fokusere for meget på amerikanske mainstream film. Det blev specielt tydeligt med den ret mangelfuld dækning af Cannes festivalen.
#9 Høegh 13 år siden
Så Filmz er ét stort tænkende individ, der anmelder efter et bestemt mønster?
#10 Lord Beef Jerky 13 år siden