Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#471 Åkepool 12 år siden
Det var jeg på intet tidspunkt i tvivl om :)
#472 Hr. Nielsen 12 år siden
#473 Lord Beef Jerky 12 år siden
#474 Riqon 12 år siden
#475 Kviesgaard 12 år siden
Jeg forsøgte såmænd bare at uddybe og supplerer, set ud fra mit synspunkt.
#476 colocho 12 år siden
#477 fubar 12 år siden
Efter at have set filmen, har jeg læst en del om den. Bl.a. en meget fin gennemgang på "cinefill".
Der er tilsyneladenede nogle ret dybe tanker bag filmen, og jeg glæder mig allerede til at se den igen. Nu velvidende der er nogle store og filosofiske temaer gemt.
Det redder dog ikke filmen for mig. En film kan lægge op til nok så meget fortolkning, være nok så filosofisk, og bevæge sig rundt på flere niveauer. Men hvis den ikke virker på det første og mest grundlæggende plan, så fejler filmen. Og det er lidt tilfældet med Prometheus.
Hvis man griber fat i dens "fætter" fra 1979, så var præmissen meget enkel . "Jaws in space". Syv mennesker blev jagtet af et rumvæsen, meget simpelt.
Filmen virker imidlertid, fordi dens personerne opfører sig som mennesker. De bliver tvunget ud i pressede situationer, hvor de handler som mennesker, og tager mennesklige beslutninger.
Ironisk nok, syntes et af de vigtigste temaer i Prometheus, at være mennesker, der ofrer deres liv for andre. Det sker flere gange, men det er altid meget udramatisk. Det burde næsten være den noget nær sværeste beslutning at tage i livet, men ikke i Prometheus?
Hvad stemningen angår, så halter Prometheus også en smule. uhyggen udebliver stort set. Dette skyldes muligvis, den noget forcerede slutning, men igen, også på grund af filmens personer. Mange er så dårligt skrevet, at man ikke kan være andet end ligeglade med deres skæbne. Ja, man tænker næsten, at de fortjener at dø så stupide og uinteressante de er.
#478 Ericmase 12 år siden
Forstår ikke? Mener du at du fik serveret "The Tree of Life" billedmæssigt?
#479 the_paki_don 12 år siden
Jeg tolker det som i fortælleteknik og endda emne.
#480 fubar 12 år siden
Som #479 siger.
En film om livets store spørgsmål