Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#461 Reborn Sith 12 år siden

Jeg synes det er en god film. Men skal nok lige se den igen før brikkerne falder på plads.
It's all good man. Saul Goodman
Gravatar

#462 Babo84 12 år siden

What the flick's take på Prometheus..

Gravatar

#463 Åkepool 12 år siden

Jeg synes det var en skide god film, men der er lige en enkelt ting der har irriteret mig siden jeg så den. Måske nogle af de lidt klogere hoveder end mig, kan fortælle mig
hvad der får David til at "drugge" Charlie med det sorte stads, som ultimativt giver Elizabeth en kedelig graviditet? Altså hvad får han ud af det? Eller hvad får Peter Weyland ud af det, for det er vel på hans ordrer han agerer? Han kunne vel iøvrigt ikke vide hvad der lige præcis ville ske ved det?
.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#464 colocho 12 år siden

#463 - Du svarer sådan set selv på dit spørgsmål, tror jeg..
Det er netop for at finde ud af hvad der vil ske.
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.
Gravatar

#465 Kviesgaard 12 år siden

Jeg er af samme opfattelse, som colocho

At det handler om for David at undersøge, hvad der sker med den menneskelige organisme, når den kommer i kontakt med det sorte stads ( nej jeg ved heller ikke, hvad den korrekte betegnelse er for det ). David skal vel et eller andet sted vel også sikre sig, at der ikke er noget, der kan være til fare for Peter Weyland. Derfor kan de andre agerer forsøgsdyr, så han får kortlagt ( bi )virkningerne af det sorte stads. Det kan dog godt være, at jeg overfortolker her, men sådan som jeg opfattede filmen i sin tid, så er besætningen på Prometheus noget, som Peter Weyland kan disponerer over efter forgodtbefindende. De er til for ham, og ikke omvendt. Et nødvendigt onde, for at han kan nå sit mål.

Men igen. Det var sådan, jeg opfattede tingene.
Den Jyske Marvel-fan. Oh Yeah
Gravatar

#466 Åkepool 12 år siden

#464 + #465 -

Jeres svar er da absolut en mulighed og en acceptabel grund.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#467 colocho 12 år siden

Takker, Kviesgaard formulerede det bedre, men jeg mente det bedst ;-)
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.
Gravatar

#468 dfms 12 år siden

Efter at have set filmen må karaterene se således ud:

Alien 10+++/10
Prometheus 9/10
Alien 3 6½/10
Aliens 5½/10
Alien Resurrection 5/10

Gravatar

#469 MOVIE1000 12 år siden

Det gode ved Prometheus er at den totalt crasher nogensomhelst sammenlignen mellem AVP og Predator. Også selvom jeg er en af de få der kunne lide AVP, synes jeg det er fedt at Ridley Scott sætter en fed touch streg over AVP filmene og Predator 2 :)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#470 colocho 12 år siden

Skriv ny kommentar: