Lars von Trier romantiserer og underspiller Jordens undergang i en grad, som man aldrig rigtig har set før. Han svælger i katastrofens æstetiske skønhed, men formår samtidig at fokusere på det menneskelige drama og især depressionens altopslugende væsen. Og det er dét, der gør “Melancholia” til en helt speciel oplevelse. Jorden går under, men der er ingen kaos, ingen brændende bygninger eller skrigende mennesker. Kun overdådige billeder og en fornemmelse af, at hvis en planet virkelig kolliderede med jorden, så ville Lars von Trier ikke tage det særlig tungt.

“Melancholia” er en underlig størrelse, der er lige så prætentiøs, sær og fantastisk som instruktøren selv. Den sidder ikke fast i kroppen på samme måde som “Antichrist”, men til gengæld er den noget så sjældent som en smuk og til tider opløftende film om vore planets endeligt. Og hvor mange film kan man lige sige det om?

Se også: Filmz TV: Filmz TV: Druk, dommedag og “Melancholia”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 Fellaheen 13 år siden

Jeg kan i hvert fald anbefale dig at gå ind og se Melancholia så :)

Nå ja, Dogville fortjener i hvert fald 7/10, ikke 5/10. "Dancer in the Dark" skulle have været på 5/10-pladsen.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#62 BN 13 år siden

Foeller (60) skrev:
Jeg har endnu ikke set en Trier film. :)

Lucky bastard!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#63 IK 13 år siden

BN (62) skrev:
Lucky bastard!

Haha BN. ;) Trier hader
Gravatar

#64 BN 13 år siden

IK (63) skrev:
Haha BN. ;) Trier hader

Ikke hvis han en skønne dag tager fat i en interessant historie og laver en god film ud af det. ;-)
Gravatar

#65 IK 13 år siden

BN (64) skrev:
Ikke hvis han en skønne dag tager fat i en interessant historie og laver en god film ud af det. ;-)

Er det ikke mere hans eksekveringer af historierne du ikke er særlig meget for? Jeg synes godt at hans fortællinger kan være interessante og vedkommende, men finder det bare for det meste kedeligt og uinspirerende fortalt.
Gravatar

#66 BN 13 år siden

IK (65) skrev:
Er det ikke mere hans eksekveringer af historierne du ikke er særlig meget for?

Også det. ... von Triers eksekvering af historierne i 'Idioterne', 'Breaking the Waves' og visse afsnit af tv-serien 'Riget' irriterer mig grænseløst - jeg finder dem kedelige og irriterende. Og i alle tre tilfælde havde jeg ignoreret min egen mangel på interesse for historien, som den så ud på papiret eller som handlingsreferat; jævnfør trailers og avisomtaler- og anmeldelser.

Men når jeg skal beslutte om jeg vil give en film en chance eller ej, ser jeg nu først og fremmest på selve historien eller plottet. Eksekveringen af historien kan jeg jo ikke vide noget om, FØR jeg har set filmen.

Jeg har set dele af 'Forbrydelsens element' og 'Dancer in the Dark' (med Björk, der som altid skal opføre sig som om hun var et evnesvagt barn, og hvis vokal skurrer voldsomt i mine ører). Jeg har aldrig haft lyst til at se nogen af dem færdig.
Gravatar

#67 Babo Rises 13 år siden

Jeg synes bare ikke han er en interessant fortæller. Så enig med bn. Finder ham gabende kedelig.
Gravatar

#68 IK 13 år siden

Babo Rises (67) skrev:
Jeg synes bare ikke han er en interessant fortæller. Så enig med bn. Finder ham gabende kedelig.

Jeg er heller ikke den største fan, men har skam nydt et par af hans film. Europa og Dogville finder jeg ganske fine, mens jeg afskyr fx Antichrist og Forbrydelsens Element. Breaking The Waves kunne jeg kun klare at se 20 min af. ;)
Gravatar

#69 Skeloboy 13 år siden

Synes han er en af de største europæiske instruktører lige pt...
Gravatar

#70 JWolf 13 år siden

Jeg har lige set her igår.

Jeg syndes den er ret god, dog med nogle småting her og det.
Pros:
For det første, personerne spiller ekstremt godt, de kan virkelig finde ud af at styre deres ansigtsudtryk til perfektion, og det bliver brugt rigtig godt.
Historien er rigtig god, og syndes godt om at den holder visse ting hemmeligt for en i starten.
Dog den
billed serie der er i starten er lidt... det jeg tænkte om den var sådan set, at de billeder ville være nice baggrundsbilleder på mit skrivebord, de så nice ud, men så heller ikke mere.

Cons:
Mens jeg sad og så den så havde jeg det virkelig... "det er en smugle meget icenesat", den viser desperation ved at den kigger på en person der er ked af det... i LIGE et par sekunder for længe, som for at understege at person X er ked af det, det er som hvis man læser en comment der er skrevet i Caps, tager sigselv alt for seriøs, uden at indeholde nok information.
En anden ting der som også virker en smugle... "tilfældigt" er
da Melancolia kommer første gang tæt på jorden og ungår den, så står den op ude over havet og giver en rigtig rigtig godt billed af den, måske bare mig, men det virker LIGE tilfældigt nok at den står op ude i havet og giver denne "solopgang".
Gør at den mister lidt troværdighed.

Der var nogle steder den var en smugle forudsiglig. Fx
Da faren så at Melancolia kom tilbage og ville ramme jorden, man kunne se på hans ansigts udtryk at det var helt galt, og alligevel kom det som en STOR overraskelse når man så, så ham død... var det ikke

Kameraet er en gammel gris, hvis den kan få lov til at vise patter så viser den patter! Der er nogle enkelte scene hvor man virkelig kan se at kameraet gør alt for at holde patterne inde i billedet. Kunne ikke lade være med at håbe på at han også ville gøre det med en mans penis, syndes det ville være helt fair.
Blev skuffet over han ikke gjorde det.

Lyden... den har det med at stille lidt af, sådan man mister lidt interesse for den, og så lige pludslig kommet tilbage og slå en i ansigtet, for at sige "HA jeg er her stadig", og syndes virkelig den blev brugt til at drille en med, fair nok at man kan lave lyd sådan, man jeg nyder altså ikke at blive drillet.

Musik themet er en smule... gammeldags.

Stavefejl er en gave til læseren.

Skriv ny kommentar: