Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.
Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.
Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.
#451 Babo84 12 år siden
#452 Babo84 12 år siden
God pointe. Men...
#453 Muldgraver 12 år siden
Jovist, ligesom det er risikabelt at springe ud af et fly med en stofdug på ryggen, der skal forhindre én i for hårdt sammenstød med jordkloden. Alligevel taler beregningerne for det er muligt. Mennesket er blot et stykke fint udviklet mekanik, der dog frygter, selvom der ikke altid er en grund dertil.
Rationalitet er relativ, rationalitet begrænser sig til det logiske system man er i besiddelse af. At handle rationelt kan lige vel være funderet gennem emotionel kodning. Det er derfor der er så mange mennesker, som mener og gør så for hinanden uforståelige ting :)
Jeg aner ikke hvad jeg ville gøre i situationen. Jeg antager, du mener, du ville beholde hjelmen på :)
#454 Babo84 12 år siden
Men hvad taler "beregningen" for, at det er risikofrit at tage hjelmen af? Hvad er meningen med at gamble med sit liv, og egentlig opfordre andre til at gøre det samme, når man kan risikere at blive smittet?
#455 Muldgraver 12 år siden
Jeg vil i øvrigt ikke anfægte, at der kan ligge en slags moralsk dom over ham i forbindelse med hans endeligt. Tolker du hans måde at imødegå døden som en selvisk handling eller en opofrelse? Eller der er måske egentlig ikke noget der taler for det ene eller det andet?
#456 Kyllingebenet 12 år siden
Jeg er stort set enig i kritikken den får herinde og andre steder, og jeg må indrømme, at det kun er temaet og det visuelle, der gjorde oplevelsen interessant for mig. Midtvejs i filmen skete der så mange hjernedøde ting (læs andres kritikpunkter), som overhoved ikke gav mening for mig. Og jeg har det helt fint med, at man selv skal tænke engang imellem, men jeg synes at mange af forklaringerne (fra fans) på de mangler/problemer som film har, virker en smule søgt.
For mig var den en middelmådig oplevelse, og jeg har givet den 6/10.
#457 Babo84 12 år siden
Jep, jeg er enig i, at det siger noget om personen, men portrættet af ham sammen med hans valg peger meget i retningen af en stereotyp karakter, der "skal" handle som han handler, for at skable lidt (billig?) spænding. I Alien var man meget fri for den slags. Det er lidt som i scenen med de to efterladte, der begynder at "lege" med slange-lign. tingest, og grunden til at de gør dét (som jeg ser det) er for at skabe spænding, inden de dør. Men det koster lidt på den konto, at det virker for dumt.
#458 Babo84 12 år siden
Man kunne have gjort flere gennemtænkte ting, ja.. crewet skal jo ikke være hjernedøde, selvom de godt nok fremstår ofte sådan..
#459 Muldgraver 12 år siden
Jojo, der er noget, selvom det måske ikke er velunderbygget. Men tak alligevel :) Jeg tror selv det er lidt en blanding, men jeg vil nok skulle gense filmen for at kunne konkludere.
#460 Babo84 12 år siden
Ingen tvivl om de forsøger noget, men ja... som om manuskriptet springer let hen over de små ting, som kan have en afgørende betydning for personernes relationer og dermed vores indlevelse i de personer filmen omhandler. Jeg følte virkelig intet for nogen af dem, og dét tror jeg ikke har været meningen. Men ja, jeg er da også lidt spændt på at gense den, selvom lysten måske ikke helt er tilstedeværende.